הביקוש למשכנתאות לרכישת דירה בארצות הברית ירד בשבוע שעבר ב-14% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2021 ירידה של 1% לעומת הביקוש מלפני שבועיים. מדובר ברמת הביקוש הנמוכה ביותר למשכנתאות מאז דצמבר 2018.
השיא השלילי נרשם למרות שהריביות על משכנתאות בארה"ב ירדו מעט בשבוע שעבר, ועל רקע העלאת הריבית החדה לפני חודש של הבנק המרכזי בארה"ב לשיעור ריבית של 0.75%-1% - ההעלאה החדה ביותר מאז שנת 2000.
יש לציין כי למרות הירידה הקטנה בריביות, הן עדיין גבוהות יותר מאלה שהיו בתחילת השנה. "ריביות המשכנתא ירדו בפעם הרביעית בתוך חמישה שבועות לאור החששות מצמיחה כלכלית חלשה יותר והמכירות האחרונות בשוק המניות, שהביאו לירידה בתשואות של משרד האוצר", אמר ג'ואל קאן, סגן נשיא איגוד בנקאי המשכנתאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קונים פחות דירות בארה"ב
קונים פחות דירות בארה"ב
קונים פחות דירות בארה"ב
(צילום: הילה ציאון)
העובדה שהריביות עדיין גבוהות, ומחירי הנכסים יקרים, פוגעת קשות ביכולת של האמריקאים לרכוש דירות. ועדיין, המחירים ממשיכים לעלות מכיוון שההיצע בשוק הוא קטן. עם זאת, קאן מציין כי הדברים לא נכונים לגבי כל השוק: "קיים ביקוש גבוה בקצה העליון של השוק, ואתגרי ההיצע לא מורגשים על ידי הקונים הללו לעומת אלה במעמד היותר נמוך".
בקשות למימון מחדש של משכנתאות, שרגישות יותר למהלכי ריבית מאשר בקשות רכישה, ירדו ב-5% בשבוע שעבר, והיו נמוכים ב-75% בהשוואה לשבוע המקביל ב-2021. גם כשהריביות ירדו במעט מהשיא בו היו בשבועות הקודמים, הביקוש למימון מחדש לא חזר מאחר שכל כך הרבה לווים כבר עברו את התהליך כשהריביות היו בשפל שיא בשנה שעברה.

ומה קורה בישראל?

כזכור, נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, החליט לאחרונה על העלאת ריבית שנייה ברציפות במשק ל-0.75% וריבית הפריים ל-2.25% כדי להילחם באינפלציה. מי שצפוי להיפגע בצורה משמעותית מכך הוא ציבור לוקחי המשכנתאות.
אחרי העלאת הריבית הראשונה של הנגיד בחודש אפריל כבר ניתן היה לראות ירידה משמעותית בהיקף המשכנתאות. על פי נתוני בנק ישראל, סך המשכנתאות שנלקחו באפריל עמד על 10.48 מיליארד שקל, ירידה של כמעט 3 מיליארד שקל לעומת חודש מרץ, והכי מעט מתחילת 2022.
המטרה של הנגיד הייתה, בין השאר, להרגיע את שוק הדיוק ששבר כל שיא אפשרי. בנוסף, באפריל חל חג הפסח, שככל הנראה גרר ירידה מסוימת בהיקף המשכנתאות.