3 צפייה בגלריה
אלימות נגד ילדים בגן
אלימות נגד ילדים בגן
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
משרד החינוך הוציא צווי סגירה מנהליים לשמונה מעונות יום, לאחר שבפעולות בקרה שנעשו ובבדיקת מצלמות אבטחה וקלטות שמע נצפתה אלימות מצד מטפלות, הכוללת סטירות, משיכת ידיים, קללות וצעקות – וכן בשל ליקויי אבטחה. בבקרה שנעשתה למעונות פעילים ללא רישיון שבהם רשימות המתנה ארוכות, אותרו 13 מטפלות עם עבר פלילי ועבודתן הופסקה מיידית.
צווי הסגירה הם חלק מהידוק הפיקוח על מעונות היום מצד משרד החינוך, לאחר שעברו לאחריותו לפני כשלושה חודשים. במסגרת הפיקוח, מערכת ארצית תבצע ניטור של כל המצלמות במעונות, 24 שעות ביממה, כדי לוודא שלא מכבים אותן כפי שכבר קרה בעבר. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון קוראת להורים לדווח על מעונות ללא רישיון שמסרבים להיכנס להליך רישוי, והיא הודיעה כי מטפלת שתצפה באלימות ולא תמנע או תדווח – תפוטר.
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"נילחם עד חורמה בכל גילוי אלימות". שאשא ביטון
(צילום: לע"מ)
המעונות שנסגרו הם בייבילנד בקריית אתא, מעון אפרוחים במושב חבר, הלולי של אורלי בפתח תקווה, ויצו לוטוס בכרמיאל, כוכב נולד בפתח תקווה, גן ורדים ברחובות, ויצו הוורדים בקריית שמונה והראל באור עקיבא. במרביתם נצפתה התנהגות אגרסיבית ואלימה מצד הצוות נגד הילדים.
בחודשיים האחרונים ביצע משרד החינוך בקרות ב-274 מעונות יום ברחבי הארץ והוציא לשמונה מהם צווי הפסקה מינהליים. הבקרות חשפו מטפלות עם עבר פלילי ובמקרים אחרים נעשו ניסיונות למחוק הקלטות. שרת החינוך הנחתה את אנשי משרדה להדק את הבקרה על מעונות היום ולהבטיח את מוגנות הפעוטות. "נילחם עד חורמה בכל גילוי אלימות ונפעל בנחישות בכל חשד לאלימות", אמרה שאשא ביטון. "המצלמות הן כלי משמעותי לאיתור אלימות. ללא המצלמות לא היינו מודעים למקרים שנחשפו לאחרונה. הילדים לא יכולים לספר את מה שהמצלמה יודעת".
"אנו מרחיבים ומעמיקים את הפיקוח, מקדמים הכשרות מקצועיות לכל הצוותים במטרה להשביח את איכות המעונות ובונים מערך בקרה שמוודא כי המצלמות מותקנות ופועלות כנדרש בכל הגנים", הוסיפה. "יחד, בנחישות ובאחריות, נקדם את המהפכה הנדרשת במסגרות לגיל הרך", הוסיפה.
3 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים בתל אביב
הפגנת ההורים בתל אביב
הפגנת ההורים על האלימות נגד הפעוטות. ארכיון
(צילום ארכיון: דנה קופל)
שאשא ביטון קראה להורים לדרוש ממפעילי המעונות רישיון להפעלת המעון, ואמרה שיש לרשום את הילדים רק למעונות בעלי רישיון או לכאלה שנכנסו לתהליך מסודר כדי להבטיח פיקוח ובקרה על המוגנות, הטיפול והחינוך. עוד הדגישה כי מטפלות שיתברר כי צפו מן הצד בהתעללות בפעוטות על ידי מטפלות אחרות, לא מנעו זאת ולא דיווחו על כך – יינקטו נגדן צעדים כמי שהיו שותפות למעשים, ועבודתן תופסק מיידית.
משרד החינוך מגייס כעת 76 אנשים בעלי תואר שני בחינוך שיהיו אמונים על פיקוח ובקרת המעונות, ויבחנו עמידה בסטנדרטים של מוגנות, חינוך, טיפול, בטיחות, תנאי תברואה והכשרות של הצוות המקצועי. במיפוי שערך משרד החינוך לבדיקת יישום חוק המצלמות עולה כי עד עתה הותקנו מצלמות ב-4,574 מעונות יום הפועלים ברחבי הארץ – מהם 1,889 מעונות יום מפוקחים ו-2,685 מעונות יום פרטיים. לאור זאת, המשרד נערך לוודא שיתר המסגרות יתקינו מצלמה בהתאם לחוק.
בימים אלה שוקדים במשרד החינוך על פיתוח מערכת מידע חדשנית, שתאפשר לציבור ההורים לפעוטות לדעת האם למעון שבו נמצא ילדם יש רישיון הפעלה, כך שהוא עומד בתנאי הבטיחות הנדרשים. השבוע תצא לדרך תוכנית ההכשרות הכוללת, בין השאר, קורסים של התנהלות בטוחה ועזרה ראשונה לצוותי החינוך והטיפול בפעוטות. המשרד נערך להכשרת כ-7,000 מחנכות, מטפלות וסייעות במעונות היום. צוותי חינוך שיבצעו הכשרות יתוגמלו בסכום של כ-2,500 שקלים.