אחרי שכבשו את לב ליבה של תעשיית הרכב עם דגמי פנאי חשמליים שנוגסים בכל פה במכוניות בנזין ודיזל משפחתיות, מכינות עצמן היצרניות הגדולות ליעד החשמלי הבא - מכוניות סופר-מיני וגרסאות פנאי המבוססות עליהן.
3 צפייה בגלריה
יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV - יפנה מקום לאיוניק 3?
(צילום: ניר בן זקן)
האירופאים מבית קונצרן הרכב פולקסווגן והמתחרים הגדולים סטלנטיס (פיז'ו-פיאט) ורנו (ניסאן), ולצדם קונצרן יונדאי-קיה הדרום קוריאני, יציגו עד 2024-2025 סדרה מרשימה של דגמים קטנים יחסית. מתח הרווחים אמנם צנוע יותר עבור היצרניות בקטגוריה זו, אבל אין להן אפשרות לוותר על פוטנציאל ההכנסה העצום.
3 צפייה בגלריה
רנו 5
רנו 5
רנו 5 חשמלית - תצטרף בעתיד לקטגוריה גדלה במהירות
חלקן כבר הציגו ומשווקות דגמים בקטגוריה הקטנה. לסטלנטיס יש את פיז'ו 208 ונגזרותיה במותגי המותג והקונצרן, פולקסווגן חשפה כי בין תכניותיה לשנים הקרובות יש גם סופר-מיני עם פוטנציאל לרכב פנאי המבוסס עליה, גם כאן בגרסאות שונות לפי המיתוג השונה. רנו 5 ההיסטורית תזכה לתחייה חרישית עם כבל טעינה ויונדאי צפויה להרחיב את חטיבת איוניק עם דגם קטן מה-5 הנוכחי, במרכב קומקפטי ובגרסת פנאי שתבוסס עליו. כל אלה במחיר יעד שצפוי להסתובב באזורי ה-25 אלף דולר באירופה, כ-60-70% ממחירו של רכב פנאי חשמלי כיום.
3 צפייה בגלריה
פיז'ו 208
פיז'ו 208
פיז'ו 208 החשמלית - הבסיס של סטלנטיס

המצטרף החדש: קונצרן יונדאי-קיה

אך בעוד התכניות של סטלנטיס כבר נעות על הכביש, אלה של פולקסווגן צפויות לעשות זאת בקרוב ורנו הציגה כבר אב-טיפוס, אצל יונדאי-קיה העניינים בינתיים חשאיים הרבה יותר. למעט הידיעה כי היצרן שהעלה על הכביש את האיוניק 5 המאוד-מפתיעה ואת התאומה המשובחת קיה EV6, צפוי להרחיב את הפורטפוליו למכוניות קטנות יותר. האיוניק 6 הצפויה בקרוב אינה קשורה להן ישירות, בוודאי לא ה-7 שיהיה מוביל נוסעים גדול חשמלי.
בינתיים לא ברור לאיזה מספר יזכה הדגם הקטן יותר של יונדאי, אבל אנחנו יודעים בינתיים שהספרות הזוגיות יישמרו לגרסאות סדאן, למשל ה-6 הצפויה, ואילו האי-זוגיים (דוגמת ה-5 הנוכחית וה-7 שיגיע) יוקצו לגרסאות פנאי מוגבהות וגדולות יחסית. אפשר לנחש כי מדובר ב-3 ו-4 שיעשו בכל מקרה שימוש בפלטפורמת E-GMP (ר"ת של Electric-Global Modular Platform) הייעודית לרכב חשמלי, במקרה זה במידות צנועות יותר מה-5 למשל.
תכניות אלה של יונדאי מבשרות גם את סופו המתקרב של הקונה החשמלי, גרסה חשמלית לרכב הפנאי הקטן שהוצגה כבר לפני שלוש שנים וחצי על פלטפורמה זהה לדגם הרגיל, עם התאמה מתבקשת. כבר עתה הוא דגם מיושן ביחס לחדשות החשמליות של הקונצרן הקוריאני, ויש להניח שיקבל עוד כשלוש שנות חיים עד להחלפתו הבלתי נמנעת בדגם מחטיבת איוניק. אפשר להמר על ה-3.
"זה יהיה אך הגיוני להשתמש בכל היתרונות של הפטפורמה שלנו גם לרכב קטן יותר (מה-5-6-7) אמר בתערוכת מינכן תומאס שמרה, מנהל המכירות העולמי של יונדאי לאוטומטיב ניוז. בין יתר היתרונות אותן מנה: טווח נסיעה נדיב ותקשורת מתקדמת כולל עדכוני תוכנה OTA (בעזרת שירותי ענן, over-the-air). כאשר נשאל ישירות באשר להחלפת הקונה החשמלי בדגם מחטיבת איוניק סרב הבכיר לאשר זאת, אך ענה כי "זה נראה כצעד מתבקש".