3 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
המחבלים מחדרה איברהים ואיימן אגברייה
הפיגוע אמש (ראשון) בחדרה מעיד שאנחנו נמצאים בעיצומו של גל טרור רצחני שמסלים והולך. הוא החל ב-2 במרץ ומאז נרצחו שישה ישראלים ועשרה נפצעו. בידי כוחות הביטחון יש מספיק מידע כדי להעריך שהגל הזה עדיין לא מיצה את הפוטנציאל הנפיץ שלו, ומכאן שהמשימה הדחופה ביותר הניצבת כעת בפני שב"כ, המשטרה וצה"ל היא לבלום את ההסלמה במהירות לפני שתגבה קורבנות נוספים.
נחוצה פעולה בשני ערוצים: בערוץ המיידי – למצות את המודיעין הקיים ואת הניסיון שנצבר בגלי טרור קודמים כדי להקשות על מחבלים פוטנציאלים לבצע בשבועות הקרובים מה שמוגדרים "פיגועי השראה" (כאלה שמבצעיהם פועלים בהשראת פיגוע שהצליח). במקביל, שב"כ צריך לשפר את שיטות איסוף המודיעין והסיכול ולהיערך טוב יותר בשטח כדי לצמצם, בפרק זמן קצר ככל האפשר, יחד עם המשטרה וצה"ל, את המוטיבציה הרצחנית ולאתר את המפגעים הפוטנציאליים.
הניסיון מלמד שלא ניתן לבלום גל טרור באבחת מבצע אחד ואפילו לא שניים. תמיד צריך, וגם הפעם, לקחת בחשבון "מרחב בלימה" שיימשך במקרה הטוב שבועות ספורים, ובמקרה הרע חודשים, עד שמערכת הביטחון תצליח לגרום לפרץ הרצחני לדעוך לממדים נסבלים שהציבור הישראלי התרגל למרבה הצער לחיות איתם.

הרקע איסלאמי, הקורבנות לובשי מדים

כדי לגבש סדר עדיפויות נכון ויעיל למאמץ הבלימה חשוב להבחין במאפיינים העיקריים של גל הטרור הנוכחי:
הראשון: המרכיב הדתי האיסלאמיסטי הוא המניע הדומיננטי שבהשפעתו פעלו עד כה רב מבצעי הפיגועים. בכלל נראה שהמניע הלאומני משפיע כיום פחות מהמניע הדתי בעולם המוסלמי, וגם בקרב הפלסטינים משני עברי הקו הירוק. תופעה זו היא כנראה תוצאה ישירה של גל ההקצנה הדתי שגואה מאז שנות ה-90 בעולם המוסלמי על שני זרמיו העיקריים: הסוני והשיעי. הגל הג'יהאדיסטי הזה החל בעקבות ניצחון המוג'הידין שהניסו את הצבא הסובייטי מאפגניסטן ב-1989, ונמשך בנסיגות המשפילות של צבאות ארה"ב ונאט"ו מעירק ב-2011 ומאפגניסטן בקיץ 2021.
3 צפייה בגלריה
רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח, הנרצחים בפיגוע בחדרה
רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח, הנרצחים בפיגוע בחדרה
נרצחי הפיגוע בחדרה, שיראל אבוקרט ויזן פלאח

בקרב אזרחי ישראל הערבים צבר המרכיב האיסלאמיסטי תאוצה בעקבות האירועים בהר הבית ובשכונת שייח ג'ראח שהביאו במאי שעבר למבצע "שומר החומות" ולמהומות בערים המעורבות. לאירועים שהגנרטור שלהם הוא דתי יש נטייה לפרוץ במפתיע מתחת לחיישני המודיעין של שב"כ וגורמי המודיעין והביטחון האחרים. יש לכך סיבה: המפגע או שני המפגעים שמבצעים את הפיגוע הראשון לא משתייכים לארגון או לתשתית שמכינה את הפיגוע ומחכה לעיתוי המתאים; הם יוצאים לדקור, לדרוס או לירות מסיבות אישיות אמוציונליות.
אם הפיגוע הזה מצליח הוא זוכה לשרשרת של פיגועי חיקוי או השראה - לפעמים גם בגלל הזעם שמעוררים האמצעים שנוקטים כוחות הביטחון כדי לאסוף מודיעין וללכוד את המפגעים. סוג של מעגל קסמים בלתי נמנע.
המאפיין השני של גל הפיגועים הנוכחי הוא גיאוגרפי. רוב מכריע של המחבלים הם אזרחי ישראל תושבי ערים ערביות או תושבי מזרח ירושלים וסביבותיה. כלומר, הם באים מסביבה מעורבת שבה יש חיכוך מתמיד, אינטנסיבי וטעון אמוציות, בין יהודים לפלסטינים ובין אסלאמיסטים משני עברי הקו הירוק לבין לוחמי מג"ב ושוטרים.
צה"ל לא פועל מודיעינית ומבצעית באזורים אלה שתושביהם הם אזרחים ישראלים או בעלי תעודת תושב, ואילו שב"כ והמשטרה פועלים תחת מגבלות חמורות הנובעות מהחוק הישראלי החל על מקומות יישוב אלה. בסביבה ובאווירה השוררת באזורים אלה קל יותר למסיתים דתיים להפיץ את מסריהם הקיצוניים בקרב הצעירים, הלא מעטים, שאזניהם קשובות.

ההסתה הדתית מתבצעת בעיקר באמצעות דרשות במסגדים אך גם במוסדות החינוך והרווחה, כולל למשל אגודות ספורט אסלאמיות וארגוני צדקה הפועלים סביב מסגדים ובמסגרת התנועות האסלאמיות. מדובר לא רק במוסדות של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בהנהגת השייח' ראאד סלאח, אלא גם בזרמים המתונים יותר של האסלאם הפוליטי הפועל בישראל, כמו הפלג הדרומי שמנהיגו הפוליטי הוא ח"כ מנסור עבאס.
המאפיין השלישי נוגע ליעדי הפיגועים: מתוך תשעה פיגועים בחודש האחרון, חמישה בוצעו נגד לוחמי מג"ב או שוטרים "כחולים". זאת מפני שפגיעה באנשי ביטחון נחשבת כיום לגיטימית יותר על פי תפישתם של אישי דת מוסלמים רבים, בניגוד לפגיעה באזרחים. סיבה נוספת היא שמספר רב של לוחמי מג"ב ושוטרים כחולים פזורים באזורי חיכוך בתוך אוכלוסייה פלסטינית. זמינותם בזוגות או בקבוצות קטנות יחסית שקל להפתיעם הופכת אותם ליעד קל ומועדף.
המאפיין הרביעי – בכל הפיגועים מאז תחילת החודש לא הייתה אתרעה מודיעינית. במרביתם נמנע אסון גדול יותר רק הודות לערנות לוחמי מג"ב, שוטרים ואזרחים שהגיבו מהר וטוב ונטרלו את המפגעים.

איך מסכלים? בנחישות אבל בזהירות

מאפיינים אלה מכתיבים פחות או יותר את שיטות איסוף המודיעין ואת סדרי העדיפויות של מבצעי הסיכול הנדרשים כעת:
ראשית – יש למקד את המאמצים המודיעיניים והסיכוליים במוקדי תפילה, הטפה ולימודי דת איסלאמיים בהר הבית, במזרח ירושלים ובתחומי הקו הירוק (בעיקר בוואדי ערה ובנגב הצפוני). זה לא יהיה פשוט וצריך להפקיד לא לשפוך את התינוק עם המים. כלומר, לא לגרום לתחושת נרדפות והתקרבנות כללית באוכלוסייה הפלסטינית-ישראלית שתרחיב את מאגר המפגעים הפוטנציאליים ותתגבר את המוטיבציה שלהם. זו מלאכה עדינה ששב"כ יצטרך להוביל בזהירות אך בנחישות תוך שינויים בצי"ח (ציון ידיעות חיוניות), באמצעי האיסוף (כולל רשתות חברתיות) ובהיערכות האיסופית והסיכולית בשטח.
השנה חל באפריל מקבץ נפיץ של מועדים דתיים שהניסיון מוכיח שהם מועדים להתלהטות יצרים דתית בהר הבית ובירושלים: פסח, הרמדאן וחגי הפסחא של העדות הנוצריות. הפרדה מקסימלית בין המתפללים והחוגגים היא המרשם המועדף שמונע אלימות בין-עדתית. אפשר וצריך להיעזר במנהיגים דתיים ופוליטיים שיש להם זיקה למקומות הקדושים בירושלים, בכירי הווקף, הרשות הפלסטינית והמלך עבדאללה יכולים לעזור במניעת שפיכות דמים אם ממשלת ישראל תשכיל לגייס אותם ואת רצונם הטוב.
בנוסף, על הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל לבצע שינויים מתחייבים בהיערכות, במיגון ובנהלי הפעולה של לוחמי מג"ב והמשטרה הפרושים באזורי החיכוך. צה"ל מבצע ממילא פעילות סיכולית ביהודה ושומרון בשת"פ עם שב"כ, אבל עכשיו צריך גם לעבות את החסימות בקו התפר ובסמוך לו כדי למנוע זליגת טרור לשטח ישראל ובריחת טרוריסטים אזרחי ישראל ליהודה ושומרון.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח
ח"כ בן-גביר. מופע היסטרי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
וכמו תמיד בזמנים כאלה, על האזרחים בישראל ובשטחים לגלות ערנות יתר ולהתריע לכוחות הביטחון בכל מקרה של חשד אפילו קל לתופעה או אירוע חריג.
לבסוף – הכנסת צריכה לפעול כדי לרסן חברי כנסת יהודים וערבים שמנסים ללבות את היצרים הדתיים והלאומניים למטרות הון פוליטי. מי שראה את ח"כ איתמר בן גביר משתלח בפראות ובגסות בשר לביטחון פנים עמר בר-לב בזירת הפיגוע בחדרה מבין על מה אני מדבר. השוטרים והמאבטחים הרבים שהיו בזירה לא נקפו אצבע כאשר הח"כ הקיצוני עשה שירות תודעתי ממדרגה ראשונה לדאעש ופגע בביטחון מדינת ישראל ואזרחיה במופע היסטרי ומבוהל שהציג אל מול מצלמות הטלוויזיה בשידור ישיר, ותוך כדי כך זלזל וטינף על הממשלה וכוחות הביטחון. קשה להעריך את ממדי הנזק להרתעה שגרם הח"כ שרקד על הדם בחדרה.