השף סלב מאריו בטאלי, מי שהיה בעבר הבעלים של מסעדות גורמה בניו יורק, לאס וגאס, לוס אנג'לס וסינגפור, נמצא אתמול (ג') זכאי במשפט באשמת מעשה מגונה ותקיפה מינית במהלך ארוחה במסעדה, של המתלוננת נטלי טנא. האירוע המדובר התרחש בבוסטון ב-2017.
השופט ג'יימס סטנטון ציין כי התנהלותו של בטאלי באותו אירוע שהתרחש לפני חמש שנים "אינה הולמת איש ציבור במעמדו", אך הוסיף שלמתלוננת יש "בעיות אמינות משמעותיות", שתומכות בטענת הנאשם, שטען כי המניע לתלונתה היה בצע כסף.
3 צפייה בגלריה
מאריו בטאלי
מאריו בטאלי
שף מאריו בטאלי: איבד במהלך הפרשה מונטין וכסף
(צילום: shutterstock)
אתר CNN דיווח כי בטאלי חייך לאחר פסק הדין והודה לעורכי דינו. המתלוננת מיהרה לעזוב את האולם ברגע שהשופט הכריז על הזיכוי. פסק הדין הזה הגיע בתום משפט פלילי ארוך, שבו טנא העידה במשפט, וטענה כי השף הידוע חפן את עכוזה ואת שדיה במהלך צילום סלפי ספונטני של השניים.
התובע המחוזי של מחוז סאפוק, קווין היידן, אמר כי פסק הדין מאכזב, וכי משרדו "לא יפסיק לתמוך בקורבן. קשה מאוד לחשוף תקיפה מינית", אמר היידן, "וכשאדם שביצע מעשה מתועב כזה נמצא בעמדת כוח או שהוא סלב, ההחלטה לדווח על תקיפה יכולה להפוך למאתגרת ולמפחידה אפילו עוד יותר". היידן הוסיף ואמר שהוא אסיר תודה למתלוננת על שהסכימה להעיד נגד בטאלי, וכן "לכל שורדות תקיפות מיניות".

היסטוריה של הטרדות

בטאלי, שנחשב עד לא מזמן לאחד מבכירי השפים בארצות הברית וכוכב תכנית הבישול The Chew ברשת ABC, הואשם בדצמבר 2017 על ידי ארבע נשים שונות בהטרדה מינית, שלכאורה התרחשו במסעדה The Spotted Pig שבבעלותו. אתר Eater דיווח על ארבעה מקרים שונים בהם נשים טענו כי השף בטאלי נגע בהן בצורה בלתי הולמת, וכי מדובר בדפוס התנהגות שנמשך לפחות על פני שני עשורים.
בעקבות ההאשמות, בטאלי התנצל והתרחק מכל הופעותיו הפומביות והציבוריות, ובמקביל קבוצת המסעדות שלו ניתקה כל קשר איתו, כשנה לאחר מכן. משטרת ניו יורק חקרה את התלונות על התנהלותו של בטאלי, אך שני התיקים נגדו נסגרו ב-2019 מבלי שהוגש כתב אישום.
המשפט הנוכחי שהתעכב בשל הקורונה והחל למעשה בשנת 2019, מתחיל כאשר המתלוננת טנא סעדה יחד עם חברה ב-31 במרץ 2017 במסעדת "Towne Stove a and Spirits" בבוסטון. טנא זיהתה את השף בטאלי שישב לידה בבר, והעידה כי ניסתה לצלם אותו בחשאי. השף בטאלי הבחין בה מצלמת אותו וטנא ניגשה אליו והתנצלה בפניו. לדבריה, היא הבטיחה לשף שתמחק את התמונה.
3 צפייה בגלריה
מאריו בטאלי The Spotted Pig
מאריו בטאלי The Spotted Pig
Lupa - אחת ממסעדותיו לשעבר של השף מאריו בטאלי
(צילום: יח"צ)
בהמשך הערב טנא העידה כי הצטלמה יחד עם בטאלי עשר פעמים נוספות, בהן עשו יחד תמונות סלפי. "הפנים שלו צמודות לפנים שלי והוא קירב את הגוף שלי לגוף שלו", העידה טנא, והוסיפה: "כחצי שעה אחרי חצות הוא נישק אותי בפנים, תוך כדי כך שהזרוע השנייה שלו הייתה כרוכה מאחוריי. הידיים שלו נגעו באזורים רגישים שלי, והוא נגע בגוף שלי. זה היה כאילו סלפי, אבל דברים אחרים התרחשו במקביל. היד השנייה שלו, שאותה לא ניתן לראות בתמונה, חפנה את הגוף שלי באזורים רגישים".
לטענתה, בטאלי המשיך לדרוש ממנה לצלם איתו תמונות סלפי נוספות. "הכל קרה כל כך מהר", העידה טנא. בעדותה היא סיפרה כי הבחינה שעיניו של בטאלי היו עצומות בחלק מהתמונות וכי הוא הסריח מאלכוהול. לפי עדותה, בטאלי ביקש ממנה לעלות איתו ביחד לחדרו במלון, בקשה שגרמה לה, לדבריה, לצמרמורת.
בשלב זה טנא עזבה את המסעדה וחזרה לביתה. מאוחר יותר היא סיפרה לחברתה על התקיפה, לכאורה, והשתיים סיכמו ביניהן שלא יאכלו שוב במסעדת "Eataly" המפורסמת במנהטן, שהייתה אז בבעלות משותפת של בטאלי. טנא סיפרה שהיא שוחחה, כאמור, עם עיתונאי באתר Eater, וסיפרה לו את אשר התרחש, לאחר ששמעה סיפורים על נשים אחרות שלכאורה הותקפו על ידי בטאלי. טנא ציינה לאורך כל הדרך כי על אף שבמקביל היא גם מתכננת להגיש תביעה אזרחית נגד בטאלי, המניע שלה אינו כסף.
3 צפייה בגלריה
מאריו בטאלי The Spotted Pig
מאריו בטאלי The Spotted Pig
מסעדת Babbo שהייתה בעבר שייכת למאריו בטאלי
(צילום: יח"צ)
על פי משרד התובע המחוזי של מחוז סאפוק, בטאלי הואשם במעשה מגונה ובתקיפה מינית. הוא הכחיש את ההאשמות וטען לחפותו. עורך הדין של בטאלי, אנתוני פולר, אמר לבית המשפט, כי "התמונות והסרטונים אינם תומכים בעדותה של טנא".
בחקירתה הנגדית, הסנגור פולר עבר על כל אחת מהתמונות שטנא צילמה והתמקד בתמונה אחת, שבה הדגיש המרחק ביה לבין השף, בעזרת אריחי הרצפה שנראו בתצלום ואמר למתלוננת: "לטענתך הוא תפס אותך ומשך אותך קרוב יותר, אז איך יש בערך שמונה סנטימטרים מרווח ביניכם?"
"הוא בהחלט תפס", השיבה טנא. פולר ענה כי "זה לא נראה בתמונה הזו", וטנא התעקשה כי השף חפן לה את העכוז. פולר ציין את הזמן שעבר בין קבוצת התמונות הראשונה לשנייה, שעמד על שלוש דקות, וטען שהפער בזמן מראה כי המתלוננת לא הייתה בשום סכנה. הסנגור גם אתגר את טנא בהבעות הפנים שלה, ואמר שהיא לא מעווה את פניה, כמצופה מקורבן עבירה מינית, אלא מחייכת.
טנא נחקרה גם לגבי הסעודות שסעדה לאחר מכן במסעדות בבעלות של בטאלי, למרות שאמרה לחוקרים בתצהיר שהמחשבה על הגעה לאחת מאותן המסעדות הגעילה אותה. פולר הציג לשופט את דפי חשבון הבנק של טנא, שהעידו כי על אף התקרית היא סעדה במסעדה האיטלקית "Eataly" עם חברה.
בנאום הסיכום השופט ציין כי המקרה צריך להיות "לקח לכל אותם אנשים מפורסמים או אנשים שנמצאים בתפקידים ציבוריים", ועם זאת הוסיף השופט כי בטאלי "שילם על מעשיו מחיר גבוה שהתבטא בירידה במוניטין ובהפסד כספי".
השופט אמר עוד כי התיק עוסק באמינות, וכינה את התנהלותה של טנא "מחמירה ופוגעת בשלטון החוק". לדבריו, ראייה שהביאו למשפט, על תוכניתה של טנא להתחמק מתשלום עבור מנוי של 200 דולר לחדר הכושר השכונתי באמצעות "מסמך משפטי פיקטיבי", גם פגע גם באמינותה. "אלה היו רק שתיים מהראיות, אבל הן היו משמעותיות בעיני בית המשפט, והן תומכות בטענת הנאשם, שהמניע של המתלוננת היה כספי", סיכם השופט.
במשפט הזה, בטאלי, כאמור, יצא זכאי. אך יחד עם זאת הוא עדיין עומד בפני אפשרות של תביעה אזרחית על ידי טנא בגין אותו אירוע.