1 צפייה בגלריה
זירת הירי בג'לג'וליה
זירת הירי בג'לג'וליה
זירת הירי בג'לג'וליה, אתמול
(צילום: יריב כץ)
מי מכם שינסה לחפש בגוגל בעברית מידע על העיר ג'לג'וליה יתפלא לראות שהתוצאה הראשונה תהיה המילה "מסוכן". לא תקבלו מידע על האתר הארכיאולוגי הפרהיסטורי שנתגלה בשולי היישוב, ולא על שרידי טחנת סוכר מהתקופה הצלבנית, שמאוחר יותר הפכה למסגד אבו אלעון, שבמתחם שלו קבר קדוש מוסלמי המיוחס לשמס אל-דין, מפקד הצבא של צלאח דין אל איובי.
לא פלא שזו התוצאה שתתקבל, הרי על ג'לג'וליה הגולש הישראלי לא ישמע אלא בהקשר של פשיעה ורצח. העיר איבדה מתחילת השנה חמישה מבניה באירועי רצח שונים, אחד מהם הוא מוחמד עדס, נער בן 15 שנרצח בעודו חוזר לארוחת הערב, והאחרון שבהם הוא מחמוד עודה שנרצח אתמול (יום ג') מכדור תועה. זו העיר שבשונה משכנותיה – הערים היהודיות – נמצאת בתחתית הסולם הכלכלי-חברתי, ובראש הרשימה של היישובים עם הכי הרבה מקרי ירי מדווחים.
ג'לג'וליה אינה חריגה בנוף הערים הערביות. האפשרות לאבד חיים מכדור תועה מאפיינת במידה רבה כיום את מרבית הערים הערביות שצמחו בשוליים החברתיים והכלכליים של מדינת ישראל, על רקע מחסור חמור בקרקעות ודלילות המשאבים. נוכח אוזלת היד שהפגינה המשטרה לאורך שנים, עד שהדירה את רגליה כלל משטח היישוב, צמחו שם ארגוני פשיעה נצלניים שהפכו את החצר האחורית של המדינה לאוטונומיה שבה הם משליטים אימה על חיי התושבים.
אסור לציבור הערבי להירדם בשמירה. עלינו מוטלת האחריות להמשיך בצעדי המחאה לא רק כדי ללחוץ על הממשלה אלא גם, ובעיקר, כדי לשדר מסר של אחדות וחוסן מול קבלני הפשיעה
בהמשך למאבק הציבורי העיקש שמוביל הציבור הערבי כבר יותר משנתיים הפשילה הממשלה שרוולים והחליטה לקבוע לעצמה יעד יומרני של שישה חודשים שבהם היא מנהלת "תוכנית מבצעית" ל"הרגעת" הפשיעה המשתוללת ברחוב הערבי, במילותיו של סגן השר יואב סגלוביץ', הממונה על הנושא במשרד לביטחון הפנים.
מאז השקת התוכנית מתקבל שטף של דיווחים על תפיסות נשק ומעצרים של חשודים, החרמת נכסים וסגירה של עסקים של גורמים שלכאורה מעורבים בפשיעה. עד כדי כך שהמשטרה דאגה להפיק לעצמה אירוע מתוקשר שבמסגרתו הגיעו פוליטיקאים להצטלם עם שלל כלי נשק צבאיים שזלגו לידי הפושעים תחת האף של המשטרה והצבא במשך שנים – בניסיון לשדר תמונה של ניצחון מהיר.
שבועיים אחרי תחילת התוכנית שררה אווירה נינוחה בערים הערביות. התושבים התעוררו במשך כעשרה ימים ברצף ללא התרעה על אירוע רצח יחיד או כפול. חלקם אף ראו בזה סימן חיובי שמצביע על כך שהמשטרה מתחילה לעשות את העבודה וכבר לא משתלם להרים אקדח. חלק אף חשב שאולי הגיע הזמן להנמיך את להבות המחאה.
אמל עוראבי עמותת סיכויעו"ד אמל עוראבי
ברצח אתמול בג'לג'וליה של אזרח תמים לאור יום יש כדי לערער על תמונת הניצחון המהיר שהמשטרה מנסה לשדר, ולהעיר את האזרח הערבי מאופוריה של אופטימיות-יתר. האירוע מדגיש יותר מכל שלצורך מיגור הפשיעה נדרשת עבודה שיטתית של כלל הגורמים הממשלתיים, המכוונת לשיקום המרחב העירוני והגברת החוסן הקהילתי של האזרחים הערבים.
אסור לציבור הערבי להירדם בשמירה. עלינו מוטלת האחריות להמשיך בצעדי המחאה לא רק כדי ללחוץ על הממשלה אלא גם, ובעיקר, כדי לשדר מסר של אחדות וחוסן מול קבלני הפשיעה.
  • עו"ד אמל עוראבי, בעל תואר שני בתכנון ערים, הוא פעיל חברתי ופוליטי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com