עדות נוספת לסכנת הקורונה לנשים הרות: שני מחקרים חדשים של המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, שכללו מאות אלפי נשים, מגלים כי הרות שנדבקו בזן הדלתא נמצאות בסיכון מוגבר ללידת עובר מת.
2 צפייה בגלריה
היריון עם קורונה
היריון עם קורונה
סכנת הקורונה לנשי בהיריון
(צילום: Shutterstock)
אחד המחקרים החדשים של ה-CDC, ניתח תוצאות מיותר מ-1.2 מיליון היריונות בארה"ב בין מרץ 2020 לספטמבר השנה. לידות של עובר מת היו נדירות בארה"ב לפני מגפת הקורונה, ועמדו על שיעור של כ-0.59% מכלל הלידות. שיעורים אלה נותרו דומים גם לאחר פרוץ המגפה ועמדו על כ-0.64% בקרב נשים שמעולם לא אובחנו כלוקות בקורונה.
אלא ששיעור הלידות של ולד מת עלה ל-0.98% בקרב אמהות לעתיד שנדבקו בנגיף הקורונה. מרגע שווריאנט הדלתא הפך לדומיננטי ביולי השנה, השיעורים של לידת עובר מת קפצו לכדי 2.7% מכלל ההיריונות של חולות הקורונה.
"לידת עובר מת היא נדירה באופן כללי", כתבו מחברי המחקר, "עם זאת ראינו עלייה ניכרת בסיכון ללידת עובר מת בעיקר לאחר שזן הדלתא הפך דומיננטי". המחקר אמנם לא מוכיח שווריאנט הדלתא גורם ליותר מקרי מוות עוברי, אולם יותר ויותר רופאים גינקולוגים הסבירו כי אצל אימהות חולות קורונה, קיימת מצוקה עוברית בשל הקושי של העובר לספוג חמצן מהאם דרך השליה.
קראו עוד:
החוקרים הוסיפו כי במחקר לא נבדק האם הנשים היו מחוסנות או לא, אולם נשים הרות שלא התחסנו נמצאות בסיכון מוגבר להידבק וללקות בסיבוכים ההריוניים. עם התפשטות וריאנט הדלתא ביולי האחרון, הסבירו ב-CDC כי כשליש מהנשים ההרות חוסנו. מבין 34,016 הנשים ההרות שנדבקו בקורונה, 348 הפילו.
הנגיף קטלני לא רק לעובר אלא גם לאם, במיוחד אצל אלה שלוקות בבעיה בריאותית: דו"ח נפרד של ה-CDC בחן 15 מקרי תמותה בקרב נשים הרות שהיו חיוביות לקורונה במיסיסיפי. כמעט כולן סבלו מבעיה בריאותית כרונית כמו יתר לחץ דם או סוכרת, ואף אחת מהן לא הייתה מחוסנת באופן מלא.
"בגל הקורונה האחרון שפקד את הארץ הייתה עלייה ברורה בשיעור ההרות מבין החולים", מסבירה הפרופ' טל בירון שנטל, מנהלת אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר, "אמנם מרבית ההרות לא חלו במחלה קשה, אבל באופן חד משמעי וברור, כל ההרות שהידבקותן בקורונה התבטאה בתחלואה קשה, לא היו מחוסנות כלל, או שלא השלימו את החיסון השלישי.
פרופ' טל בירון שנטל, מנהלת אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר: "כרופאה וכאם, הלב כואב על כל מקרה של הרה שנדבקה בקורונה וסובלת ממחלה משמעותית שיכולה היתה להימנע בעזרת חיסון. אני קוראת לנשים להשלים את החיסונים כי נכון להיום, זו הדרך היחידה שהוכחה כמפחיתה תחלואה לאמהות וליילודים"
"כמעט בכל בתי החולים בארץ תוארו מקרים של הרות שחלו בקורונה בגל האחרון ושמחלתן הייתה חמורה עד כדי כך שהתפתחה לידה מוקדמת או שהיה צורך ליילד אותן מוקדם כדי לשפר את יכולת לתת להן תמיכה נשימתית. סכנת לידה מוקדמת רבה בשל סיבוכי הפגות ארוכי הטווח הנלווים אליה", היא אמרה.
"אין ספק שהחיסון מפחית משמעותית גם הדבקה וגם תחלואה של נשים הרות", מדגישה פרופ' בירון, "יש לנו נתונים רבים וטובים מכמה קבוצות מחקר בארץ, התומכים בכך שרמות הנוגדנים בדם של הרות שחוסנו גבוהות וזה כמראה מעיד על היותן מחוסנות ועל סיכון נמוך להדבקה ולתחלואה אצלן. עוד ידוע, שרמת הנוגדנים בדם טבורי של יילודים לנשים שחוסנו בהיריון גבוהה וזה מפחית את הסיכון שלהם להידבק בקורונה - כלומר חיסון של נשים בהיריון, לא רק שאינו מסכן את ההיריון אלא אף מגן על העובר ומחסן גם אותו באופן עקיף.
"כרופאה וכאם, הלב כואב על כל מקרה של הרה שנדבקה בקורונה וסובלת ממחלה משמעותית שיכולה היתה להימנע בעזרת חיסון. אני קוראת לנשים להשלים את החיסונים כי נכון להיום, זו הדרך היחידה שהוכחה כמפחיתה תחלואה לאמהות וליילודים".

קורונה והיריון – שאלות ותשובות

איך נגיף הקורונה משפיע על האם והעובר? עולם המדע עדיין לומד על המנגנונים לפיהם גורם נגיף הקורונה להרס רב בגוף. גם אצל נשים הרות, ההדבקה מתרחשת דרך האף או הפה. הנגיף חודר משם למערכת הנשימה, ומתחיל להדביק עוד ועוד איברים. בכל הדבקה, הוא גורם לתהליכים דלקתיים הזורעים הרס רב באיברים.
הנגיף גם מחיש תהליכי קרישת דם, ובכך חוסם מעבר חמצן תקין לאיברים השונים, ובאישה בהיריון – עלול לגרום לירידה באספקת דם לחבל הטבור ולעובר. ירידה בריכוז החמצן בדמה של האם מסכן את העובר ועלול להוביל ללידה מוקדמת ולסיבוכי פגות. נשים הסובלות ממחלות רקע כמו השמנת יתר, מחלות ריאה כרוניות, יתר לחץ דם, סוכרת או דיכוי חיסוני – ונדבקו במהלך ההיריון, נמצאות בסיכון גדול עוד יותר.
2 צפייה בגלריה
חיסון בהריון
חיסון בהריון
חיסון לקורונה בהיריון. בטוח ויעיל
(צילום: shutterstock)
מה צריכה לעשות אישה הרה שנמצאה חיובית לנגיף? הנוהל דומה לכל חולה קורונה: יש להישאר בבידוד הנדרש למשך 10 ימים מלאים. אין צורך בבדיקת קורונה חוזרת, וגם אין דרך לקצר את הבידוד באמצעות בדיקה חוזרת.
איזה מעקב דרוש לנשים בהיריון שנדבקו בקורונה? אישה הרה שחלתה בקורונה צריכה להקפיד על כל המעקבים הרגילים בהיריון ולדווח לרופא המטפל על כל סימפטום חריג שמופיע תוך כדי המחלה. באם מתפתח קושי נשימתי, אפילו קל, יש להיבדק בתוך זמן קצר.
אם חליתי בקורונה ואני צריכה לעבור בדיקות דם וחיסונים – מה עושים? יש לבצע את הבדיקות והחיסונים מיד לאחר ההחלמה.
כל כמה זמן צריך לעבור בדיקת אולטרסאונד? יש לבצע את בדיקות האולטרסאונד הרגילות עליהן הורה רופא הנשים המטפל. חלק מהגינקולוגים ממליצים במצב כזה על בדיקת אולטרסאונד אחת לשבועיים עד חודש - מההידבקות בנגיף ועד הלידה.
מתי צריך לפנות למיון נשים? נשים חולות קורונה צריכות לשים לב לסימנים הבאים, וכשהם מופיעים יש להיוועץ ברופא הנשים המטפל או לפנות למיון נשים:
  • חום גבוה
  • מעל שלוש הקאות ביממה
  • האטה בתנועות העובר
  • ירידת מים
  • צירים מוקדמים
  • כאב ראש עז או רתיעה מאור
  • קושי בנשימה
נדבקתי בקורונה ויש לי צירים - מה לעשות? במקרה כזה, יש להתפנות למיון יולדות קורונה בבית החולים. כדאי לברר עוד קודם את מיקום המחלקה, שהיא נפרדת ממחלקת יולדות רגילה. במקרי חירום של הופעת תסמינים חריגים קשים, יש להתפנות באמבולנס ממוגן של מד"א.
האם בן הזוג יכול להיות איתי בלידה? לרוב כן, בתנאי שחוסנו פעמיים לפחות. עליהם להיות ממוגנים על פי הנחיות הצוות הרפואי.