השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה היום (ב') בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי היא תפעל לקידום "תו ירוק" בבתי אבות כך שמי שאינו מחוסן לא יוכל להיכנס אליהם ללא בדיקה. בנוסף, התייחסה לסוגיית החיסון השלישי לקורונה, ואמרה כי הוא יוכל לשמש כאמצעי נוסף להגנה על האוכלוסייה הבוגרת.
לצד זאת, השרה כהן אמרה כי על הממשלה להתכונן לתרחיש בו החיסון לא יהיה יעיל כבעבר במניעת הדבקה. "כמתווי מדיניות, התפקיד שלנו זה לדאוג ולהתכונן גם לתרחיש הפסימי שחס וחלילה יגיע למדינת ישראל וריאנט שהחיסון איננו עמיד בפניו. אנחנו רואים שתהליכים כאלה קורים. לדוגמה אסטרה-זניקה, יעילות החיסון שלהם במדינות אחרות ירדה ל-60 אחוזים. לכן אני חושבת שכל ההגבלות שאנחנו כרגע רואים, אם זה התו הירוק, אם זה המגבלות על נתב"ג, הם דברים נכונים. באשר לבתי אבות, ששם יש לנו ריכוזים של אוכלוסייה מבוגרת, התחילו הסקירות השבועיות שבעצם ממפות איפה נמצאים לנו חולים ואת השאר מבודדים".
2 צפייה בגלריה
מירב כהן בוועידת הבריאות
מירב כהן בוועידת הבריאות
להתכונן לתרחיש הפסימי. מירב כהן בוועידת הבריאות
(צילום: יריב כץ)
השרה התייחסה גם לקושי הנפשי הנלווה לבידוד שגוזרים על עצמם קשישים על מנת לשמור על בריאותם. "אנחנו צריכים לייצר כמה שיותר חללים מוגנים", הצהירה. "שבן אדם יוכל לקום בבוקר ולהמשיך את שגרת יומו. ללכת למקום העבודה, ללכת למרכז היום, ללכת לפעילויות שלו. זה המפתח לשגרת החיים. אני חושבת שבהרבה מובנים, תקופת הקורונה תפסה אותנו קצת לא מוכנים. בתחילת המשבר אפילו לא ידענו איפה נמצאים המבוגרים שלנו, לא ידענו איפה נמצאים אנשים שצריכים סיוע נפשי או סיוע בהשגת תרופות. אז אני חושבת שהדבר הראשון שאנחנו כבר התחלנו לעשות זה באמת לבנות תוכנית ולייצר חללים שהם מוגנים. אני מאמינה שברגע שאנשים נמצאים בפעילות, יוצאים בבוקר למקום העבודה, נמצאים בעשייה - אז הבריאות תישמר".

נלחמים על העלאת הקצבה למוחלשים

לצד משבר הקורונה, כהן התייחסה גם לסוגיות הליבה של משרדה ובהן קצבאות הזקנה. היא התחייבה כי לקראת גיבוש תקציב המדינה הקרוב היא תפעל להעלאת קצבת ההכנסה לשכבות המוחלשות. "הקצבה בישראל היא מאוד נמוכה", אמרה. "גם קצבת הזקנה, בהשוואה בינלאומית, היא נמוכה - ולא רק שהיא נמוכה לאורך השנים - היא גם נשחקה ריאלית. בעבר היא הוצמדה לשכר הממוצע במשק, וההצמדה הזו בוטלה. היא כרגע מוצמדת למדד. אז הלכה למעשה, גם היא נשחקה. לעלות אותה זה דבר מאוד יקר, חייבים לבנות מתווה הדרגתי לכך.
"כצעד דחוף, בתקציב הקרוב אנחנו נלחמים על כך שנעלה קודם כל את קצבת הבטחה הכנסה לעניים ביותר. יש קבוצה של 200 אלף מבוגרים שהם ברמת העוני הקשה ביותר, שאנחנו רוצים קודם כל לתת להם מענה דחוף - ולאחר מכן באמת לראות איך מעלים באופן אוניברסילי לכולם. הקצבה היא מאוד נמוכה וזה מחייב מענה".
2 צפייה בגלריה
אישה מתחסנת בבית אבות משען
אישה מתחסנת בבית אבות משען
מבצע חיסונים בבית אבון משען ברמת אפעל, בינואר. כהן: חיסון שלישי עשוי לסייע במאבק
(צילום: מוטי קמחי)
כחלק מעבודת התשתית לשיפור מצבם של הקשישים אמרה כהן כי יש להיפטר מהמושג "גיל הפרישה", ולאפשר לאנשים מבוגרים את הבחירה אם להישאר בעבודה או לצאת לגמלאות. "יש לנו כברת דרך לעשות, כי היום המדיניות ממש מעודדת שאנשים בגיל 62 מעיפים הביתה. מה זה גיל 62? זה כלום, בן אדם בריא. רוב אנשים רוצים להמשיך לעבוד, ואנחנו פשוט מפלים אותם לרעה על רקע הגיל שלהם. ברמת המדיניות, אני בעולם אידיאלי לא הייתי רוצה מושג כזה 'גיל פרישה'", אמרה.
"לא הייתי רוצה שאנחנו נחיה במדינה שבה אפשר לבוא לבן אדם ולהגיד לו 'עכשיו לך הביתה' בלי לתת לו סיבה תפקודית, רק בגלל שהוא הגיע לגיל מסוים", הוסיפה השרה כהן. "זו אפליה מזעזעת. אנחנו פשוט התרגלנו לזה, אבל אני מדברת יום יום עם אנשים ששירתו עם מקום עבודתם לאורך עשרות שנים ויום אחד פשוט בועטים אותם הביתה. הם מרגישים כאילו הגלו אותם. זה דבר שאני חושבת שצריך לנסות ולבטל, שהפרישה תהיה על רקע תפקודי, לא על רקע גילאי".