"אני מגדיר את עצמי כחלק מקהילת הדובים, למרות שאני לא גדול כמו דוב", אומר עודד דואר (59), רפלקסולוג ומעסה, שמככב בעונה החדשה של "בואו לאכול איתי" (כאן 11), שעולה הערב (א') לשידור.
דוב היא מילת סלנג בקהילת הלהט"ב, המתארת גבר שמזהה את עצמו לפי תכונות גופניות כגון גוף שעיר ומלא. המושג הופיע לראשונה בארצות הברית, הודות לחבורות אופנוענים הומוסקסואלים וארגון בשם "גדולים ועליזים". אפשר לומר כי מדובר בסוג של תגובת נגד לתרבות ההומוסקסואלית שהעלתה על נס את המראה הרזה, החטוב, האתלטי והמטופח. יש הסוברים כי דובים בעלי עודף משקל מצאו במושג "דוב" קבלה עצמית של גופם, ועידוד מצד חבריהם הדובים לאהוב את עצמם בדיוק כפי שהם.

2 צפייה בגלריה
עודד דואר
עודד דואר
עודד דואר. לבשל ולחבק דובים
(צילום: אבי כוכבי)

"המנעד של הקהילה הזאת הוא מאוד גדול", מסביר דואר. "קודם כול, מבחינת גיל - יש בקבוצות של הדובים הגאים חבר'ה בני עשרים לצד חבר'ה בני שבעים פלוס. יש גם אנשים שפשוט נמשכים לדובים למרות שהם רזים. אני מאוד אוהב דובים. אני איש שמאוד אוהב לחבק ואוהב להתחבק עם אנשים גדולים. אנשים קטנים מפחידים אותי. אני מפחד שאני אפרק אותם".
"לצערי, הגילנות בקהילה היא מאוד קשה, אבל אני רוצה להגיד למבוגרים שלא יפחדו לחיות את החיים"
איזו פעילות קהילתית מייחדת את הדובים?
"קהילת הדובים היא מהממת, יש בה המון פעילויות. למשל, כבר שנים שמדי קיץ נערכת בתל אביב רחצה לילית בכל שבוע. יש גם מפגש יומי בזום של דובי ישראל, זה התחיל בתקופת הקורונה ונמשך עד היום. תמצא גם קבוצות שונות ממקומות שונים בארץ שמארגנות ארוחות משותפות בבתים מתחלפים. פעם בשנה נערכת תחרות בשם 'מיסטר בר ישראל'. בשנה שעברה השתתפתי בה, למרות שלא ניצחתי. כמובן, יש גם מסיבות פרועות. אני מחובר לליין 'ביף' של תומאס. זה ליין שחור יותר, מסיבות רק של גברים ששם המיניות היא מאוד חזקה".
אתה לא מרגיש מבוגר מדי למסיבות האלה?
"ממש לא! התקופה הכי טובה בחיי מבחינתי היא השנים האחרונות. היום אני בשיא שלי, ככה אני מרגיש. אני עובד כל היום, מבלה, מסתובב, משתתף בסדנאות, נסיעות וחברים, לא נח לרגע. חמישים זה הארבעים החדש, ושישים זה החמישים החדש וכך הלאה, במיוחד אצל אנשים בריאים שעושים ספורט. חשוב לי להגיד לחברים המבוגרים יותר בקהילה, אלה שפחות יוצאים ופחות מבלים, שלכל גיל יש את המקום שלו. לצערי, הגילנות בקהילה היא מאוד קשה, אבל אני רוצה להגיד למבוגרים שלא יפחדו לחיות את החיים. אתם לא חייב להסתובב עם בני עשרים ויש הרבה אנשים בגילים שונים שאפשר להכיר.
"אני מזמין את האנשים לצאת ולבוא לפעילויות קהילתיות שיש כמעט בכל מקום, גם אם זה דורש מאמץ. תופעת הגילנות בקהילה היא הסיבה שבגללה הלכתי להתחרות ב'מיסטר בר'. רציתי להראות שיש גם מבוגרים בקהילה. באו אליי אנשים, ממש אחרי התחרות, ואמרו לי שבזכות זה שאני פה הם יצאו מהבית – וזאת הייתה המטרה שלי. אז נכון, אני בריא, מתאמן שלוש פעמים בשבוע, חי בזוגיות יציבה - וברור לי שלגבר שחי לבד זה יכול להיות יותר קשה, אבל תמיד יש מה לעשות ואיך לשנות".

2 צפייה בגלריה
עודד דואר
עודד דואר
עודד דואר. יצא מהארון בשנות השלושים לחייו
(צילום: סלפי)


"בילדותי לא היה נהוג לצאת מהארון בגיל צעיר. זה לא כמו היום"

הוא חי בקריית ביאליק עם בן זוגו מזה עשרים ושלוש שנים, ויש להם שני ילדים. בפרק שישודר הערב (א') ב"בואו לאכול איתי", הוא מספר בין היתר על היציאה שלו מהארון לאחר שבע שנות נישואים לאישה. "נישאתי מתוך אהבה והייתה לנו זוגיות נפלאה. אחרי שדרכנו נפרדו, כשהייתי בן שלושים וחמש, יצאתי מהארון. שנתיים חייתי לבד, ואז הכרתי את בן זוגי ואנחנו ביחד עד היום".
יצאת מהארון בגיל מאוחר יחסית ואחרי יחסים הטרוסקסואליים. היו לך התנסויות תוך כדי הנישואים או לפניהם?
"לא היו לי התנסויות או ניסיונות תוך כדי הנישואים. בגיל ההתבגרות אולי היו קצת חוויות, יותר מחשבות. היה לי אז עניין בבולבולים אבל לא יישמתי שום דבר. גם בתקופה הזאת זה לא היה נהוג. זה לא כמו היום כשחברים של הבן שלי יוצאים מהארון בגיל 17".
אתה בזוגיות גאה ארוכת שנים. איך שומרים על התשוקה ועל הרומנטיקה?
"נפגשים כל ערב ושואלים מה עבר עליך היום, משתפים, אוכלים יחד ארוחת ערב. אני מאוד אוהב לבשל וזאת גם הסיבה שנרשמתי לתוכנית. מה שמאוד חשוב ביחסים בעיניי זה הפתיחות והדיבור, וגם אם עולים על איזושהי בריקדה, אז מיד מדברים על הדברים. כך רמת הכעס יורדת".
איך זה לנהל משפחה גאה בפריפריה?
"נוח לנו כאן, מאוד. מקבלים וקיבלו אותנו תמיד בלי שום בעיה. אנחנו אוהבים את תל אביב ומגיעים אליה לא מעט, אבל הכי אני אוהב את הרגע שבו אני נכנס לאוטו ועולה צפונה. לחיפה, שקרובה אלינו, יש הרבה מה להציע. יש לה קהילה שוקקת שמקבלת את כולם. נכון שאין פה מסיבות פרועות כמו בתל אביב, אבל יש פעילות קהילתית, כולל קבוצת דובים שמאוד פעילה ונפגשת פעם בשבוע בבית הקהילות בהדר".
סיפרת על מסיבות פרועות עם מיניות חזקה. זה אומר שהזוגיות שלכם פתוחה?
"הזוגיות שלנו לא פתוחה במאה אחוזים, אבל אנחנו מדברים על זה. כשאנחנו במסיבות או בסאונה או בחו"ל אז אנחנו יותר גמישים ופתוחים, אבל רק כשאנחנו ביחד".