צעדת הנשים הראשונה בממשלת ביידן יצאה לדרך בסוף השבוע ברחבי ארה״ב. ליבה של המחאה פרץ על מדרגות בית המשפט העליון עם אלפים שהגיעו לדרוש את אישורי ההפלות לנשים בטקסס.
רק בחודש שעבר נכנס לתוקף במדינת טקסס החוק המחמיר ביותר נגד הפלות בארה"ב, אשר אוסר על הפלות החל מהשבוע השישי להיריון, זאת גם במקרה של אונס או גילוי עריות. באופן תקדימי וחריג, החוק מאפשר לכל אזרח - גם כזה שכלל אינו קשור באופן אישי למקרה - לתבוע כל אדם או ארגון שיסייעו לביצוע הפלות.

"טקסס: במקום שבו לנגיף יש יותר זכויות רבייה ממני"


ליד הבית הלבן צעדו אלפים שהניפו שלטים נחרצים: "התייחסו לרחם שלכם", "אני אוהב מישהו שעבר הפלה" ו"הפלה היא בחירה אישית, לא דיון משפטי״, והבולט שבמסרים: "טקסס: במקום שבו לנגיף יש יותר זכויות רבייה ממני". חלקם לבשו חולצות עם הכיתוב "1973", השנה שבה אושר חוק Roe v. Wade, אשר הפך את ההפלה לחוקית ונתן את החופש לדורות של נשים אמריקאיות מאז ועד עתה את החופש לבחור.
החוק אושר בטקסס אחרי מאבקים חוזרים בחודש שעבר אבל רגע לפני פתיחת הקדנציה החדשה לבית המשפט העליון, אשר בקרוב יכריע את עתיד זכויות ההפלה, ובעיקר על רקע אופיו השמרני מאז מינויי שופטים של הנשיא דונלד טראמפ שחיזק את השליטה השמרנית בבית המשפט, רצו המפגינות והמפגינים להשמיע את התנגדותם הנחרצת. החלטת בית המשפט העליון, הנשלט על ידי רוב שמרני, הייתה עד כה שלא להתערב בהחלטת הממשלה המקומית בטקסס ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה.


2 צפייה בגלריה
dfhdfh
dfhdfh
מתכנסים מחדש
(שופטי בית המשפט העליון )


יום לפני הצעדה, קרא ממשל ביידן לשופט פדרלי לחסום את חוק ההפלה האוסר על רוב ההפלות בטקסס שנכנס לתוקפו בתחילת ספטמבר. שר המשפטים של ארה"ב, מריק גרלנד, הודיע כי הממשל הפדרלי יגן על כל אישה שתרצה לבצע הפלה בטקסס. "משרד המשפטים ייגן על כל אישה שמעוניינת בהפלה ועל אלו שמבצעים הפלות", נכתב בהצהרה רשמית של משרד המשפטים. "לא נסבול אלימות נגד נשים שמבקשות לבצע הפלה או מתקפות נגד המרפאות שבהן ניתן לבצע הפלה", נכתב בהצהרת גרלנד. ג'ו ביידן אך הוא התייחס לחוק וכינה אותו "לא חוקתי" תוך הבטחה להיאבק בו.
החוק החדש בטקסס כמעט מונע לחלוטין אפשרות של הפלה חוקית בטקסס והוא אוסר על ביצוע הפלה החל מהשבוע השישי להריון, שלב מוקדם שבו, במקרים רבים, נשים טרם התוודעו אליו. למעשה, מנתונים שפורסמו, עד היום כ-85%-90% מההפלות במדינה התבצעו רק לאחר תקופה של שישה שבועות.

2 צפייה בגלריה
dfhdfh
dfhdfh
מוכן להילחם למען ההפלות
(מריק גארלנד)


החוק המחמיר מקפיד לא רק שלאישה לא תהיה הזכות המוחלטת על גופה, אלא גם מבקש למגר את כל מי שעלול לסייע לה. הוא מאפשר לכל אדם שמודע לביצוע הפלה לתבוע את האנשים או הגופים המעורבים בכך, מה שלוקח את טקסס עשרות שנים אחורה עם סכנה חדשה למרפאות לבריאות האישה. חשוב לציין שהחוק הפדרלי, עם זאת, מונע פגיעה במרפאות המסייעות לנשים.
למרות האיומים, חברות רבות החליטו להציג חזית אמיצה ואחידה אל מול החוק. ליפט ואובר הודיעו שיכסו את כל ההוצאות המשפטיות של נהגיהן שייתבעו עקב חוק ההפלות החדש. ליפט גם תתרום קרוב למיליון דולר לארגון Planned Parenthood, המספק שירותים רפואיים לנשים, המפורסם שבהם, ביצוע הפלות.
גם קבוצת מאץ', שמחזיקה באפליקציית ההיכרויות טינדר ביחד עם באמבל הודיעו על הקמת קרן שתסייע לעובדיהן בטקסס להשיג שירותי הפלה מחוץ למדינה.
ברחבי המדינה רבבות יצאו לרחובות השבוע. במנהטן מאות צעדו מפולי לוושינגטון סקוור, רבות ורבים מהם פרצופים מוכרים שביקשו להביע סולידריות עם נשות טקסס.
המושלת קתי הוקול קראה: "נמאס לי שוב להילחם על זכויות נשים להפלות. זהו חוק קבוע במדינה ואתם לא תיקחו את זה מיד מאיתנו, לא עכשיו לעולם לא״.

"הגוף שלי, הבחירה שלי"


המפגינים בניו יורק טענו ששוב אנחנו בימים שבהם זכות הבחירה של האישה בסכנה. בשנת 2019 העבירה ניו יורק את חוק בריאות הפריון, המבטיח לכל הנשים לבצע הפלה, ללא קשר למה שקורה ברמה הפדרלית. אבל רבים מהמפגינים טענו שגם נשים בניו יורק עלולות להיות בסכנה ותקיפת זכויות האישה בטקסס היא מתקפה על כולנו.

מארגני המצעד בניו יורק התעקשו גם כי הגבלת הגישה להפלה מהווה איום גדול יותר על נשים שחורות והיספניות. על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), נשים שחורות נמצאות בסיכון גבוה פי שלושה למות מסיבות הקשורות להריון בארצות הברית מאשר נשים לבנות.

"אנו יודעים שאנשים שחומים ושחורים, אוכלוסיות היספנים ולטינים, כולם מושפעים באופן לא פרופורציונלי מאיסורי הפלות", אמרה רוז בייסיל מאסה, ממארגנות המצעד בנושא הפלות. "לכן חשוב לנו לעמוד כאן בסולידריות".