החשש ממשבר אנרגיה עולמי מעלה את מחירי הנפט ליותר מ-80 דולר לחבית מסוג ברנט - המחיר הגבוה ביותר מזה שלוש שנים. הברנט עלה בשיעור של 0.8% ל-80.19 דולר בלילה שבין שני לשלישי בישראל, במהלך יום המסחר באסיה, ובכך השלים עלייה של כמעט 55% מתחילת השנה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העליות החדות במחיר הנפט העולמי מגיעות בעקבות המשבר בשוק האנרגיה, כאשר המחסור בייצור גז בשילוב התחרות בין אירופה לסין תרמו לעליית המחירים בשבועות האחרונים. בסין נאלצו מפעלים להאט או לעצור את פעילותם בצל המחסור והפסקות החשמל שמגיעות בעקבותיו, ובבריטניה תורים ארוכים משתרכים בתחנות הדלק מחשש למחסור.
2 צפייה בגלריה
קידוח נפט
קידוח נפט
קידוח נפט
(צילום: shutterstock)
המדינות שחברות באופ"ק (ארגון המדינות שמייצאות נפט) התקשו להעלות את התפוקה כדי שתענה על הביקושים הגבוהים בעקבות עיכובים בהשקעות או בענייני תחזוקה בשל המגפה.
בנק ההשקעות גולדמן זאקס העלה את התחזיות שלו בנוגע למחירי הנפט, שלדבריו צפוי להגיע ל-90 דולר לחבית עד סוף השנה. זאת בשל ההתאוששות המהירה של הביקושים לדלק והפגיעה של הוריקן איידה בייצור הנפט בארה"ב.
בהודו, יבוא הנפט הגיע לשיא של שלושה חודשים באוגוסט, לאחר שחזר לשפל של כמעט שנה בחודש יולי, בעוד שבתי הזיקוק של יבואנית הנפט השנייה בגודלה במדינה הצטיידו בהרבה נפט בציפייה לביקוש גבוה יותר.

מחר: עדכון מחירי הדלק בישראל

בתוך כך, מחירי הדלק בישראל עלו בחודשים האחרונים בשיעור גבוה עד ל-6.31 שקלים ובשירות מלא עד 6.52 שקלים. בחודש האחרון נרשמה ירידה קלה במחיר על רקע התפשטות זן הדלתא והירידה בביקושים, אך זאת לאחר שמונה חודשים רצופים של עליות. מחר צפוי משרד האנרגיה לפרסם את מחירי הדלק שייכנסו לתוקף ב-1.10, בצל ההתאוששות בביקושים והחשש ממשבר עולמי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מאז 2006, אז התחיל משרד האנרגיה לפרסם את מחירי הדלק באתר האינטרנט שלו, המחיר הנמוך ביותר עמד על 4.79 שקל לליטר בתדלוק עצמי לפני שנה - במאי 2020. לפני התפרצות הקורונה בישראל, שהורידה את מחירי הדלק לשפל של כל הזמנים, מחיר הדלק עמד על 5.92 שקלים במרץ 2020. המחיר הגבוה ביותר נרשם בספטמבר 2012 אז עלה ליטר אחד בשירות עצמי 8.12 שקל.
74% ממחיר ליטר דלק הם מיסים והוצאות שיווק, כך שמחיר הדלק עצמו הוא למעשה רק 26% מהמחיר לצרכן. ישראל היא אחת המדינות עם שיעור המיסוי הגבוה ביותר בעולם על דלק. במשרד האוצר חוששים כי כבר בקרוב יירדו הכנסות המדינה ממיסים על דלק למכוניות בשל המעבר המהיר יחסית למכוניות הנוסעות על טעינה בחשמל. מהסיבה הזאת כבר מכינים באוצר שיטות מיסוי חדשות, שיפצו על ההפסד. בין השאר מוצע לגבות מס לפי הנסועה - מי שיסע יותר קילומטרים ישלם יותר - וכמו כן גביית אגרות גודש בכניסות לערים הגדולות.