100 ימים מלאו לפלישה הרוסית לאוקראינה, ובקהילה היהודית נערכים לחג השבועות בצל המלחמה. "100 הימים האלה הם לא חג, לצערי", אומר הרב יונתן מרקוביץ', רבה הראשי של קייב, בריאיון לאולפן ynet. "זה עצוב, אבל אני מאחל שיהיה חג שמח, חג קבלת התורה, ובעזרת ה' כולנו נזכה לקבל את התורה בשמחה ובטוב לבב".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מאז פרוץ המלחמה, הרב מרקוביץ' מחלק את זמנו בין קייב לישראל. "האמת היא שהחיים בקייב עכשיו שקטים אבל לחוצים מאוד. יש בערך ארבע אזעקות ביום, בגלל טילים שנופלים בעיר או באזור קייב. המצב לא פשוט, לא רק בגלל האזעקות ובגלל הטילים. יש בעיה גדולה מאוד של אוכל, של תרופות ושל דלק. כדי שיהיה סיכוי להשיג דלק, צריך לעמוד בתור לפחות 4-3 שעות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
לדבריו, מעל ל-5,000 יהודים נשארו בקייב, לאחר שרוב הקהילה היהודית עזבה. "אפילו בשביל יהודי אחד, צריך לעשות מאמץ כדי לעזור לו. בטח ובטח עבור 5,000 יהודים, ושיהיו יותר", ציין הרב. "הקהילה לא אבודה, היהודים שם מאוד זקוקים לעזרה. היום עיקר היהודים שנמצאים שם הם יהודים מסכנים, מעל גיל 70 או 80, שלא היו יכולים לצאת".
1 צפייה בגלריה
הרב יונתן מרקוביץ' באולפן
הרב יונתן מרקוביץ' באולפן
הרב יונתן מרקוביץ'
(צילום: שמוליק דודפור)
רבה של בירת אוקראינה מציין כי "בשבוע האחרון, כשהיינו שם אני ואשתי, חילקנו מצרכי מזון לאמא עם שלושה ילדים. בתה שלומדת אצלנו במוסדות החינוך, רצה לאשתי כדי לחבק אותה. פתאום היא ראתה את האוכל, ופשוט שינתה כיוון והלכה אליו. היא לקחה קופסת שימורים והייתה מרוצה עד הגג. פשוט היה מדהים לראות עד כמה המצב שם בעייתי".

חרקוב: המפגש המרגש של הרב עם הקשיש היהודי

גם הרב משה מוסקוביץ, רבה של חרקוב ושליח חב"ד, שב בימים האחרונים לעיר מגוריו במטרה להתחיל לשקם את חיי הקהילה היהודית. הוא החל לעבור בבתי הקשישים היהודים שלא הצליחו לצאת מביתם בשל נסיבות רפואיות או טכניות.

בין השאר ביקר הרב מוסקוביץ אצל אייזיק, אחד הקשישים מהקהילה, שנדהם לראות אותו בפתח הדלת. כשהוא נרגש, ביקש האיש לחבק את הרב. במהלך הביקור, ולאחר שהתעניין בשלומו ובמצבו, הציע הרב לקשיש להניח תפילין – ולאחר מכן שרו שניהם יחד את הניגון החסידי "האדרת והאמונה", עם צלילי המארש הצרפתי המבטא בחסידות את ניצחון האמונה היהודית.
"הקשיש מכיר את השיר מתפילת השבת בבית הכנסת בחרקוב", סיפרו מקורבי הרב. בשבועות יקיים הרב מוסקוביץ פעילות מיוחדת לחג עם כל יהודי הקהילה שנשארו בחרקוב.