הגרדיאן הבריטי דיווח שסטודנטית סעודית שמתגוררת בבריטניה נעצרה במהלך חופשה במולדתה, ונשפטה ל-34 שנות מאסר. לפי הגרדיאן, סלמה א-שיהאב בת ה-34 נענשה בגלל שהיא פתחה חשבון בטוויטר, ופרסמה ציוצים בעד זכויות הנשים בממלכה ובעד מתנגדי המשטר שנשלחו לכלא.
א-שיהאב, נשואה ואם לשניים שלמדה באוניברסיטת לידס, נעצרה בינואר 2021, ימים ספורים לפני חזרתה לבריטניה. תחילה נגזרו עליה שלוש שנות מאסר, אחרי שנקבע שהיא השתמשה בטוויטר כדי לגרום ל"תסיסה ציבורית" ולערער את הביטחון הלאומי. בגלל פעילותה "נגד המדינה" היא נשפטה בבית משפט מיוחד לטרור: בכפוף לחוקי הלוחמה בטרור מענישה סעודיה את האזרחים שלדעתה מוחים נגד השלטון באופן שאינו מקובל – במיוחד אם הביקורת היא על יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. התביעה הציבורית ביקשה לשקול מחדש את העונש, והשבוע נגזר עליה עונש חמור בהרבה.
2 צפייה בגלריה
סלמה א-שיהאב 34 שנות מאסר ב סעודיה בגלל שימוש ב טוויטר
סלמה א-שיהאב 34 שנות מאסר ב סעודיה בגלל שימוש ב טוויטר
סלמה א-שיהאב. 34 שנות מאסר בגלל הפרסומים בטוויטר
לפי כל הסימנים א-שיהאב אינה פעילת אופוזיציה בולטת. בטוויטר יש לה 2,597 עוקבים. לצד ציוצים על מגפת הקורונה, ותמונות של הילדים שלה, לעיתים היא משתפת ("מצייצת מחדש") ציוצים של מתנגדי משטר סעודים שחיים בגולה, שקוראים לשחרור אסירים פוליטיים. בין השאר היא תמכה בלוג'יין אל-הדלול - פעילת זכויות נשים בולטת, שנשלחה למאסר ולפי דיווחים עברה עינויים.
אל-הדלול קראה בגלוי לאפשר לנשים לנהוג ולבטל את חוקי האפוטרופסות שהגבילו זמן רב את חופש התנועה והיכולת של נשים לטוס לחו"ל. היא נעצרה כמה פעמים בשל הפרת החוק האוסר על נשים לנהוג, לפני שבוטל. במאי 2018 היא נעצרה עם 12 פעילות בולטות נוספות באשמת ניסיון לערער את יציבות הממלכה, שבועות ספורים לפני ביטולו ההיסטורי של החוק האוסר על נשים לנהוג.
2 צפייה בגלריה
לוג'יין אל הדלול פעילת זכויות נשים סעודית סעודיה
לוג'יין אל הדלול פעילת זכויות נשים סעודית סעודיה
לוג'יין אל-הדלול, הפעילה הבולטת שנשלחה לכלא
(צילום: AFP)
לפי הדיווחים א-שיהאב נעצרה בסעודיה אחרי שהיא שיתפה בטוויטר ציוץ מהעמוד של לינה, אחותה של אל-הדלול. בציוץ כתבה האחות: "חופש ללוג'יין אל-הדלול, חופש לכל אסירי המצפון. החופש שלכם הוא המשאלה הראשונה שלי לשנה החדשה. שנה טובה".
ב"דיילי מייל" הבריטי נכתב שא-שבאב היא מוסלמית שיעית, ונראה שלעובדה הזאת הייתה השפעה על מעצרה ועל העונש הכבד שנגזר עליה - העונש הקשה ביותר שניתן עד כה למי שזוהתה על-ידי השלטון כפעילה למען זכויות נשים. א-שיהאב היא שיננית בהכשרתה, ובנוסף ללימודיה באוניברסיטת לידס היא שימשה כמרצה באוניברסיטת הנסיכה נורה בריאד.