2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. זעם בעקבות הדרישה לגילוח הזקנים
אילוסטרציה. זעם בעקבות הדרישה לגילוח הזקנים
אילוסטרציה. זעם בעקבות הדרישה לגילוח הזקנים
(צילום: shutterstock)
ההתנגדות שהביעו מאות קצינים מהאוגדה הסדירה הגדולה בצה"ל, 162, לדרישת מפקדם החדש תת-אלוף נדב לוטן להתגלח חרף פטורים שבידיהם, עלולה להוביל לסירובי פקודה נרחבים. כך מזהירים היום (ה') אנשי קבע שמשרתים ביחידות האוגדה.
בנוסף, מפקד חטיבת גבעתי השייכת ל-162, אלוף-משנה אליעד מואטי, הפיץ בחודש האחרון איגרת למפקדים שבה כרך בין הסוגיה לבין סדרה של אירועים מביכים שאירעו לאחרונה בחטיבה הסגולה. באיגרת שהגיעה לידי ynet הוא סיפר ש-23 לוחמים של החטיבה שנשלחו לקורס מ"כים נכשלו ולא התקבלו, וכן על אירועי שימוש בסמים של חיילים ואובדן של אמצעי לראיית לילה.
אל"מ מואטי טען כי אירועים אלו מתווספים לנושא נראות הלוחמים והמפקדים שלא מתגלחים. מנגד טוענים קצינים באוגדה שהם פועלים אך ורק לפי הפקודות, והניסיונות של בכירי 162 לשנות את חזותם פוגעת במוטיבציה וברצון שלהם להישאר בתפקידם ובשירות הקבע שלהם.
"הם מתעסקים בזוטות מול קצינים שחתמו להגן על המדינה מעבר למה שהיו חייבים", סיפר אחד הקצינים לקרוביו. "הפקודה שניתנה היא בלתי חוקית כי כל קצין קיבל בדין את הפטור מהרמה הממונה שנקבעה בפקודות מטכ"ל. הזקן הוא חלק מהזהות שלנו וחלקנו לא מגולחים עוד מהתיכון".
2 צפייה בגלריה
תא"ל נדב לוטן בטקס חילופי מפקדי עוצבת המפץ ב2019
תא"ל נדב לוטן בטקס חילופי מפקדי עוצבת המפץ ב2019
תא"ל נדב לוטן. עורר מחאה בקרב קציניו
(צילום: דובר צה"ל)
אנשי קבע נוספים באוגדה הוסיפו כי ההתעסקות בדרישת הקצינים הבכירים באוגדה מסיטה את תשומת ליבם מהעשייה הפיקודית היומית והקשב שעליהם להפנות לחייליהם: "זה נושא עקרוני ששווה להילחם עליו. אנו עושים הכל בהתאם לפקודות ויודעים לא פחות טוב מה הם הנהלים".
בשבוע שעבר דווח כאן כי תא"ל לוטן, ששב משנת השתלמות בצבא האמריקני, הופתע לגלות את מספר הקצינים שמחזיקים בפטור "רצון חופשי", בנוסף לאלו שמחזיקים בפטור מטעמי דת או רפואה. הוא הורה שלא לחדש את פטורי הרצון חופשי ואף הקציב חודש ימים לקצינים המזוקנים להתגלח, דבר שעורר מחאה ותסכול בקרב הקצינים, בהם מפקדי מחלקות ופלוגות.
זאת לאחר שבשנה האחרונה חודשה בצבא המחלוקת בסוגיה, אחרי שהרמטכ"ל אביב כוכבי הורה לצמצם ככל הניתן את מספר החיילים המזוקנים. דרישה זו הובילה למחאה נרחבת של חיילים מזוקנים ולעתירה נוספת לבג"ץ, שנייה מזה כעשור באותו הנושא. העתירה נדחתה אך תסכולם של חיילים וקצינים חצה יחידות וחטיבות והגיע גם למערך הקרבי.
מפקד חטיבת גבעתי הגדיר באיגרת את אלה שאינם מגולחים כ"לוחמים ומפקדים לא ייצוגיים". לדבריו, "נראות הלוחם היא נדבך עליון למשמעת ואחריות. לא ניתן לקיים צבא ללא מדים, המבדיל ויזואלית בין חייל לאזרח. הלוחמים והמפקדים לא יכולים להתבטא ברשתות החברתיות בנושאים פוליטיים ואחרים ולעלות תמונות לא ראויות בשום מצב. מפקדים ולוחמים לא מגולחים משפיעים על תדמית הצבא. אני מצפה מהמפקדים לנוע ללא זקן, לא מתוקף פקודה אלא מתוקף היותם סמן ערכי ימני בצה"ל".
באשר לאי-קליטתם של 23 לוחמי החטיבה בקורס מ"כים כתב אל"מ מואטי: "לוחמים אלו פגעו בשמה הטוב של החטיבה, אך עוד חמור יותר בערך הרעות. לוחמים אלה תפסו את מקומם של לוחמים רבים אחרים, שהיו רוצים להיות מפקדים בחטיבת גבעתי. אי קליטתם בקורס נבעה בגלל סירובים, פערי מוטיבציה, אי עמידה בתנאי סף של הכושר הגופני או מקצועיות בבוחן הכניסה. לוחם שלא ייקלט בעתיד בקורס מ"כים לא יחזור לשרת כלוחם בחטיבה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "מפקד החטיבה הפיץ איגרת לכלל המפקדים עם כניסתו לתפקיד בנושא ערכים, נורמות ותרבות ארגונית ביחידה. כפי שנכתב באיגרת, אין חובת פקודה בחטיבה להתגלח, אלא הידוק הקפדנות במתן פטורי הזקן. הפקודה ביחס להיתר חריג לגידול זקן חלה באופן שווה על כלל המשרתים והחטיבה תמשיך להקפיד על כך שהמבקשים לקבלת היתר חריג מנסיבות דתיות, רפואיות או אישיות יעמדו בתנאי הזכאות והכללים בעניין".