אנחנו פועלים בשגרה היומית באוטומט - מתורגלים להחביא את סבון הכלים מהישג ידם של הילדים, לסגור טוב את מיכל האקונומיקה ולהרחיק חפצים חדים. אבל בבית, דווקא בבית, מסתתרות סכנות שלא תמיד אנחנו מודעים אליהן. איפה הן אורבות ואיך להימנע מהן?
6 צפייה בגלריה
דוגמה אישית, התנסות וחינוך לבטיחות
דוגמה אישית, התנסות וחינוך לבטיחות
דוגמה אישית, התנסות וחינוך לבטיחות
(צילום: shutterstock)
"ילדים מטבעם הם סקרנים, הם חוקרים, ועושים זאת בעיקר דרך הפה", אומרת ליאת ורד חן, מנהלת מרחב דרום בארגון בטרם לבטיחות ילדים, "והם צריכים להמשיך להיות כאלה. אנחנו לא רוצים להפסיק את אותה סקרנות, אבל החקירה צריכה להיות תחת השגחה כדי למנוע סכנות. עם זאת, חשוב שלא להיות בחרדה תמידית ולפעול מתוך מתח, אלא מתוך מודעות. ידע שווה כוח".
קראו עוד:
6 צפייה בגלריה
חומרי ניקוי חומרי ניקיון
חומרי ניקוי חומרי ניקיון
לא מספיק לנעול את ארון חומרי הניקוי. סכנות בבית
(צילום: shutterstock)
אז מהי הדרך הנכונה להתנהל בבית ולוודא בטיחות מרבית - אבל לא להיות בלחץ תמידי? לדברי ורד חן, הכול עניין של ניהול סיכונים: "אותו ניהול נעשה באמצעות שני מעגלים מרכזיים - יצירת סביבה בטוחה והשגחה, וחינוך לבטיחות. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות דוגמה אישית. למשל, אם בבית יש ילדים בוגרים, אפשר ללמד אותם להכין חביתה כשאחד ההורים עומדים לידם, צופים, ורק אז מאפשרים להם להכין לבד. דרך ההתנסות, אנחנו נותנים דוגמה, משגיחים, וגם מלמדים בטיחות.
"הורים רבים חושבים על חומרי ניקיון בהקשרים של סכנה, והם צודקים אבל אי אפשר לסגור את ארון מוצרי הניקוי ולהסתפק בכך - יש עוד המון סיכונים שעלולים להסתתר במרחב הביתי", אומרת ורד חן, ומסבירה על סכנות נוספות בבית:

טרמפולינה

אחד ממתקני הספורט המוכרים והאהודים, בייחוד עכשיו בימי הקורונה והבידודים. אבל קפיצה לא נכונה, יכלה לגרום לפגיעת ראש ולפציעות שונות. מה עושים? בודקים שהרשת של הטרמפולינה תקינה היות שיש לה נטייה להיקרע בקלות, שמים לב שהקפיצים לא משוחררים, וסוגרים היטב את רוכסן הרשת. בנוסף, ילדים אוהבים לקפוץ ביחד - אבל הם יכולים להתנגש זה בזו, אז עודדו אותם לקפוץ בתורות. תשגיחו כל הזמן, שימו לב שהילדים קופצים למרכז הטרמפולינה.
6 צפייה בגלריה
לקפוץ ולא להתנגש. טרמפולינה ביתית
לקפוץ ולא להתנגש. טרמפולינה ביתית
לקפוץ ולא להתנגש. טרמפולינה ביתית
(צילום: shutterstock)

מדרגות

בבתים שבהם בנוי מפלס קטן, או בבתים שבהם בנויות שלוש מדרגות ויותר, כדאי לזכור שמדרגות לרוב מותאמות למבוגרים - ולכן צריך לעשות את ההתאמה הנדרשת לילדים. אם יש לכם תינוק בבית, הקפידו להציב שער, סוגר למעלה ולמטה. הילדים נמצאים בשלב ההליכה? עלו איתם יחד ולמדו אותם איך לעלות מדרגה, מדרגה, תוך שאתם מקפידים לאחוז במעקה יציב, ומסבירים את הכללים - כמו לא לקפוץ מהמדרגות. חשוב לומר לכולם, גם לגדולים, את מטרת הלימוד - שהיא, בפשטות, איך לא להיפגע בעלייה או בירידה מאותן מדרגות.

בלונים

מי מאתנו לא אוהב בלונים? כן, גם המבוגרים. אבל בלונים עשויים מפלסטיק גמיש, כך שאם אנחנו שואפים אותו - אנחנו עלולים לגרום לחנק מהיר. מה עושים? אפשר לנפח בלון לילדים בעצמנו, לוודא שהם לא מכניסים אותם לפה, להימנע מבלוני מים קטנטנים, לשים לב שהבלון לא מתפוצץ ואם כן - לאסוף במהירות את כל הקרעים. אגב, ההמלצה היא לא לשחק בכלל עם בלונים עד גיל שמונה.
עדיין בעולם הצעצועים, אי אפשר שלא להזכיר את חלקיקי הלגו הקטנים, והגולות, שמטיילים בבית. כדאי כמובן לשים לב שהקטנים לא מגיעים אליהם, אבל לא רק אליהם - אלא גם לכל הצעצועים הזוהרים, המרעישים והמנצנצים שעלולים להתפרק ברגע. הדבר נכון לכל חפץ קטן - מטבעות, סוללות, וכל מה שהילדים שלנו עלולים להכניס לפה במסגרת החקירה שלהם את העולם - דרך הפה.
6 צפייה בגלריה
יפים ומסוכנים. בלונים
יפים ומסוכנים. בלונים
יפים ומסוכנים. בלונים
(צילום: shutterstock)

אמבטיה

היא מרגיעה, כיפית, מלאה במשחקים, ורוב הילדים מחכים לה - אבל היא טומנת בחובה לא מעט סכנות כמו החלקה וחלילה טביעה. אם יש לכם פעוטות בבית, כדאי להכין את כל הציוד מראש כך שיהיה במרחק נגיעה: סבון, מגבת, בגדים ועוד. ואם שכחתם, ובמהלך המקלחת או אחריה אתם רוצים להביא את הדברים - הוציאו את הילדים מהמים. זכרו: לא משאירים לבד בחדר האמבטיה ילדים בני פחות מחמש.
עוד מומלץ לפנות את הזמן המתאים ולהסביר לילדים על מים חמים וקרים, ולהרחיק טלפונים ניידים כדי שלא יסיחו את דעתכם. ורד חן מדגישה כי לצד הסיכון לטביעה שיש באמבטיה או בבריכה הביתית, דלי של מים עלול להיות מסוכן באותה מידה. "מים מעניינים ילדים", היא מסבירה, "הם יכולים להיכנס לתוך הדלי, והיות שהראש שלהם כבד, וחלק הגוף העליון כבד מהתחתון, במקרה של מצוקה הם יתקשו להוציא את עצמם מהמים. ההמלצה במשחק המשלב כל מקור מים - דלי, בריכה, אמבטיה או גיגית - היא לשחק, לשטוף ולרוקן בתום השימוש.
6 צפייה בגלריה
ובלי ניידים באמבטיה
ובלי ניידים באמבטיה
ובלי ניידים באמבטיה
(צילום: shutterstock)

מאוורים ותנורים

בתקופת הקיץ השתדלו להימנע ממאווררים, אך אם אתם משתמשים בכזה - דאגו שהרשת צפופה שהילדים לא יכולים להכניס דרכה את האצבע. אם זה אפשרי, עדיף להשתמש במאוורר תקרה. לא לפני שבודקים שהוא עומד בתקן.
לחימום הבית בתקופת החורף מומלץ להימנע משימוש במפזרי חום נמוכים, כמו ספירלות. אם חיממתם את הבית או החדר באמצעות רדיאטור, אל תניחו עליו בגדים להתייבשות שעלולים להתלקח. הכי חשוב: התקינו גלאי עשן בחדרי הילדים ולא רק במטבח.

רהיטים

עם יד על הלב, כמה מאיתנו מקבעים את ארון הנעלים או שידת ההחתלה? לדבריה של ורד חן, מומלץ לקבע כל רהיט שגובהו הוא יותר מ-75 ס"מ, וגם אם הוא לא נראה כבד. קחו לדוגמה את שידת ההחתלה - הילדים סקרנים, מוציאים בגדים, הופכים את המגירות לסולם, וכל העניין הזה עלול להתהפך עליהם. אחת ההמלצות היא להכניס למגירת השידה התחתונה את אותם הדברים שהילדים אוהבים, כך שיהיו נגישים אליהם ולא יצטרכו לטפס כדי להשיגם.
6 צפייה בגלריה
עם יד על הלב: קיבעתם לקיר את שידת ההחתלה?
עם יד על הלב: קיבעתם לקיר את שידת ההחתלה?
עם יד על הלב: קיבעתם לקיר את שידת ההחתלה?
(צילום: SHUTTERSTOCK)

חומרי ניקיון

התבוננתם פעם בטבליות למדיח או למכונות הכביסה? הן צבעוניות וחלקן אפילו מזכירות סוכריות מפתות - אבל מן הסתם הן מכילות ריכוז גבוה של חומר רעיל. משחק בטבליות הללו יכול לגרום לכוויה בעור הפנים, או להרעלה אם בולעים אותן. לכן בין היתר חשוב להשאיר את הטבליות באריזה המקורית, לא להעביר אותן לצנצנת זכוכית שנראית אטרקטיבית לילדים, ולהכניס לארון - רחוק מהישג ידם של הילדים.
"פשוט תסבירו לילדים - למה הם לא יכולים לעשות דבר מה, ומה הרציונל שעומד מאחורי הסכנה", ורד חן מסכמת, "למדו איך לא להתנהג וכמובן - מה הם כן יכולים לעשות, למשל לקפוץ ממדרגה אחת ולא שתיים. הילדים צריכים להרגיש שאנחנו יודעים ושולטים במצב. העצה הטובה ביותר לדעתי היא לרדת לגובה של הילדים: הביטו מתחת לספה וראו מה שוכן שם - אולי תמצאו שאריות של פיצוחים, או חלקי משחק קטנים? היו במקום שלהם, ערניים, וזהו את הסכנות מלמטה".