הפעם באמת מדובר בהישג היסטורי של מערכת הביטחון, של התעשיות הביטחוניות ושל אזרחי מדינת ישראל. מערכת נשק הלייזר שפיתחה רפאל, בשיתוף עם מחלקת פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) של משרד הביטחון, היא לא רק פריצת דרך טכנולוגית שאין לה אח ורע בעולם, אלא גם יש לה פוטנציאל להפוך את ישראל למעצמה צבאית בסדר גודל עולמי, לפחות בכל מה שנוגע להגנה מפני איומים אוויריים וטיליים מכל הסוגים.
בשורה טובה מזו לערב פסח לא יכולנו לייחל לעצמנו, אפילו בשעה שאנחנו נאלצים להתמודד עם גל טרור פלסטיני. ייתכן שאני נסחף קצת. אבל כשאני בוחן את הפוטנציאל ההגנתי וההתקפי שיש למערכת "מגן אור", שיכולותיה נוסו והוכחו מעל לכל ספק סביר, אני מבין שאנחנו אוחזים בקצה זנבו של יתרון אסטרטגי-כלכלי שאי אפשר להפריז בחשיבותו.
2 צפייה בגלריה
לראשונה ב עולם ניסויי יירוט לייזר רקטות מל"טים טילי נ"ט תיעוד צה"ל
לראשונה ב עולם ניסויי יירוט לייזר רקטות מל"טים טילי נ"ט תיעוד צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
חשוב לציין שלא מדובר ב"קרן מוות" שתייתר את כל טילי היירוט קרקע-אוויר שמגנים עלינו מפני האיומים האוויריים והטיליים מרצועת עזה, מלבנון, מסוריה או מאיראן. לנשק הלייזר יש מגבלות של מזג אוויר, של עננות ושל אובך, שמגבילים את יכולת קרן הלייזר להגיע במלוא עוצמתה אל המטרה המיורטת. אבל אנחנו נמצאים במדינה מזרח-תיכונית, שמזג האוויר מאפשר הפעלה יעילה של נשק לייזר במרבית ימות השנה. וכשמביטים על המעגל הרחב יותר של מדינות הסכמי אברהם, אנחנו מבינים שהנשק הזה מסוגל ליצור מציאות אזורית חדשה מול איראן ומול שלוחיה, ובעתיד – מול איומים אחרים שאולי יצוצו באזור.
לא מדובר רק בנשק הגנתי, אלא במפורש בנשק שרפאל הוכיחה יחד עם מפא"ת, שאפשר להפעילו מהאוויר, מהקרקע ומהים, גם מבסיסים גבוהים וגם מתוך טור של כוח קרקעי משוריין, שעושה את דרכו לעבר יעדו. ארה"ב ניסתה במשך עשרות שנים לפתח מערכת לייזר מוטסת ליירוט טילים בליסטיים, ונכשלה. לישראל – צריך לומר בזהירות המתבקשת – יש כיום יכולת כזאת, וזה מקום לתקווה וגם לגאווה עבורנו.
2 צפייה בגלריה
ניסוי צה"ל של יירוט בלייזר רקטות מל"טים וטילי נ"ט
ניסוי צה"ל של יירוט בלייזר רקטות מל"טים וטילי נ"ט
ל"מגן אור" יש פוטנציאל להפוך לנשק התקפי רב-עוצמה. מערכת הלייזר
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
יתרה מזאת, הלייזר החשמלי בהספקים גבוהים, שפותח אצלנו, נותן הזדמנות שנייה או שלישית ליירט טילים הנעים לעבר ישראל לא רק מהקרקע, אלא גם מהאוויר, ואם חלילה לאיראן יהיו טילים בליסטיים או טילי שיוט בעלי נושאי ראש קרב גרעיני, זה אמצעי חשוב ונדבך נוסף להגן עלינו מפניהם. למערכת "מגן אור", שעדיין איננה בשימוש מבצעי, יש גם פוטנציאל להפוך לנשק התקפי רב-עוצמה, ובעניין זה כרגע אין אפשר להרחיב, אבל בהחלט האפשרות הזאת היא מעשית.
אם לאוקראינים היו מערכות כאלו כמו אב הטיפוס שיש כבר בידי ישראל, חלק גדול מתמונות ההרס שאנו חווים מחרקוב וממריופול היו נחסכות מאיתנו.
כאמור, אין אף מדינה כולל ארה"ב, רוסיה וסין, שיש לה כעת יכולות כאלה. בארה"ב הצליחו לפתח מערכות נשק לייזר חשמלי שכבר הצליחו ליירט מל"טים וכלי שייט רובוטיים קטנים, אבל עדיין אינם מצליחים ליירט טילים, פצצות מרגמה וטילים נגד טנקים כמו מערכת "מגן אור", בעיקר משום שההספק החשמלי של המערכות שפותחו על ידי ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות הם קטנים משמעותית מה-100 קילוואט של המערכת הישראלית. בקיצור, לא רק נשק הגנתי – אלא גם גאווה כחול-לבן, שכידוע תורמת לחוסן הלאומי.