הגירעון בתקציב המדינה ממשיך לרדת: הגירעון השנתי, שעדיין גבוה מאוד אחרי שנת משבר הקורונה, ממשיך להצטמצם וירד ל-10.1% בחודש יוני, שהם 144.6 מיליארד שקלים. כך פירסם היום (חמישי) משרד האוצר. זאת לעומת גירעון שנתי של 10.5% שנרשם בחודש מאי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מגמת הקיטון בגירעון נובעת בעיקרה ממגמת הגידול בהכנסות המדינה, אשר הסתכמו מתחילת השנה בכ-193.6 מיליארד שקל - הכנסות המשקפות גידול של 28.8% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
אביגדור ליברמן ונפתלי בנט
(צילום: ניב קנטור ורויטרס)
היקף ההוצאות נותר גבוה והוא עומד על 237.1 מיליארד שקל - גידול של 13.1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שנובע בעיקר מהסיוע הכלכלי עקב המשבר.
הגירעון בחודש יוני בלבד הסתכם ב-8.8 מיליארד שקל, לעומת גירעון של כ-13.3 מיליארד שקל שנמדד ביוני אשתקד. מתחילת השנה נמדד גירעון מצטבר של כ-43.5 מיליארד שקל, לעומת גירעון של כ-59.3 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד.
במשרד האוצר מרוצים מהירידה ההדרגתית בגירעון, כאשר עד לחודש פברואר השנה עדיין היה הגירעון החודשי גבוה מאשר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת.
ההישג הגדול ביותר בתקציב הוא הזינוק במחצית הראשונה של ההכנסות ממיסים שגדלו ב-28.8%, הרבה מעבר לתחזיות משרד האוצר. הגידול הרב בגביית המיסים מעיד על ההתאוששות המהירה במשק מאז סוף הסגר השלישי ב-7 בפברואר השנה. כל העלייה בגביית המיסים תרמה לצמצום הגירעון בתקציב ל-10.1% מהתוצר לעומת 10.5% מהתוצר בחודש הקודם.
באוצר מעריכים שעד סוף השנה הגירעון מול התוצר יעמוד על 8.0% בלבד, עדיין גבוה פי חמישה מהיעד שקבעה הממשלה לשנה שעברה, בפעם האחרונה שנקבע יעד לפני שלא אושרו תקציבי המדינה לשנים 2020 ו-2021.
בינתיים בוצעו במחצית הראשונה של השנה כבר 76.8% מהתוכנית הכלכלית לסיוע למשק לעצמאים ולמובטלים בגין משבר הקורונה מתוך כל ההקצבה לשנת 2021. כעת, עם סיום תשלומי דמי האבטלה הרחבים והמענקים לעצמאים, הוצאות הממשלה לתוכנית הכלכלית יצטמצמו עד סוף השנה.