יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הציג לפני כמה ימים יוזמה חדשה בניסיון למשוך תיירים למדינה ובמסגרתה יוסבו מספר ארמונות בממלכה ל"בתי מלון בוטיק יוקרתיים". סוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה דיווחה כי מדובר ב"ניסיון להחיות את המסורת הלאומית התוססת ואת התרבות השורשית של הממלכה, תוך מתן חוויית אירוח יוצאת דופן וייחודית".
בשלב הראשון של הפרויקט יפותחו שלושה אתרים היסטוריים: ארמון אל-חמרא בעיר ג'דה יהפוך למלון עם 33 סוויטות ו-44 וילות יוקרתיות. ארמון טווייק בעיר הבירה ריאד יכלול 40 סוויטות ו-56 וילות, וארמון נוסף בריאד, אל-אחמר, יכלול 46 סוויטות ו-25 וילות אירוח יוקרתיות.
ארמון אל-אחמר בריאד (הארמון האדום, בתרגום מילולי) הוקם בשנת 1942 בהוראת המלך הסעודי ושימש את בני משפחת המלוכה, עד שבשנת 1956 החל לשמש את ממשלת סעודיה וגם פקידים מטעמה. ראשי מדינות מהאזור ומהעולם שהגיעו לבקר בסעודיה זכו להתארח בארמון העתיק.
4 צפייה בגלריה
ארמון אל-אחמר
ארמון אל-אחמר
ארמון אל-אחמר
(צילום מתוך boutiquegroup.com)
(הצצה לארמון אל-אחמר בריאד)

ארמון אל-טווייק בבירה הסעודית נחשב לחדש יותר כשבנייתו הושלמה בשנת 1985 ומספר שנים לאחר מכן כבר זכה בפרס "אגא חאן לאדריכלות" בשל עיצובו הייחודי שמבליט את אופיו של האזור. הארמון ממוקם בשכונה "הדיפלומטית" של הבירה ומארח אירועי חברתיים ותערוכות בימי שגרה.
4 צפייה בגלריה
ארמון אל-טווייק
ארמון אל-טווייק
ארמון אל-טווייק
(צילום מתוך boutiquegroup.com)


הארמון השלישי, ארמון אל-חמרא, ממוקם כאמור בעיר ג'דה השוכנת לחופי הים האדום. הארמון נבנה בתקופת המלך הסעודי פייסל תוך ניסיון לחקות את סגנונו של ארמון "אלהמברה" בעיר גרנדה שבדרום ספרד שנבנה בתקופת השלטון המוסלמי באזור זה. הארמון רחב היקפים ומסיבה זאת המלך פייסל החליט שלא להשתכן בו, ובמקום זאת שימש המקום מתחם הארחה למבקרים ולמנהיגים זרים שהגיעו לסעודיה.
4 צפייה בגלריה
ארמון אל-חמרא
ארמון אל-חמרא
ארמון אל-חמרא
(צילום מתוך boutiquegroup.com)
על מנת לדאוג לקידום מהיר ויעיל של הפרויקט הוקמה "קבוצת בוטיק" שתפקח ותדאג שהעבודות יתבצעו תוך שמירה על ערכי התרבות והמושרשת של סעודיה, שכידוע היא אחת המדינות המוסלמיות השמרניות ביותר. בסוכנות הידיעות הסעודית ציינו כי "החברה תספק אופציות למסעדות הבינלאומיות הטובות ביותר, תעניק אווירה מתאימה למנוחה במרכזי הבילוי החדישים ביותר לצד שירותים בלעדיים ומיוחדים לכל אחד מהאורחים".
כחלק מהחזון לפיתוח תיירות החוץ בסעודיה, מתבצעות השקעות אדירות בפיתוח אתרי תיירות חדישים וכן לטובת הנגשת אלה הקיימים תוך הגדלת יכולת הקיבולת. סעודיה שואפת להגיד את מספר התיירים הנכנסים למדינה כך שיגיע למאה מיליון תיירים בשנה עד ל-2030, לעומת מספר של 41 מיליון מבקרים בשנה, נכון לשנת 2019. תחום זה מספק כבר כיום כשלושה אחוזים מהתמ"ג הסעודי, בעוד שהיעד שהציב יורש העצר הסעודי הוא שסקטור התיירות במדינה יספק כ-10 אחוזים מהתמ"ג עד לשנת 2030.
נציין כי בהיבט הפורמלי לישראלים אסור להיכנס לסעודיה, מדינה שאנו לא מנהלים עמה יחסים דיפלומטיים רשמיים. עם זאת, בפועל מתאפשרת כניסתם של ישראלים מוסלמים שעולים לרגל מדי שנה לעיר מכה על מנת לבצע את אחת החובות של כל אדם מוסלמי מאמין.
המבקרים מישראל מגיעים לסעודיה בדרך כלל באמצעות מעבר בירדן, ומשם ממשיכים בטיסות או באוטובוסים לערים הקדושות לאיסלאם. בתקופה האחרונה ומאז "הסכמי אברהם" סעודיה מאפשרת לכלי טיס ישראליים לחצות את המרחב האווירי שלה בדרכם ליעדים אבו-דאבי ודובאי באיחוד האמירויות או מנאמה בבחריין. הראשונה לחצות את המרחב האווירי של סעודיה בדרכה לישראל הייתה חברת התעופה ההודית אייר אינדיה, מה שנתפס בקרב ציבורים בעולם הערבי כרמה מסוימת של נרמול היחסים עם ישראל.
בעבר נשמעו כמה פעמים דיבורים על כך שטיסות ישירות ייצאו מנתב"ג לסעודיה לטובת העולים לרגל המוסלמים, אך הדבר לא קרה ונראה שגם לא תהיה התקדמות בכיוון הזה בתקופה הקרובה. יורש העצר הסעודי בן סלמאן משמיע עמדות הנחשבות מתונות ביחס לשותפות של ישראל במרחב. לפני כמה שנים אמר בראיון למגזין "אטלנטיק" כי לישראל ופלסטינים יש הזכות למדינה משלהם ולא שלל שיתוף פעולה עם ישראל בעתיד.

מטרת העל: לצמצם את תלות הממלכה בהכנסות מנפט

סעודיה עוברת בשנים האחרונות תהליכי פנים מרתקים גם מבחינה תרבותית וחברתית. כל אלה מתרחשים תחת כהונתו של המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז משושלת סעוד, אבל הגורם שדוחף אותם, וכנראה גם זה שיוזם אותם, הוא דווקא בנו יורש העצר והאיש החזק בממלכה מוחמד בן סלמאן.
4 צפייה בגלריה
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: AFP)
במקביל לצעדים שמוביל בן סלמאן נגד מתנגדיו מבית ומחוץ, הוא פועל גם לחיזוק חוסנה של הממלכה. באפריל 2016, לאחר עשרות שנים שבמהלכן דובר בצורך לגוון את מקורות ההכנסה של הממלכה, הציג את התכנית השאפתנית: "חזון סעודיה 2030". מטרת התכנית היא לצמצם את תלות הממלכה בהכנסות מנפט לטווח הארוך, באמצעות גיוון מקורות ההכנסה והתייעלות. זאת, מאחר שמחיר הנפט נתון לתנודות חדות על פני שנים ובסופו של דבר הוא משאב מתכלה.
הדרכים להשגת יעדי התכנית כוללות פיתוח ענפי המשק המקומי ויצירת מקורות הכנסה חדשים, שהינם פחות תנודתיים משוק הנפט, וכן התייעלות. בין המגזרים שפיתוחם צוין בתוכנית – ייצור, כרייה, תיירות, בריאות ופיננסים.
סעודיה מקדמת פרויקטים רבים לפיתוח מגזר התיירות, תוך ניצול יתרונותיה הגיאוגרפיים כמדינה מדברית עם חופי ים מרשימים וגם את יתרונותיה הדתיים בתור זו שבשטחה נמצאים שני המקומות הקדושים ביותר לאיסלאם – הערים מכה ומדינה.