מה יעשה אדם דתי, בצבא או בבית החולים, כאשר מישהו אוכל לידו חמץ שנמצא ברשותו?

אין עליו כל איסור. החמץ שייך למי שאוכל אותו. חבל לי מאוד שאותו אחד לא מודע לחשיבות של אי אכילת חמץ בפרהסיה ולאיסור היהודי הגדול כל כך, אבל איסור להיות לידו – אין. אתה יכול אולי, בשביל ההרגשה היהודית, להסב את מבטך. אבל איסור לעמוד לידו – בוודאי שאין.

השנה חל ליל הסדר בערב שבת. כיצד זה משפיע?

צריך להתכונן לליל הסדר לפני כניסת השבת. הכול צריך להיות מוכן מראש, כולל מי מלח – וגם הדלקת הנרות חייבת להיות לפני כניסת השבת, כמובן.

שביעי של פסח (בעוד כשבוע) מחובר לשבת שאחרי החג. האם יהיה מותר לאכול חמץ באותה השבת?

בשבת שאחרי פסח מותר מעיקר הדין לאכול חמץ, ואפשרי להשתמש גם בכלי החמץ. צריך כמובן לשים לב לשמור את כלי הפסח שברשותך לשנה הבאה, וזה אומר להיזהר עם החמץ – אבל עקרונית מותר יהיה לאכול חמץ. במכירת החמץ השנה אני אומר במפורש לג'אבר חוסיין, שקונה את החמץ של המדינה – אם מישהו ייכנס לחדר שבו מאוחסן החמץ כדי לקחת משהו בשבת הבאה, אל תקפיד עליו, אנחנו נתקזז.

אני טבעוני ואשכנזי, והקפדה שלא לאכול קטניות בחג עלולה לגרום לי למחסור בברזל ובוויטמינים חיוניים. האם יש לי היתר לאכול קטניות?

עדיף להשלים את הוויטמינים הדרושים בקפסולות ובכדורים. שבוע אחד אפשר להסתדר בלי הקטניות. אם מאיזושהי סיבה באופן אישי לא תצליח להסתדר עם תחליפים כשרים לפסח למי שלא נוהגים לאכול קטניות, הייתי מציע לבקש שתפנה בזריזות לרב במקום מגוריך, כדי להתייעץ ולשמוע ממנו. אם הוא יתרשם שבאמת אין ברירה, אזי הדבר אפשרי.

למה צריך הכשרים לפסח על מוצרי ניקיון, כמו טישו ואקונומיקה, שלא ראויים למאכל?

לא צריך הכשר – לא על אקונומיקה, לא על טישו ולא על אף מוצר ניקיון. הסיבה שישנם הכשרים על מוצרים כאלה, היא בגלל דרישה בציבור מצד אנשים שמחפשים להיות רחוקים מכל דבר של חמץ, ומהדרים שכל סביבתם תהיה נקייה מחמץ – והמפעלים וגופי הכשרות נענים להם. אבל זה מיותר, ויש מספיק דברים להתרכז בהם בפסח מלבד חומרי ניקוי שבהם לא צריך הכשר.

חולה סוכרת שלא יכול לשתות ארבע כוסות מיץ ענבים, אבל לא רוצה להשתכר מהיין – יכול לשתות פחות?

חולה סוכרת יכול יהיה לשתות מיץ פירות טבעי, אם מותר לו, ואם לא – אז הוא לא יקיים את מצוות ארבע כוסות, אלא ייקח מים וישתה לבריאות. זו מחלה שצריך להישמר ממנה, והבריאות חשובה יותר מאשר ארבע כוסות.

האם לשתות מיץ ענבים במקום יין בארבע הכוסות, זה בדיעבד או לכתחילה?

ברמת העיקרון עדיף יין, אבל אני, למשל, שותה מיץ ענבים בלבד מסיבה פשוטה; אם אשתה אפילו כוס אחת של יין – ראשי יהיה כבד עליי ויהיה לי קשה לקיים את המצווה החשובה של "והגדת לבנך", לספר באופן מיוחד לבני המשפחה את סיפור ההגדה ולשיר את ההלל. זו הרי המצווה החשובה והמרכזית. תמיד צריך לבחון מה העיקר ומה הנלווה, כדי לבחור בעיקר.

מדוע על שמני קנולה נכתב השנה "לאוכלי קטניות", ולא "לפתית" כמו בשנים עברו?

שמן יכול להיות עשוי מאגוזים, מדקלים, מכותנה, מחמניות. גם מי שלא אוכלים קטניות, לעיתים מקלים בשמן כי הוא תולדה של הקטניות.
באשר ללפתית – מי שרוצה לאכול לפתית יש לו בהחלט על מי לסמוך, והוא יכול לאכול את המוצר הזה. אני מסכים איתך שנכון היה לכתוב "לאוכלי לפתית", ובנהלי הכשרות של הרבנות הראשית לישראל גם כתבנו את זה, אבל לצערי הנהלים שלנו לא מחייבים את כל הארץ – וכל אחד יכול להחליט לעצמו אם הוא רוצה או לא להטעות אנשים ולכתוב "לפתית" ו"קטניות".

עד כמה חשוב להקפיד בכשרות לפסח על גרבר לתינוקות (רסק)?

חשוב להקפיד, כי ישנם חומרים משמרים, והחוק לא מחייב לכתוב חומרים פחות מ-2%.