המהפכה המשפטית, עבור הממשלה, קודמת לכל: ראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר הערב (יום ראשון) את שר הביטחון יואב גלנט מתפקידו, יממה בלבד אחרי שזה קרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - ובשיאה של תקופה ביטחונית רגישה, שבמהלכה נרצחו מתחילת השנה כבר 15 בני אדם בפיגועים. גלנט צייץ הערב בטוויטר אחרי הפיטורים: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".
כדי להודיע לו על הפיטורים, נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו בשיחה קצרה שאין לו אמון בו. בין היתר, ראש הממשלה ציין כי הנאום של גלנט היה ללא תיאום, בשעה שנתניהו שהה בחו"ל. בנוסף עלו בשיחה תדרוכים שיצאו ממערכת הביטחון אחר הצהריים, והדלפה על בקשתו של גלנט לכנס את הקבינט - שנענתה בשלילה. בלשכת ראש הממשלה, יש לציין, הכחישו כי הייתה בקשה כזו. בסביבת נתניהו סיפקו הערב הסבר אחר לפיטורים. "הסיבה המרכזית למהלך - תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום", אמרו בסביבת ראש הממשלה. בהמשך צייץ נתניהו: "כולנו חייבים להתייצב בעוצמה נגד סרבנות".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ יולי אדלשטיין החליט לכנס מחר את הוועדה בשעות הבוקר לדיון חסוי בהשתתפות שר הביטחון המפוטר גלנט. נושא הדיון, כפי שנמסר לחברי הוועדה, הוא "השלכות המתחים החברתיים במדינת ישראל על מערכת הביטחון". הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט וחברים בוועדה מטעם האופוזיציה ביקשו מאדלשטיין גם לקיים דיון בהשתתפות ראש הממשלה לאור פיטורי גלנט. "הפיטורים, לאחר הצגת התרעה אסטרטגית בדבר איומים חמורים והתפתחויות שליליות צפויות בכשירות צה"ל - מעידים על פגיעה קשה", אמרו חברי האופוזיציה בוועדה.
בין השמות שמועמדים להחליף את גלנט הוא שר החקלאות אבי דיכטר, שהודיע - חרף אזהרותיו - שיצביע בעד השינויים בוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, מועמד נוסף שהוזכר בסביבתו של נתניהו הוא שר הכלכלה ניר ברקת, שגם הוא עדיין מכהן כח"כ. המהלך מתבצע אחרי שהסתמן כי גם אחרי אזהרתו המפורשת של גלנט, לקואליציה עדיין יש רוב להעביר את השינויים בוועדה לבחירת שופטים ברוב מסוים.
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת, אבי דיכטר
ניר ברקת, אבי דיכטר
ברקת ודיכטר. אחד מהם בדרך לקריה?
(צילום: דנה קופל, יריב כץ )
גלנט, נזכיר, רצה לקרוא לעצירת החקיקה באופן פומבי עוד ביום חמישי בערב - בצעד שהוביל מיד לזינוק שערים בבורסה הישראלית, ולירידה בשער הדולר. בהמשך נתניהו שכנע את גלנט שלא למסור את ההצהרה באותו ערב, אך שר הביטחון מסר אותה במוצאי שבת - וחולל סערה. חברי כנסת רבים בליכוד סירבו להתייחס למהות האזהרה של גלנט, ורק תקפו אותו על קריאתו לעצור את החקיקה.
במטכ"ל הביעו הלם מפיטוריו של גלנט, בין השאר מאחר שדבריו של השר אמש היו שיקוף מלא של עמדות ראשי גופי הביטחון המכהנים, ולא רק של הרמטכ"ל והאלופים. כמו הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראשי השב"כ והמוסד לא היו יכולים להתבטא בפני הציבור על הסכנות המיידיות לביטחון המדינה בשל המהפכה המשפטית, ולכן סוכם שגלנט ישמש פה לאזהרותיהם. מבחינה זו, פיטורי גלנט הם גם איתות אזהרה של נתניהו עבורם.
במישור הפרקטי, בצמרת צה"ל לא יודעים כעת מי השר הממונה על הצבא, ולו באישור מבצעים רגישים שצפויים הלילה או ביממה הקרובה. במטכ"ל עלתה הערב השאלה, לאור ההדחה המפתיעה, האם השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' יקבל את הסמכויות הזמניות של שר הביטחון, שכן נתניהו לא יכול להחזיק בתפקיד בשל כתב האישום שעומד ותלוי נגדו.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוץ והביטחון
ועדת החוץ והביטחון
אדלשטיין. מכנס את הוועדה לדיון בהשתתפות גלנט, והתבקש לזמן את רה"מ
(צילום: רפי קוץ )
בעקבות הפיטורים קראו ראשי המחאה להפגנה מול הקריה בשעה 22:00, ולמקום זרמו אלפי בני אדם - שחסמו גם את נתיבי איילון. הפגנות התקיימו גם בירושלים ליד מעון ראש הממשלה נתניהו ברחוב עזה, ובבאר שבע.
ואמרו כי "אי אפשר להתעלם". ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת חריפה על ההחלטה, ואמר כי "פיטוריו של שר הביטחון רק מפני שהתריע על פגיעה בביטחון ישראל הם שפל חדש של ממשלה אנטי-ציונית שפוגעת בביטחון הלאומי ומתעלמת מאזהרת כל גורמי הביטחון. ראש ממשלת ישראל הוא סכנה לביטחון מדינת ישראל". עוד אמר לפיד כי "נתניהו יכול לפטר את גלנט, אבל הוא לא יכול לפטר את המציאות ולא יכול לפטר את עם ישראל שמתייצב מול הטירוף של הקואליציה".
גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שמוקדם יותר קרא שוב לקואליציה לעצור את החקיקה ולהגיע להידברות, אמר כי "בפנינו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון ישראל. סכנה שהוחמרה. נתניהו שם הערב את הפוליטיקה ואת עצמו מעל הביטחון". חבר סיעתו של גנץ, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, אמר כי "נתניהו הוכיח שביטחון ישראל לא נמצא בסדר העדיפויות שלו. זה הימור מסוכן על חיי כולנו".
חברי הקואליציה הגיבו בצורה קצת שונה לפיטורי גלנט. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר רק כתב בחשבון הטוויטר שלו "רפורמה עכשיו!". חברת סיעתו של גלנט, שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן הגיבה בלקוניות: "ראש הממשלה זימן את גלנט ללשכתו והודיע לו שאין לו אמון בו יותר ולכן הוא מפוטר. אני מאחלת ליואב גלנט הצלחה רבה בהמשך דרכו".
בהצהרה שמסר אמש אמר גלנט כי "בשבועות האחרונים נפל דבר. אני פוגש את המפקדים והלוחמים לקראת מבצעים, בסיורים, בשטחי האימנים וחדרי תדריכים. שומע את הקולות העולים מהשטח ואני מודאג. הישראלית אינם פוסחים על צה"ל. מכל עבר עולות תחושות של כעס, כאב ואכזבה בעוצמה בה לא נתקלתי מעולם. אני רואה כיצד מקור עוצמתנו הולך ונשחק. כשר הביטחון של מדינת ישראל אני אומר בצורה הברורה ביותר, השסע ההולך ונפער בחברה חודר לצה"ל וגופי הביטחון. זו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון המדינה. לדבר הזה לא אתן את ידי. צריך שינוי במערכת המשפט, ועם זאת, שינויים משמעותיים, לאומיים, עושים בהידברות ובשיח".