משתמשים רבים התלוננו לאחרונה על אפליקציית התחבורה הציבורית הפופולרית Moovit, שמאפשרת לנווט ליעד ואף לשלם בתחבורה הציבורית באמצעותה, אחרי שהחלה לשלב פרסומות שמתפרשות על פני כל המסך. הבעיה נובעת מאופי השימוש באפליקציה: כשפרסומת קופצת ביוטיוב זה אולי מציק, אבל כנראה לא מפריע לשום פעולה מהותית. כשמשתמשים נכנסים למוביט, לעומת זאת, הם נמצאים בדרכים, ממהרים ולעתים צריכים להבין תוך רגעים ספורים מהו המסלול של קו מסוים, או איך יגיעו ליעדם. העובדה שהפרסומות מופיעות על פני כל המסך, למעשה מונעת מהם להשתמש באפליקציה באותם רגעים.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית ניווט
אפליקציית ניווט
אפליקציית ניווט
(צילום: שאטרסטוק)

עוד בנושא:

אם גם אתם משתמשים בתחבורה ציבורית, ונתקלתם לאחרונה בקשיים עם מוביט, או שאתם סתם סקרנים לבחון מהן האלטרנטיבות, בדקנו עבורכם כמה אפליקציות חלופיות.
4 צפייה בגלריה
תלונה של משתמש/ת על מוביט
תלונה של משתמש/ת על מוביט
תלונה של משתמש/ת על מוביט
(תמונה: צילום מסך מתוך חנות גוגל פליי)

הופאון רב-פס

רב-פס מאגדת אפשרויות רבות לנוסעים - ניווט, תשלום באמצעות האפליקציה, וגם טעינת רב-קו דרכה, אם אתם מעדיפים לשלם כך. היא מחייבת הכנסת פרטי אשראי בהרשמה - כל עוד הפרט הזה לא מפריע לכם, בעינינו היא האפליקציה שנותנת את המענה הטוב ביותר. תכנון המסלול והצגתו נעשים בצורה נוחה, עם אפשרות להגדיר למשל פחות הליכה או פחות החלפות. ניתן לחפש את התחנה שאתם מחכים בה לפי מספרה, ולצפות בזמני האמת של כל הקווים שמגיעים אליה, והיא אף מזהה באופן אוטומטי את התחנות בסביבתכם. גם חיפוש קו מסוים מתבצע בצורה נוחה: אם למשל חיפשתם את קו 18, תוצג לכם רשימה עם כל הקווים שנושאים את מספר זה בלבד, בעוד שבמוביט החיפוש יעלה גם קווים לא רלוונטיים עם מספרים כמו 184 או 180. האפליקציה מאפשרת גם לראות את המסלול על מפה שמסמנת היכן הקו נמצא בזמן אמת.
יתרונות: נוחה, מאפשרת תשלום דרך האפליקציה וטעינת רב-קו
חסרונות: גם אם אתם לא רוצים לשלם באמצעותה ומעדיפים להשתמש בה רק לניווט - בהרשמה תידרשו להכניס פרטי אשראי
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אפליקציות התחנה, רב-פס, גוגל מאפס, Any Way
מימין לשמאל: אפליקציות התחנה, רב-פס, גוגל מאפס, Any Way
מימין לשמאל: אפליקציות התחנה, רב-פס, גוגל מאפס, Any Way
(תמונה: צילומי מסך מתוך האפליקציות, שאטרסטוק)

אוטובוס קרוב

אפליקציה נוספת מבית "הופאון", אך כזו שמיועדת רק לתכנון מסלול ולא מאפשרת תשלום בתחבורה ציבורית באמצעותה. ממשק הניווט ותכנון המסלול זהה לשל אפליקציית "רב-פס". בנוסף האפליקציה מכילה קישור מהיר להגשת תלונה למשרד התחבורה על שירות בתחבורה ציבורית. בדומה למוביט, גם אפליקציה זו מכילה פרסומות שממלאות את כל המסך - אך קיימת האפשרות לבטל אותן בעלות של 3 שקלים ל-3 חודשים.
יתרונות: נוחה
חסרונות: מכילה פרסומות, אשר ניתן לבטל בתשלום
האזינו לריפרש, פודקאסט הטכנולוגיה של ynet

התחנה

אפליקציה רשמית של משרד התחבורה, שפותחה על ידי חברת Via, וגם היא מאפשרת תשלום בתחבורה ציבורית לצד אפשרויות ניווט ותכנון מסלול. אם תרצו לשלם דרכה, יש תהליך הרשמה, אבל אם אתם מעוניינים באפשרויות הניווט בלבד - תוכלו לבחור להשתמש בה כאורח/ת. תפריט תכנון המסלול שלה לא מאפשר לבצע התאמה אישית לפי העדפות של פחות החלפות, הליכה וכו'. כמו כן, האפליקציה מתקשה מעט כשהיא מתבקשת לחשב מסלול ליעד קרוב יחסית שניתן להגיע אליו ברגל - ובבדיקה של מסלול ליעד שנמצא במרחק מספר דקות הליכה, לא הצליחה להציע מסלול כלשהו. בבדיקה של יעד שנמצא במרחק של 15 דקות הליכה, המליצה לקחת אוטובוס מתחנה שנמצאת במרחק של 12 דקות הליכה. היא מכילה לשונית של שאלות נפוצות, עם מידע כללי על תחבורה ציבורית, ובו אפילו מצוין כי מדובר באפליקציה כשרה.
יתרונות: מאפשרת תשלום, אך לא מחייבת הכנסת פרטי אשראי אם אתם מעוניינים להשתמש בה רק עבור ניווט
חסרונות: לא מאפשרת לבצע התאמה אישית של הניווט, ולא מציעה אפשרות של הגעה רגלית ליעדים קרובים

איפה בוס

אפליקציה שמאפשרת ניווט בלבד ללא תשלום דרך האפליקציה, אך ניתן לצפות דרכה בנתוני הרב-קו. גם אפליקציה זו מאפשרת בצורה נוחה להציג את התחנה שבה המשתמש נמצא בהתבסס על המיקום שלו או על חיפוש, ולהראות את זמן האמת של הקווים שמגיעים אליה ואת מיקום האמת שלהם על מפה. לחיצה על מספר הקו תראה את כל המסלול שלו ואת זמן ההגעה המשוער שלו לכל תחנה במסלול. באפשרות תכנון המסלול, גם אפליקציה זו לא מציעה מסלולים רגליים, אך מציגה הודעה לפיה "המרחק בין המוצא ליעד הוא פחות מ-500 מטרים" במקרים כאלו. היא לא מאפשרת התאמת המסלול לפי פחות החלפות או הליכה. גם אפליקציה זו מכילה פרסומות, אך ניתן לבטל אותן בתשלום של 5 שקלים לחודש.
יתרונות: הצגה נוחה של מיקום האמת של הקו על מפה
חסרונות: לא מאפשרת לבצע התאמה אישית של הניווט, מכילה פרסומות שניתן לבטל בתשלום
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אפליקציות Bus Realtime, אוטובוס קרוב, איפה בוס
מימין לשמאל: אפליקציות Bus Realtime, אוטובוס קרוב, איפה בוס
מימין לשמאל: אפליקציות Bus Realtime, אוטובוס קרוב, איפה בוס
(תמונה: צילומי מסך מתוך האפליקציות, שאטרסטוק)

גוגל מאפס (מפות)

השירות של גוגל נועד לניווט והצגת מקומות שונים באופן כללי, ולא מוגבל רק לשימושי תחבורה ציבורית. לכן, בתכנון מסלול בין שני יעדים הוא יציג לכם מגוון רחב של אפשרויות ניווט - ברכב, בתחבורה ציבורית, ברגל, בשירותי מוניות ובקורקינטים שיתופיים. בנוסף, ניתן להיעזר בו כדי לחקור את הסביבה שלכם, והוא משלב מידע כמו תמונות של מקומות שונים, מידע על בתי עסק כמו פרטי קשר וביקורות, אפשרות לייצר רשימות של מקומות שברצונכם לבקר בהם ועוד. מבחינת ניווט בתחבורה ציבורית, לא קיימת אפשרות לחיפוש לפי מספר קו או מספר תחנה, אלא רק לתכנן מסלול לפי מוצא ויעד. כמו כן, לא ניתן לשלם בתחבורה ציבורית דרך האפליקציה. גוגל מאפס אמנם מכילה מודעות, אך הן נוגעות לחיפוש עסקים ולא משתלטות על כל המסך.
יתרונות: מכילה אפשרויות ניווט נוספות פרט לתחבורה ציבורית, ופרטים על מקומות באיזורכם
חסרונות: לא ניתן לעשות חיפוש לפי מספר קו או תחנה

Bus Realtime

האפליקציה הזו מיועדת לשימוש פשוט בהרבה, ומתמקדת אך ורק בבדיקת זמן האמת של קווים שונים. היא מתאימה למי שנוסע בקווים קבועים מתחנות קבועות, ומעוניין לבדוק את זמני ההגעה שלהם לתחנה. לא ניתן לתכנן מסלול, לבדוק את המסלול של קווים או לשלם דרכה. משתמשים מתבקשים להגדיר את הקווים הקבועים שלהם, והזמני האמת שלהם יוצגו עבורם כשיפתחו את האפליקציה. פיצ'ר ייחודי שלה הוא האפשרות לקבוע התראה, לפני שקו מסוים מגיע לתחנה, שתופיע מספר דקות לפני לפי בחירת המשתמש. לפי תיאור האפליקציה, הממשק גם חסכוני בסוללה
יתרונות: ניתן לקבוע התראה מספר דקות לפני שהקו מגיע לתחנה
חסרונות: לא מאפשרת תכנון מסלול

Any way

אפליקציה נוספת שנועדה לשימוש ספציפי בלבד - תשלום בתחבורה הציבורית. בעוד שניתן לשלם באמצעותה, אין בה אפשרויות תכנון מסלול, ניווט ובדיקת זמני אמת של קווים. האפליקציה היא מבית ישראכרט, ובהרשמה ראשונית אליה משתמשים נדרשים להכניס פרטי אשראי כדי להמשיך בשימוש.
יתרונות: מאפשרת תשלום
חסרונות: לא ניתן לתכנן מסלול דרכה
ממוביט נמסר כי "במשך שנים ארוכות מוביט הייתה חלוצה בהנגשת מידע לנוסעי התחבורה הציבורית וסיפקה אותו בחינם למיליוני ישראלים. שילוב פרסומות באפליקציות ובאתרים היא פרקטיקה מקובלת בשירותים חינמיים רבים. על מנת שנוכל להמשיך לשפר את השרות ולהשאירו חינמי, אכן שולבו פרסומות באפליקציה. אנו מודים ומאוד קשובים לפידבק של המשתמשים שלנו, עושים ונמשיך לעשות את השינויים הנדרשים על מנת לצמצם את הפגיעה בחוויית השימוש".