תערוכת הרכב של טוקיו שנפתחה בסוף השבוע האחרון, כשלושה חודשים לאחר התאריך בו נערך האירוע יוצא הדופן במשך שנים, הפכה - לאחר שתערוכת דטרויט עברה מספר חודשים קדימה וה-CES בווגאס עדיין לא זוכה לתואר המחייב - לראשונה בלוח השנה של תעשיית הרכב. מה שלא השתנה הוא רצונה של התעשייה המקומית לחשוף שרירים, תרתי משמע, ולהציג את העתיד כפי שנשקף מעיני ההנהלות של טויוטה וניסאן, מיצובישי ומאזדה, הונדה וסוזוקי. לפניכם הדגמים היותר-מעניינים שהוצגו בה.
חשמל למסלול: ה-E-RA (ר"ת Electric Record Attempt) הוא אב-טיפוס בשלבים מתקדמים מאוד לרכב ייעודי עבור מירוצי מסלול חשמליים מבית חטיבת הביצועים STI של סובארו. והוא לא פחות ממפגן יכולת מרשים. עם ארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל, בהספק משולב של 1,088 כ"ס והכוונת מומנט לפנים-אחור וימין-שמאל. היתרון: הורדה מדויקת של הכוח לגלגל עם האחיזה הטובה ביותר ובכך יצירת משיכה מיטבית בכל מצב.
7 צפייה בגלריה
סובארו STI E-RA
סובארו STI E-RA
סובארו STI E-RA
סובארו לא מפרסמת פרטים אודות המכונית, פרט לכך שתנסה לקבוע זמן הקפה של שש דקות ו-40 שניות סביב מסלול הנורבורגרינג, 3.3 שניות פחות מפורשה 911 GT2 RS, אבל 35 שניות יותר ממחזיקת השיא לרכב חשמלי – פולקסווגן ID-R. סובארו מציינת כי המכונית גם תשתתף בסבב מרוצי E-GT שמתוכננת להתחיל בשנה הבאה.
ביצועים, גם בסטיישן: ועוד מסובארו, ה-STI הבאה שתוצע גם בגרסת סטיישן על בסיס הלברוג העדכנית. זהו כבר דור חמישי למכונית שהחלה את חייה כרפליקת ראלי של מכונית המירוץ המצליחה ב-WRC, זו שהעניקה ליצרנית הקטנה שלוש אליפויות עולם רצופות (1995-1997) ושלוש אליפויות נהגים - עם קולין מקריי (1995), ריצ'רד ברנס (2001) ופטר סולברג (2003).
סובארו עדיין לא מפרסמת פרטים טכניים אודות המכונית, שתתבסס על ה-WRX המתחילה כעת שיווק בצפון אמריקה. פלטפורמה חדשה יחסית מבטיחה קשיחות משופרת ולכן גם יכולות דינמיות גבוהות יותר. כבעבר, ה-STI נבדלת מה-WRX הרגילה בכונס אוויר גדול יותר למצנן הביניים במרכז מכסה המנוע, מסיטי אוויר סביב למרכב וספוילר אחורי גדול על מכסה תא המטען.
7 צפייה בגלריה
טויוטה GR GT3
טויוטה GR GT3
טויוטה GR GT3
GT3 יפנית: והנה עוד אב-טיפוס, עכשיו מבית טויוטה שממצבת עצמה בשנים האחרונות כספורטיבית-מפתיעה בין היצרניות הגדולות. כאן מדובר בקונספט לרכב מסלול ייעודי למרוצי GT3, בהם משתתפות יצרניות כמו פרארי, מרצדס, למבורגיני, אסטון מרטין, מקלארן וכמובן פורשה. בשונה מהן, שמציעות גרסאות מותאמות למסלול של דגמי קצה בייצור סדרתי, בטויוטה מדובר ברכב מסלול ייעודי וייחודי שלא קשור לדגם סדרתי.
היצרנית לא חושפת בינתיים פרטים טכניים, אבל מהתמונות ניתן להבחין בחרטום ארוך יחסית שמעיד כי מתחתיו מונח מנוע מוסט לאחור על מנת לאפשר חלוקת משקל שווה עד כמה שניתן בין הסרנים. יש כמובן מסיט אוויר מתכוון מלפנים, ספוילר מתכוון מאחור, חישוקים עם מנגנון נעילה מרכזי להחלפה מהירה וצמיגי סליקס של ברידג'סטון.
7 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס GRMN
טויוטה יאריס GRMN
טויוטה יאריס GRMN
יאריס, אבל אקסלוסיבית: יאריס GR, גרסת קצה לסופר-מיני היפנית ואחד מדגמי הביצועים המסעירים שעלו על הכביש בשנים האחרונות, הוצגה בגרסה קיצונית עוד יותר המכונה GRMN (ר"ת Gazoo Racing Master of the Nurburgring) ותשווק רק ביפן במהדורה מוגבלת של 500 יחידות. היא משילה 20 ק"ג הודות לוויתור על מושב אחורי ועל מסך מגע ועושה שימוש מסיבי יותר בחלקי מרכב מקרבון - מכסה המנוע וספוילר אחורי (גדול יותר) בנוסף לגג ב-GR הרגילה.
שינויים נוספים כוללים מרכב נוקשה יותר עם תוספת של 545 נקודות ריתוך, בולמי זעזועים של בילשטיין שמאפשרים כיוון קשיחות והנמכת מרכב בסנטימטר ומאחור נוסף מוט גישור בין בתי הבולמים. המנוע נותר אותו שלושה צילינדרים מוגדש בנפח 1.6 ליטר (272 כ"ס על פי התקן היפני) שמעביר את הכוח לכל הגלגלים, אבל יחסי העברה קצרים יותר בתיבת שישה הילוכים ידנית. מלפנים הותקנו צמד מושבי באקט של ריקארו וכמובן חגורות בטיחות עם מספר עיגונים.
מלכת הגיהנום הירוק: את עיקר תשומת הלב בדוכן של הונדה תפסה סיוויק טייפ R חדשה, עדיין כאב-טיפוס עם מדבקות הסוואה אבל בכל זאת בהופעה ראשונה לציבור. הונדה נמנעת מפרסום פרטים טכניים אותם היא שומרת להצגה הרשמית בחודשים הקרובים, אבל מערכת ההנעה צפויה להיות דומה - מנוע 2.0 ליטר בנזין מוגדש עם קצת יותר מ-300 כ"ס, תיבת שישה הילוכים ידנית והנעה קדמית עם דפרנציאל מוגבל החלקה.
7 צפייה בגלריה
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
הונדה סיוויק טייפ R
חיצונית היא צפויה לשמור על ספוילר אחורי ענק ושלושה צינורות פליטה. על הבלימה מופקדת מערכת ברמבו ועל הקשר לאספלט אחראית מישלין הצרפתית עם רביעיית פיילוט ספורט 4S. אין ספק שגם המכונית הזו - כמו השתיים שקדמו לה - תטען לתואר משפחתית הביצועים המהירה ביותר בנורבורגרינג.