צפו בריאיון באולפן ynet עם יערה לב - מקבלת שירותים בדיור הנתמך של עמותת אנוש בבאר שבע, ועם ריטה רויזמן, מנהלת הסניף:
עמותת 'אנוש' - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, יצאה בקמפיין גיוס המונים שכותרתו: "יוצרים מקום לנפש", לטובת שיפוץ והרחבת סניף באר שבע. פעילותה של אנוש מתקיימת כיום במבנה ישן שאינו ממוגן ואינו מותאם לצרכים של מקבלי השירות ולמספר הרב של מתמודדי הנפש מבאר שבע והסביבה הזקוקים לשירותי העמותה, ואינם יכולים לקבל אותו בגלל חוסר מקום. אין חדרים שמאפשרים לקיים פגישות טיפול אישיות, חסר חלל שמאפשר מפגש ושילוב של הקהילה באזור, והמבנה אינו ממוגן בצורה ראויה המעניקה ביטחון למתמודדים.
בית אנוש באר שבע, הוקם לפני למעלה מ-30 שנה והוא מעניק שירותי שיקום חדשניים ופורצי דרך המבוססים על התאמה אישית ומאפשרים לכל אחת ואחד לחיות חיים מלאים ובעלי משמעות, תוך תחושת שייכות לקהילה, ביטחון ותקווה. במקום ניתנים שירותים במגוון תחומי החיים - מרכזים חברתיים, מרכזי תעסוקה, שירותי השמה תעסוקתית בשוק החופשי, דיור שיקומי בקהילה, הוסטלים, שירותי דיור לנשים עם טראומה מורכבת ושירותי תמיכה וייעוץ למשפחות.
יערה לב - מתמודדת נפש, סטודנטית לתרבות יצירה והפקה במכללת ספיר, מקבלת שירותים בדיור הנתמך של עמותת אנוש בבאר שבע - ליווי שיקומי בדיור עצמאי, וריטה רויזמן - מנהלת סניף אנוש באר שבע, הגיעו לאולפן ynet לספר על הקמפיין.
2 צפייה בגלריה
אנוש
אנוש
"עצם הידיעה שיש מקום שאם צריך אפשר להגיע אליו, זה מאוד מאוד מקל". יערה לב
יערה, את בעצם מקבלת עזרה וסיוע מהסניף הזה בב"ש, נכון? לב: "נכון".
כמה זה צורך חיוני ואולי אפילו יותר מזה, מבחינתך? לב: "וואו, מאוד מאוד חיובי. אם אני חושבת רק על התקופה של השנה וחצי-שנתיים האחרונות של הקורונה, כמה חיוני זה ועם הסגרים, כן להיות בבית, לא להיות בבית. אני גם סטודנטית אז זה היה לי משהו מאוד מאוד הכרחי לצאת למקום, להגיע למקום, לשבת, לראות עוד אנשים, בתי קפה היו סגורים אז זה הכרחי. זה הכרחי ברמה המיידית זה הכרחי".
נסי לתאר לנו עד כמה שאת רוצה לחלוק איתנו איך בעצם העזרה הזאת מתבצעת וכשאת אומרת "ברמה המיידית", למה הכוונה? לב: "יש ימים שבהם, כולנו, קמים פחות בטוב וההתנעה לפעמים לוקחת קצת יותר זמן. אז למי שמתמודד עם אי אלו בעיות, מחלות, הפרעות נפשיות. לפעמים זה קצת יותר קשה להתניע ויש את העזרה של הצוות, יש מי שנמצא שם. הפגישות הן לא פגישות יומיומיות אבל עצם הידיעה שיש מקום שאם צריך אפשר להגיע אליו, זה מאוד מאוד מקל".
2 צפייה בגלריה
אנוש
אנוש
"המטרה היא להגיע לעוד לפחות 50-60 חבר'ה שיוכלו להצטרף לסניף, חדשים, מעבר למי שכרגע כבר מגיעים". ריטה רויזמן
ריטה ספרי קצת על הפעילות ועל הקמפיין הזה. מה אתם בעצם מנסים לגייס עכשיו? רויזמן: "יצאנו בקמפיין המונים לטובת שיפוץ והרחבה של הסניף שלנו שנותן שירות ומענה ומספק בית למתמודדי נפש. בערך 200 מתמודדי נפש מגיעים אלינו ומקבלים את השירות שאנחנו נותנים פה, ואנחנו צריכים את הכסף הזה בשביל לשפץ ולהרחיב את הסניף כדי שעוד מתמודדי נפש מבאר שבע שלא יכולים כרגע להגיע אלינו יוכלו לצאת מהבית, לפגוש אנשים, להגיע".
אנחנו מדברים הרבה על בעיות רפואיות על מערכת הבריאות ועל המחסור שלה במיטות וטיפול נמרץ וכו', ומתעלמים מזה שבריאות הנפש, לפעמים לא פחות חשובה ולא פחות מצילה חיים. רויזמן: "לגמרי, ממש כך. הרבה לאחרונה זה עולה, הקשר בין הגוף לנפש וזה מתחיל מפה".
ריטה, כמה כסף אתם צריכים לגייס עכשיו וכמה עוד אנשים יקבלו טיפול בזכות זה? רויזמן: אז אנחנו היעד שלנו זה לגייס 500 אלף שקלים לטובת ההרחבה והשיפוץ. נשים דגש על עיצוב המרחב כמקדם שיקום והחלמה בכל רבדי החיים על ידי שימוש באור טבעי, עיצוב חללים המאפשרים אינטרקציה חברתית יחד עם מרחב אישי ופרטיות, שימוש בצבעים שונים, הוספת אמצעים דיגיטליים, הנגשת הגינה כדי לעודד קשר עם הטבע ופעילויות עם הקהילה המקומית, שיפוץ המרחב החברתי והרחבת המבנה. המטרה היא להגיע לעוד לפחות 50-60 חבר'ה שיוכלו להצטרף לסניף, חדשים, מעבר למי שכרגע כבר מגיעים".
כי אם האנשים האלו לא יקבלו טיפול זה בעצם עלול להסתיים רע מאוד. רויזמן: "כן, הם יישבו בבית, לא ייצאו, המצב הנפשי והפיסי יתדרדר ואנחנו לא רוצים להגיע למקומות האלה".