בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2021
איך נראית עיר חכמה ולמה היא חשובה לרווחת התושבים? כיצד שינתה הקורונה את פני העיר והאם מכת הפקקים המחריפה תיתפר בקרוב? נושאים אלו ורבים אחרים עמדו בשבוע שעבר במרכז ועידת השלטון המקומי לחדשנות Muni Expo 2021, שהתקיימה זו השנה החמישית באקספו תל אביב. כ-8,000 מבקרים פקדו את הוועידה, שהפכה להיות זירת מפגשים משמעותית של העולם המוניציפלי.
במהלך יומיים עמוסים בהרצאות, כנסים ופאנלים בנושאי חדשנות, עירוניות וממשל, אותם הנחו דנה וייס, איילה חסון, גדעון אוקו, אלמוג בוקר, דוריה למפל אלמז מנגיסטו וגיא לרר, השתתפו בכירים במערכת הפוליטית ובשלטון המקומי, וכן חברות מהמגזר העסקי ואנשי תרבות. צפו במשדר המסכם של הוועידה בראש העמוד
אימוץ והטמעת טכנולוגיות חדשות לשיפור פני העיר, החינוך והחברה היו גולת הכותרת של הוועידה. ראשי ערים ומועצות סיפרו על הפרויקטים ומיזמי החדשנות אותם הם מובילים לקידום העיר החכמה.
4 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: מיכל סלע)
משבר הקורונה בהחלט השפיע על תחום החדשנות ונראה כי השנה ניתן דגש רב יותר על הטמעת חדשנות במערכת החינוך והתאמתה לעידן הדיגיטלי. אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, סיפרה על חווה חינוכית לחדשנות ויזמות המוקמת בימים אלו בבית ברל בסמוך לכפר סבא. "זו מעבדת דמיון עם מציאות רבודה, שמלמדת את הילדים בצורה חווייתית, כזו שמערבת את כל החושים".
גם חדשנות עירונית בתחומי הסביבה והאקלים קיבלו השנה דגש בולט. שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות בישראל, סיפר על המערכות הסולריות ועל מערכות אגירת המים בהן משקיעה המועצה בשנים האחרונות. חג'ג' הוסיף וציין כי המטרה הבאה היא השקעה בטכנולוגיות בתחום ביטחון המזון.
"כל מדינות העולם נערכות לקראת שני אסונות: אסון האקלים והמחסור במזון. כמי שמייצג את המרחב החקלאי והכפרי, חשוב לי להצביע על החדשנות הטכנולוגית בתחום ביטחון המזון. המזון הוא בסיס לקיומנו, וצריך להשקיע מאמץ בפיתוח טכנולוגיות שיבטיחו שהפיתוח והבנייה לא יפגעו באיכות הסביבה. המרבדים הירוקים חשובים לקיומנו לא פחות משלמת הבטון והמלט".
את היום הראשון של הוועידה, סגר כנס Muni World הבינלאומי, שכלל משלחות ממדינות רבות והציג חדשנות מכל העולם. בין היתר הוצגו פתרונות דיגיטליים וטכנולוגיים המיושמים בדובאי, אחת הערים החכמות המתקדמות בעולם.
4 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: מיכל סלע)
פרס החדשנות, המחולק מידי שנה בוועידת Muni Expo, ניתן השנה לעיריית באר שבע, שהקימה פורטל סיוע לעסקים, אשר סייע למאות עסקים בעיר להתנהל בתקופת הקורונה.
לצד עשרות הפאנלים וההרצאות שהתקיימו במסגרת הוועידה, נערך היריד האורבני השנתי בו השתתפו למעלה מ-100 חברות וסטארט-אפים, שהציגו פתרונות חדשניים לניהול חכם של העיר. בין היתר הוצגו בתערוכה מרחבי למידה רב חושיים לשימוש במוסדות החינוך, תאורה ציבורית סולרית עם מערכת שליטה, בקרה וניקוי מרחוק ורהיטים אורבניים חכמים לטובת הציבור.
"משנה לשנה אנחנו הולכים ומתקדמים בכל מה שקשור לנושא של ערים חכמות ושל דיגיטציה", אמר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות. "גם השנה יש הרבה חברות שמביאות פתרונות חכמים, יעילים ומשמעותיים יותר לשלטון המקומי".

הפקקים ומחירי הדיור: שיפור בקרוב?

סוגייה בוערת, שהתחדדה בחודשים האחרונים ושעלתה לדיון במהלך הוועידה, היא המצב המחריף בכבישי ישראל. ח"כ מרב מיכאלי, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ציינה כי האסטרטגיה אותה היא מובילה במשרדה היא השקעה בפתרונות תחבורה ציבורית. נוסף על כך סיפרה על מיזמים בתחומי שינוע בטוח של מטענים ומשאיות, תיעדוף של אזורי סיכון תחבורתיים ופרויקטים לניהול תחבורה משולבת וחכמה באזורים כפריים.
4 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: מיכל סלע)
על מחירי הדיור, שזינקו בשנה האחרונה בכ-10%, הגיב ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי: "מחירי הדיור עולים לא רק בתל אביב, אלא בכל הארץ. מחירי הדיור בישראל ישתנו רק אם המדינה תשנה דיסקט. השוק הפרטי לא יכול לעשות את העבודה במקום שיש מונופול, והמונופול הוא המדינה – היא מחזיקה את התכנון והקרקעות ביד". צפו במשדר המסכם של הוועידה בראש העמוד

חדשנות בחברה הערבית

וועידת MUNI עסקה רבות גם במצבן של הערים הערביות והערים המעורבות בישראל, שמתמודדות עם אלימות ופשיעה גואה וממחסור בתקציבים. בשיחה עם איילה חסון, שיתף ראש המועצה האזורית קסום, סאלם אל-אטרש, במצוקה הקשה של החברה הבדואית בנגב. "בעיות האלימות והפשיעה בחברה הבדואית הן לא גזירה משמיים. התרענו על כך במשך עשרות שנים ולא הייתה לנו אוזן קשבת. מערכת החינוך בחברה הבדואית כושלת, יש אבטלה של מעל 40% בקרב הצעירים ומעל 60% אצל הנשים".
4 צפייה בגלריה
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
מוני אקספו 2021
(צילום: מיכל סלע)

ראש עירית באקה אל גרבייה, ראיד דקה, התייחס לנושא החדשנות ברשויות מקומיות במגזר הערבי, ואמר: "אנחנו מתמודדים עם בעיות אלימות ומחסור בתשתיות ונושא החדשנות עדיין בחיתוליו. יש פער עצום בינינו לבין רשויות יהודיות. אני מקווה שתהיה מגמה של שינוי בתקציבים, כדי שנוכל להשקיע בחדשנות טכנולוגית ובאנרגיה סולארית מתחדשת שמהווה מנוף צמיחה כלכלית. אני באתי מהייטק, ואני לוקח על עצמי את האחריות להתמקד בנושא".
מצב הערים הערביות וסוגיית החיים המשותפים עמדו גם במרכז הוועידה העשירית של מרכז השלטון המקומי, שהתקיים ביום הראשון של Muni Expo. בוועידה השתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט וראשי רשויות מכל המגזרים. בפאנל מיוחד שאירח בני נוער מכל הארץ, שיתפו נערים ונערות ברעיונות לקידום חיים משותפים. צפו במשדר המסכם של הוועידה בראש העמוד
בשיתוף ועידת השלטון המקומי Muni Expo 2021