פעם היו מחשבי ענק, אחר כך הגיעו המחשבים השולחניים, ואז התקדמנו לעידן המובייל - שמאפשר לכל אחד מאיתנו להסתובב עם מכשיר בעל כוח מחשוב אדיר בכיסו. ומה יהיה הדבר הבא? אם תשאלו את גוגל, העתיד הוא Ambient computing ("מחשוב שנמצא בסביבה"). כבר ב-2019, הציג ריק אוסטרלוך, סגן נשיא למכשירים ושירותים בגוגל, חזון לפיו המחשוב יהיו בכל מקום. "העזרה תימצא בכל מקום בו אתם רוצים אותה, היא פלואידית, והטכנולוגיה פשוט נעלמת ברקע כשאתם לא צריכים אותה", אמר אז אוסטרלוך. "המכשירים אינם במרכז המערכת, אלא אתם".

עוד בנושא:

לפני שבועיים עמד אותו אוסטרלוך על במת כנס המפתחים של גוגל, ודיבר שוב על אותו חזון. "זה לא משנה אם אתה מקליד, מדבר או לוחץ, הטכנולוגיה שבחייך צריכה לעבוד יחד באופן חלק". ההכרזות של גוגל באותו כנס שירתו את החזון הזה בשני אופנים. ראשית, הן הראו מגמה במסגרתה החברה נכנסת יותר ויותר לתחום החומרה, ובונה מעין אקוסיסטם של מכשירים שעובדים היטב יחד, מתוך אותו ניסיון לשרת את המשתמש מבלי להגביל אותו למכשיר מסוים. בין אם אלו אוזניות אלחוטיות, או שעון חכם שמאפשר לוותר על הטלפון עבור חלק מהפונקציות, כמו שימוש באסיסטנט ותשלום עם ארנק דיגיטלי.
3 צפייה בגלריה
טכנולוגיה שנמצאת בכל מקום
טכנולוגיה שנמצאת בכל מקום
טכנולוגיה שנמצאת בכל מקום
(תמונה: שאטרסטוק)
האופן השני שבו אותו חזון בא לידי ביטוי הוא בניסיון לגרום לאינטראקציה עם המכשירים להרגיש קלה, טבעית ואפילו אנושית יותר - בין אם זה בפיצ'ר שיאפשר לפנות לאסיסטנט מבלי לומר מילת קוד (שזמין כרגע באופן מוגבל), או בפיתוח אפשרות לפנות אליה בשפה טבעית ולא מאוד מדויקת. וכן, ביכולות חיפוש חדשות שמאפשרות שילוב של תמונה וטקסט, ממש כמו שמצביעים על משהו ושואלים את האדם שלידך אודותיו.

גם אמזון במשחק

גם בענקית טכנולוגיה אחרת, אמזון, ראש תחום המכשירים דיוויד לימפ, מדבר על Ambient intelligence. אמזון ידועה בכך שהיא משיקה מכשירים בית חכם רבים ומגוונים (בהם הרובוט אסטרו שהושק בשנה שעברה והתגלה כמבוכה לא קטנה), וכל אלו מחוברים לאקוסיסטם של אלכסה, העוזרת החכמה מבית אמזון. בראיון לאתר הטכנולוגיה דה ורג', לימפ התייחס בספטמבר האחרון לכל אותה מערכת בתור אותה "אינטיליגנציה שנמצאת בסביבה".
לימפ הסביר כי לא מדובר במערכת אינדיבידואלית אלא בפלטפורמה מפוזרת, שמכילה מאות שירותים. חלקם פועלים על אותם מכשירי קצה, חלקם בענן, וכן מעורבת גם למידת מכונה, ואלכסה לומדת את המשתמשים כל הזמן ומבצעת גם פעולות פרואקטיביות. בכנס Re:invent של אמזון שנערך בשנה שעברה, ג'ף בלנקנברג, בכיר בצוות אלכסה, ניסה לתאר עתיד שבו ה-Ambient computing ילך אפילו עוד יותר רחוק, ויכלול בינה מלאכותית שתכיר אותנו מספיק טוב כדי לקבוע לנו תורים לרופאים, פגישות עם חברים, או לכבות מכשירי חשמל שהשארנו דולקים, וכל זאת ברקע, מבלי שאפילו נבקש.

טכנולוגיה מרגיעה

הרעיון של מחשוב שנטמע בסביבה נראה כמו הצעד הטבעי הבא לעידן הווי-פיי, הסנסורים ומכשירי ה-IoT, אבל למעשה נהגה הרבה לפני שאלו הפכו שכיחים כל כך. גם הצעדים הנוכחיים של גוגל וגם של אמזון עדיין לא מצליחים להביא אותו לחיים ממש, מאחר שהם לא מצליחים לנתק את התלות במכשירים ומסכים.
אבי ה-Ambient computing הוא מארק וויזר המנוח, שהיה סמנכ"ל הטכנולוגיות של מרכז המחקר של זירוקס. בשנות ה-80 הוא החל לדבר על מחשבים שישולבו בחיינו בצורה כל כך עמוקה עד שיעלמו, ישחררו אותנו מההתמכרות למחשב, ויפנו אותנו להיות חברתיים יותר.
ווייזר האמין כי טכנולוגיה לא צריכה להיות מסיחה, אלא מרגיעה. באחד ממאמריו, הצהיר כי "הטכנולוגיות המעמיקות ביותר הן אלה שנעלמות. הן טוות את עצמן לתוך חיי היומיום עד שהן הופכות לבלתי ניתנות להבחנה מהם". עוד טען כי "אין פחות טכנולוגיה שמעורבת בזוג נעליים נוחות או בשילוח הניו יורק טיימס מאשר במחשב. למה אחד מרגיז והאחרים מרגיעים? ההבדל הוא באופן בו כל אחד פונה אל תשומת הלב שלנו".
נטלי ג'רמיג'נקו, אמנית ומרצה לאומנות באוניברסיטת ניו-יורק, שעבדה עם וויזר באותה תקופה אמרה לאתר פאסט קומפני כי "רצינו לשבור את נחיצות המסך. אני ומארק דיברנו הרבה על איך כשאתה נמצא ביער, אתה מעבד הרבה מידע, אבל זה לא מאמץ את העיניים ונורא כמו התחושה של התמודדות עם אלפי מיילים בבת אחת. זו סביבה עשירה במידע, אבל מרגיעה וממלאת באנרגיות".
אחד מפיתוחיה שהדגים את אותו רעיון היה מכשיר בשם Livewire, כבל שנתלה מהתקרה, ומחובר למנוע, שמחובר לרשת האינטרנט המשרדית והסתובב מהר יותר כשהיה עליה עומס. ג'רמג'ינקו סיפרה כי הוא היה פועל ברקע, ואנשים היו מסתכלים עליו אם החיבור היה איטי מדי, ומגיבים עליו כמו על מזג האוויר. יום אחד ווייזר אפילו שם לב לניסיון פריצה לרשת בזכותו - "מחשוב סביבתי מראה לך שינוי מצב. אתה לא יודע שאתה מקשיב למקרר עד שהוא מפסיק", אמרה.
3 צפייה בגלריה
Google Pixel Watch
Google Pixel Watch
Google Pixel Watch, יאפשר לבצע פונקציות מסוימות ללא טלפון
(צילום: Google)
גוגל דווקא הציגה מספר קונספטים של טכנולוגיה כזו, שממש נטמעת ברקע, אך אף אחד מהם עוד לא הפך למוצר של ממש. בחודש שעבר למשל גוגל שיתפה פעולה עם הסטודיו מבריטניה Map Project Office לפיתוח סדרת אובייקטים שמודיעים על התראות באופן עדין. כך, במקום לקבל פוש בתוספת צליל שתופס את תשומת ליבנו מיד ומוציא אותנו מהרגע, הם הדגימו התראות בעזרת נשיפת אוויר מהמכשיר, כך שמה שלצדו ינוע קלות, הטלת צל, נקישות עדינות ועוד.
בפוסט שהתפרסם בבלוג הבינה המלאכותית של גוגל לאחרונה, הוצגה עבודת מחקר שעסקה בממשקים דיגיטליים שמעוצבים באופן שמאפשר להם להשתלב בבית ובחומרים מהיום-יום. כך, צגים שונים יכולים להיות מוסתרים עד שנרצה להשתמש בהם, ואז להופיע על גבי טקסטיל, עץ, מראות ועוד, למראה הרמוני שלא דורש מכשיר או רהיט בפני עצמו. מעניין יהיה אם גוגל אכן תממש בעתיד כמה מהרעיונות הללו, למחשוב שממש נטמע בסביבה ומייצר תחושת רוגע.
3 צפייה בגלריה
קונספט לצגים שמוסתרים בסביבה של חוקרי גוגל
קונספט לצגים שמוסתרים בסביבה של חוקרי גוגל
קונספט לצגים שמוסתרים בסביבה של חוקרי גוגל
(תמונה: בלוג ה-AI של גוגל)

סכנה לפרטיות

לצד התקוות לחיים רגועים יותר, החשש העיקרי מפני עידן של Ambient computing הוא כמויות המידע שביצוע שלו ידרוש. מימוש החזון הזה דורש בינה מלאכותית, שתבין אותנו לחלוטין, וכמעט תוכל לקרוא את המחשבות שלנו, כדי שתוכל להיעלם ברקע באמת ועדיין להבין את צרכינו. לצורך כך, היא תצטרך לעקוב אחרינו ללא הפסקה, לנטר את התנועות, הדיבור והמבטים שלנו, ללמוד את ההתנהגות, הדפוסים והרצונות שלנו.
לא בטוח שהיינו רוצים לתת כוח שכזה לאף שחקן, ובמיוחד לענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ואמזון שהכוח שלהן וכמויות המידע שהן מחזיקות עלינו כבר עצומות. הרוב המוחלט של הכנסות גוגל מגיע ממודעות, בעקבות מעקב אחרינו וניתוח המידע, שמאפשר לה להתאים פרסומות מדויקות למשתמשים. גם לאמזון יש אינטרס גדול להשתמש במידע עלינו כדי לנסות ולגרום לנו לקנות ממנה עוד.

התנגשות החזונות

לבסוף, אולי זה לא מקרי שלא ממש שמענו את גוגל ואמזון מדברות על המטאברס, חזון עתידני טכנולוגי אחר. נראה שהחזון שמדבר על טכנולוגיה שנטמעת במרחב, ומנסה להיות כמה שיותר טבעית, כמעט מנוגד לחזון שמדבר על עולם דיגיטלי מקביל, שמורכב מחללים וירטואליים, ושנצטרך חומרה מתקדמת שלא מרגישה טבעית כל כך כדי להתחבר אליו.
לאחרונה נשאל לימפ, שמקדם את חזון ה-Ambient computing באמזון, מה הוא חושב על המטאברס. הוא הגיב בביקורתיות ואמר כי הוא ממוקד במכשירים ש"מגבירים את הכאן ועכשיו". עוד אמר כי אפילו עם הטכנולוגיה הקיימת שכוללת טלפונים ואוזניות אלחוטיות, קשה לו לתקשר עם ילדיו, גם כשהם באותו בית. "אני רוצה לנסות לעבוד על טכנולוגיות שגורמות לאנשים להרים את הראש, ליהנות מהעולם האמיתי, והופכות את המשפחה שלהם לחוויה קהילתית יותר", הוסיף.