אפריליה RS660 הוא אופנוע ספורט מהפכני, כלי המשלב יכולת דינמית גבוהה מבלי לוותר על נוחות שימוש יומיומית - שילוב די נדיר כיום. ובמפתיע, אפריליה שהציגה עוד ב-2018 את אב הטיפוס עליו הוא מבוסס והשיקה אותו רשמית אשתקד, בחרה בישראל כאחד השווקים הראשונים לשיווקו מחוץ לאיטליה. בגרסה מוגבלת (A1) או נטולת הגבלה.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
למעשה, ה-660 הקים מעין תת-קטגוריה עצמאית תחת אופנועי ספורט אמצע-הדרך. נניח, בין קאוואסאקי NiNJA650 ל-ZX6-R, הונדה CBR650R וסוזוקי GSX-R600. בתווך. בהתאם, אפריליה מקפידה להצמיד לו תג-מחיר כזה. פחות יקר מהספורטיביים עם מנועי הארבעה צילינדר החזקים, לא זול כאחיו הצנועים עם צמד הצילינדרים: 83 אלף שקלים. תמורת הכסף הזה תקבלו אופנוע בעיצוב איטלקי נפלא עם תג-מחיר יפני. ועכשיו למבחן.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
מנוע וביצועים: איזה מנוע נפלא. אפריליה "חתכה" את ה-V4 המוצלח שלה והותירה ממנו "טווין" מקביל. התוצאה, 659 סמ"ק, 95 כ"ס ו-6.7 קג"מ שמעניקים לו תחושה בשרנית וליניארית, תוך שימור אופי הפעולה של מנוע V באמצעות סדר הצתה לא סימטרי. כ-80% מהכוח מגיעים כבר ב-4,000 סל"ד נמוכים יחסית, ומאפשרים להתנהל איתו בזריזות בלי להסתבך.
בין היתר הודות למחשב ניהול מנוע מתוחכם שמאפשר למצערת "על-חוט" ושלושה מצבי רכיבה להעניק דיוק ושליטה מלאה. יש להזכיר כי תקלת ייצור בסדרת המנועים הראשונה אילצה את אפריליה לבצע קריאת תיקון שבמסגרתה הוחלפו מנועים שלמים. יש לקוות שהבעיה נעלמה כלא הייתה.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
תיבת ההילוכים מדויקת מאוד, רכה לתפעול ונעזרת ב"קוויק-שיפטר" מעלה-מטה מהיר שגורם לרוכב לרצות להפעיל אותה בלי סוף. מערכת הפליטה מייצרת סאונד מרשים בסל"ד נמוך, אבל רק סביר בסל"ד גבוה. נתון משקל של 183 ק"ג בלבד מסייע אף הוא ליכולת הגבוהה.
התנהגות ונוחות: האפריליה הזה נועד להחזיר מעט שפיות לתחום, תוך ויתור על תנוחת רכיבה קיצונית. עם זאת, ה-660 הוא אופנוע ספורטיבי שהעיר אינה אזור המחייה הטבעי שלו. ידיות הכידון (קליפ-אונ'ס) אמנם גבוהות יחסית, אבל גם המושב גבוה וזווית צידוד הכידון מוגבלת. אז נכון, התנוחה אינה קיצונית מדי אבל בכל זאת ספורטיבית ולא מכוונת לנוחות דווקא. רכיבה מהירה יותר מחוץ לעיר משפרת את המצב הודות לזרימת האוויר אל חזה הרוכב, תמיכתו והסרת משקל מפרקי הידיים.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
סט צמיגי רוסו-קורסה 2 איכותיים, עם בולמי KYB מתכווננים שעובדים נפלא, יוצרים פידבק מעולה ומאפשרים רכיבה מהירה והתנהגות צפויה גם בזוויות הטיה חריפות. בלמי ברמבו קדמיים (דיסק קדמי כפול בקוטר 320 מ"מ) מספקים בלימה מצוינת, אם כי לעיתים - בעיקר בעיר - קשה למנן היטב את העוצמה וכוח ההאטה עשוי להתגלות כמוגזם.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
רמת הנוקשות ממוצעת ומושב הרוכב רחב ונוח, ולמרות זאת העדיפות היא לרכיבה על כביש סלול היטב. מושב המורכב נראה טוב אמנם, אך הוא פחות שימושי. מיקום מראות הצד אינו טוב ונשקפים מהם בעיקר מרפקי הרוכב. מנופי התפעול זוכים לציון סביר בלבד וחבל שלא ניתן לכוון את מהלך ידית המצמד. אזור התפעול אינו מהמשובחים שפגשנו. הוא עמוס מדי וחלק מהמתגים דורש הסתגלות. מסך התצוגה הצבעוני מציג בברור את נתוני הסל"ד והמהירות אך מקשה על קריאת נתונים אחרים.
6 צפייה בגלריה
(אופיר דואק)
מה בסוף: אפריליה מחזירה את קטגוריית הספורט לשפיות עם אופנוע שזנח את הרעיון המתיש של רפליקת מסלול לטובת תנוחת רכיבה ספורטיבית אך אנושית. יש לו שפע מומנט בסל"ד נמוך, ניהול מנוע שפוי, מעטפת אלקטרוניקה שנועדה לשמור על הרוכב וקסם איטלקי עם עיצוב מהמם. ובשלוש מילים: אופנוע של פאן ושמחה.