7 צפייה בגלריה
משרדי ה- FBI ב סינסינטי אוהיו ארה"ב שם חמוש ניסה לפרוץ פנימה
משרדי ה- FBI ב סינסינטי אוהיו ארה"ב שם חמוש ניסה לפרוץ פנימה
משרדי ה- FBI בסינסינטי, אוהיו. החמוש שניסה לפרוץ לשם קרא להרוג סוכני בולשת
(צילום: רויטרס)
הגבר החמוש שניסה לפרוץ למשרדי ה-FBI בסינסינטי שבאוהיו ביום חמישי האחרון ומת לאחר קרב יריות עם שוטרים, קרא ככל הנראה ברשתות החברתיות להרוג את סוכני הבולשת בעקבות הפשיטה על אחוזת נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. כך מסר לסוכנות הידיעות AP גורם רשמי במערכת אכיפת החוק האמריקנית. הגורם הוסיף כי החוקרים בוחנים אם לחמוש היה קשר לקבוצות ימין קיצוניות.
לפי הגורם, חוקרים פדרליים בוחנים חשבונות ברשתות החברתיות שלפי החשד מקושרים לחמוש, ריקי שיפר, בן 42 ששירת בעבר בצי האמריקני. שיפר נמלט מהמטה לאחר שסוכנים של הבולשת התעמתו עמו. באחד מהחשבונות המדוברים ברשת החברתית "Truth Social" של טראמפ, נכתבה הודעה לאחר ניסיון הפריצה: "אם לא תשמעו ממני, זה נכון שניסיתי לתקוף את ה-FBI".
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
טראמפ בניו יורק, השבוע. נבדק החשד כי לחמוש היה חשבון ברשת החברתית שלו
(צילום: AP)
הודעה אחרת שפורסמה באותה רשת חברתית כללה "קריאה למלחמה", ודחקה באנשים "להיות מוכנים להילחם", לאחר החיפוש שבוצע באחוזת טראמפ במאר א-לאגו שבפלורידה. בחשבון בטוויטר שכבר הושעה, עם אותה תמונת פרופיל כמו בחשבון ב-"Truth Social", נכתבו כמה ציוצים בחודשים האחרונים שקוראים לעימות מזוין בתוך ארה"ב ושטוענים כי הבחירות לנשיאות ב-2020 שבהן טראמפ הפסיד היו "מכורות" ושהמדינה עומדת בפני סכנת "עריצות".
לאחר ניסיון הפריצה של שיפר, שעטה על גופו אפוד מגן, והבריחה שלו, כוחות הביטחון המקומיים ערכו אחריו מרדף בכביש מהיר, והוא פתח לעברם באש. בהמשך נטש את מכוניתו צפונית לסינסינטי, וניהל קרב יריות עם השוטרים שבו נפצע. אתמול בלילה, גורם במשטרת אוהיו מסר כי הוא מת מפצעיו, וכי אין נפגעים בקרב השוטרים.
7 צפייה בגלריה
מחסום משטרתי ב ווילמינגטון אוהיו ארה"ב כחלק ממצוד אחר חשוד שניסה לפרוץ למשרדי ה- FBI
מחסום משטרתי ב ווילמינגטון אוהיו ארה"ב כחלק ממצוד אחר חשוד שניסה לפרוץ למשרדי ה- FBI
מחסום משטרתי שהוקם כחלק מהמרדף אחר שיפר, שלבסוף נורה למוות על ידי המשטרה
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
תומכי דונלד טראמפ מסתערים על הקפיטול
תומכי דונלד טראמפ מסתערים על הקפיטול
הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021. שיפר שהה בוושיגנטון בימים שלפני המהומות
(צילום: AP)
לפי החשד, שיפר, שהיה חבר המפלגה הרפובליקנית, שהה בוושינגטון בימים שלפני הפריצה לקפיטול ב-6 בינואר 2021, ואולי אף היה בקפיטול באותו היום. עם זאת, הגורם אמר כי הוא לא הואשם בשום פשעים הקשורים להשתתפות במהומות.
שיפר סיים תיכון בפנסילבניה ב-1998, התגייס לצי באותה השנה, ושירת בצוות של צוללת קרב עד 2003. לאחר מכן, הוא שירת במשמר הלאומי של פלורידה בין השנים 2008 ל-2011, אז השתחרר בכבוד. לורי פריידי, בת כיתתו של שיפר בתיכון, אמרה כי "הוא היה מאוד בקטע של מלחמת העולם השנייה והצבא באופן כללי". היא הוסיפה כי "לא היו לו חברים, אבל אלו שכן היו לו, תמיד התעניינו בהיסטוריה ובהיסטוריה צבאית".

מעשיו של שיפר מגיעים על רקע איומים של ממש שפעילי ימין קיצוני משמיעים כעת נגד סוכני ה-FBI ברשתות החברתיות, כאשר לפי הדיווחים פעילים אנטישמים וכאלה הדוגלים בעליונות הגזע הלבן הכריזו בפוסטים שונים כי הם נערכים ל"מהפכה אלימה". גורמים בממשל האמריקני מסרו כי הם עוקבים אחר שיחות מדאיגות אחרות בין פעילי ימין קיצוני ברשת החברתית Gab, הידועה ככזו שבה פועלים אנשי ימין קיצוני, וכן בפלטפורמות אחרות.
ביום רביעי פרסם ה-FBI אזהרה מיוחדת לסוכנים שלו, שבה נקראו להתרחק מהפגנות ולהבטיח שתעודות הביטחון האישיות שלהם לא יהיו חשופות מחוץ למתחמים השייכים לבולשת. באזהרה הייתה התייחסות מרומזת לביקורת שמוטחת ב-FBI בעקבות הפשיטה על אחוזת טראמפ, ונאמר בה כי האיומים הגוברים שנשמעים ברשתות החברתיות "נובעים מהדיווחים האחרונים בתקשורת על פעילות חקירתית של ה-FBI". שלשום גינה גם ראש הבולשת כריסטופר ריי, שמונה על ידי טראמפ לתפקיד לפני חמש שנים, את האיומים כלפי הסוכנים שלו. "אלימות נגד אנשי מערכת אכיפת החוק אינה התשובה", מסר.
7 צפייה בגלריה
תומכים תומכי טראמפ מחוץ ל ביתו  מאר א לאגו פלורידה ארה"ב מעצר משטרה
תומכים תומכי טראמפ מחוץ ל ביתו  מאר א לאגו פלורידה ארה"ב מעצר משטרה
תומכי טראמפ מפגינים מחוץ לאחוזתו בפלורידה, השבוע. ה-FBI קרא לסוכנים שלו להתרחק מהפגנות
(צילום: Getty Images)
7 צפייה בגלריה
שר המשפטים התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד
שר המשפטים התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד
"לא אשב בשקט כאשר היושרה של סוכני ה-FBI מותקפת". שר המשפטים של ארה"ב מריק גרלנד, ביום חמישי
(צילום: EPA)
מאז הפשיטה הטיחו פוליטיקאים רפובליקנים, זוטרים ובכירים, ביקורת קשה ביותר על משרד המשפטים וממשלו של הנשיא ג'ו ביידן, בטענה שהשתמשו ב-FBI כ"נשק פוליטי" על מנת לרדוף את טראמפ ששוקל לרוץ לנשיאות ב-2024, אף שהבית הלבן הבהיר כי ביידן כלל לא עודכן על החיפוש או על הכוונה לבצע אותו. חלק מאותם פוליטיקאים רפובליקנים אף הבטיחו לחקור את התנהלות משרד המשפטים אם יחזרו לשלוט בקונגרס אחרי בחירות האמצע הקרובות בנובמבר. טראמפ עצמו תקף בחריפות את התנהלות הרשויות, וטען שמדובר ב"ציד מכשפות" נגדו. אמש פרסם הצהרה שבה לא הובהר אם יתמוך בבקשת משרד המשפטים לחשוף את צו החיפוש בביתו. טראמפ מסר רק כי עורכי דינו ואנשיו "משתפים פעולה בצורה מלאה" עם הרשויות. "הממשלה הייתה יכולה לקבל כל מה שרצתה, אם היה לנו את זה", הוסיף.
על רקע הביקורת הזו הודה שר המשפטים האמריקני מריק גרלנד במסיבת עיתונאים ביום חמישי כי הוא אישר באופן אישי את הוצאתו לפועל של צו החיפוש במאר א-לאגו, והסביר כי מערכת אכיפת החוק תאכוף את הדין כלפי כל אזרח ואדם בארה"ב "ללא פחד ומשוא פנים". גרלנד הדגיש: "משרד המשפטים לא מקבל החלטות שכאלו בקלילות. כאשר הדבר מתאפשר, הנוהל המקובל הוא להשתמש באמצעים פולשניים פחות כחלופה לחיפוש, או לצמצם את היקף החיפוש במקרה שבו הוא יוצא לפועל".
7 צפייה בגלריה
ניידת משטרה נשיא ארה"ב ל שעבר דונלנד טראמפ אחוזה מאר א-לאגו פלורידה
ניידת משטרה נשיא ארה"ב ל שעבר דונלנד טראמפ אחוזה מאר א-לאגו פלורידה
נמצאו מסמכים שסווגו כ"סודיים ביותר". סוכני השירות החשאי מחוץ למאר א-לאגו
(צילום: AP)
גרלנד התייחס בדבריו גם לביקורת הקשה שמוטחת כעת בסוכני ה-FBI בעקבות הפשיטה: "לא אשב בשקט כאשר היושרה שלהם מותקפת. הגברים והנשים של ה-FBI ומשרד המשפטים הם משרתי ציבור מסורים ופטריוטיים. בכל יום הם מגינים על העם האמריקני מפשעים אלימים, מטרור ומאיומים אחרים לביטחונו, ובמקביל שומרים על זכויותינו האזרחיות. הם עושים זאת תוך הקרבה אישית גדולה ותוך שהם לוקחים סיכון עבור עצמם. אני גאה לעבוד לצידם".
אמש, בית המשפט בפלורידה התיר לפרסם את צו החיפוש של ה-FBI באחוזת מאר א-לאגו, לאחר שעורכי דינו של טראמפ נתנו אישור לכך. לפי הצו, הוא חשוד בהפרה של חוק הריגול. צו החיפוש שפורסם חשף כי מאחוזתו נלקחו מסמכים שסווגו כ"סודיים ביותר" וכן הוחרמו ממנה 20 ארגזים ובהם פרטים אישיים, קלסרים של תמונות, פתקים בכתב יד ועוד. במגוון אתרי חדשות אמריקניים שנחשפו לחלקים מצו החיפוש עוד לפני שפורסם, ציינו כי נמצאו 11 מסמכים מסווגים, וחל איסור להוציא אותם מהמתקנים הממשלתיים שבהם הם מאופסנים בדרך כלל.