מדריך רכיבה מתקדמת לכביש רטוב

רכיבה על דו-גלגלי דורשת יותר ריכוז והקפדה מנהיגה במכונית, ועל כביש רטוב היא הופכת למורכבת הרבה יותר. מדריך הרכיבה גידי פרדר מסביר איך עושים זאת נכון ומסיימים את הרכיבה בשלום

גידי פרדר | פורסם:12/10/2021
החורף הישראלי לא קר או גשום במיוחד, בעיקר לא בהשוואה למקובל במדינות אירופה. אבל למרות מספר ימי הגשם המועטים וטמפרטורה שאינה נמוכה משמעותית מהממוצע בקיץ בחלק ממדינות אירופה, האתגרים בעונה הגשומה גדולים יותר. ומי שאינו מוכן להם צפוי לסבול. החל מהחלקה פשוטה עקב פיסת כביש רטובה או תאונה קשה יותר שתוצאותיה לא רק פיננסיות. וכדי להתמודד עם צרות אפשריות, מומלץ להתייחס בכובד ראש לארבעה תחומים עיקריים, להלן:
צילום: ירון ברנר (צילום: ירון ברנר)
הכנת הדו-גלגלי
ראשית והכי חשוב: לכלי דו גלגלי אין שום בעיה לעלות על כביש רטוב ואפילו בגשם שוטף, ללא קשר לגודלו או מחירו. המים לא יזיקו למערכת החשמל או המנוע למעט בתנאים קיצוניים במיוחד כמו שלוליות עמוקה. כן מומלץ לקפוץ למוסך כדי ששם יבדקו את תקינות מערכות החשמל, לרבות חיבורים רגישים לרטיבות.
הלאה. שימון וגירוז כל המערכות היא חובה במהלך כל השנה, בעיקר בתקופת החורף. מכלולים חשובים הם מנגנון מצערת, כבלים, צירי גלגלים, שרשרת הינע, הכל בהתאם לדגם וסוג האופנוע. כך גם תשמרו את הכלי במצב אי שימון השרשרת, גם שרשראות O-רינג שלכאורה אינן צריכות שימון, יוביל להחלדה ולקיצור חייה.
והחלק החשוב ביותר, הצמיגים. אין רוכב שלא מודע לחשיבותם ברכב דו-גלגלי, ובעיקר כשהכביש אינו יבש ונקי, אבל יש לא מעטים שבוחרים - מטעמי תקציב - להתעלם מהצורך לשמור עליהם תקינים. זה המקום להזכיר כי צמיגים שחוקים מדי עלולים לגרום לנזק כספי גבוה בהרבה מזוג צמיגים חדש. ותחילת החורף היא הזדמנות מצוינת להחליף.
צילום: מוטי קמחיכביש עירוני רטוב - הסכנה גדולה שבעתיים (צילום: מוטי קמחי)
הכנת הרוכב
פשוט כמו שזה נשמע. החוכמה ברכיבת חורף היא לדאוג שהרוכב תמיד יישאר יבש ושטמפרטורת הגוף שלו תהיה תקינה. אז לא, אין צורך ללבוש ביגוד תרמי בכל יום גשם, אבל הביגוד צריך להגן ולחמם ולדחות מים, מבלי לפגוש ביכולת לתפעל באופן מיטבי את האופנוע או הקטנוע. בתנאי מזג האוויר המקומיים אפשר בדרך כלל להסתפק במעיל רכיבה עמיד בגשם עם בטנת חימום שניתן להסיר. מכנסי סערה ומגפיים ייעודיים או נעליים עמידות במים יעניקו הגנה ראויה לרגליים. ולא לשכוח כפפות חורף שימנעו קפיאה מפרקי האצבעות מול הרוח.
חשוב גם להפריד בין מי שרוכב מדי יום מרחקים ארוכים, לבין רוכבים בסביבה עירונית קרובה. רוכב עירוני יכול לוותר על מעיל חורף משוכלל ויקר ולהסתפק בחליפת גשם דקה, המספקת גם הגנה טובה מרוח. רוכבי מישור החוף יכולים להסתפק בחליפת גשם ומעיל דק, עם או בלי אימונית מתחת. זכרו רק את יתרונות חליפת שני חלקים שנוחה יותר להסרה.
צילום: נדב אבסכביש מסוכן - כאשר הוא מבריק, האחיזה תהיה נמוכה יותר (צילום: נדב אבס)
רוכב בינעירוני קבוע זקוק להגנה טובה יותר. מעיל חורף עם כיסים אטומים הוא פתרון נוח, בשילוב עם מכנסי סערה, מגפי רכיבה וכפפות חורף. יותר מכך לא צריך. מי שלא יכול להרשות לעצמו ציוד ייעודי יכול לבחור באופציה זולה יותר של חליפת סערה וערדליים על מעיל העור הקיצי. אופציית הערדליים וחליפת הסערה מתאימה לרוכבים שנדרשים להופעה מהוגנת במקום העבודה. אגב, מומלץ לוותר על כפפות חורף עבות בתנועה עירונית. הן מסורבלות ועלולות להיות מסוכנות. שווה להצטייד בזוג נוסף לצורך רכיבה עירונית.
ולבסוף הקסדה. עוד יותר מבקיץ, מומלץ לדאוג שהמשקף - הצפוי להתכסות במי גשם ובוץ שמותז מצמיגי מכוניות - נקי משריטות או סדקים. אפשר למרוח אותו בחומר ייעודי למניעת אדים ומלפנים בחומר דוחה מים ולכלוך. זכרו שאיטום יתר של אזור הצוואר עלול לתרום לאדים בתוך הקסדה ובאותו עניין - אם הגשם אינו סוחף מדי, שמרו על האוורור במצב פתוח.
תנאי הדרך
בניגוד לחשש מובן של רוכבים חסרי ניסיון, אספלט באיכות טובה, מחוספס ומנוקז היטב, מספק אחיזה מצוינת גם כשהוא רטוב. אפשר לבלום חזק ולהאיץ ללא חשש. אלא שחשוב לזכור - הוא חייב להיות נקי. במהלך עונת הקיץ, או כל הפוגה ארוכה בין גשם לגשם, הכביש צובר שפע של לכלוך: נוזלים ממכוניות, אבק, פסולת ועוד. ולכן, הגשם הראשון תמיד בעייתי ביותר. המשקעים שעל האספלט צפים על-פני השטח ומורידים את תנאי האחיזה לרמות מסוכנות. על אספלט פחות טוב או חדש, שטח הפנים חלק והמצב גרוע בהרבה והוא עשוי להפוך למשטח החלקה בגשם הראשון.
אבל כל זה לא אמור להרתיע אותנו מרכיבה בחורף. נכון שתנאי "גשם ראשון" בישראל, עם ההפוגות הארוכות בין הימים הרטובים, יוצרים מצב בעייתי דומה יותר מפעם אחת במהלך החורף. אבל זכרו גם שגשם שוטף במשך מספר שעות ינקה את פני הכביש באופן יסודי. בכל מקרה, על הרוכב לגלות ערנות גבוהה עוד יותר מבדרך כלל, להימנע מהסחות דעת (כן, אתם עם הדיבורית) ולדעת לזהות מרחוק אספלט גרוע או פני שטח בעייתיים. טיפ: כביש מבריק לאחר גשם הוא כביש בעייתי ומסוכן.
אסטרטגיית רכיבה
אין לנו אפשרות או רצון ללמד רכיבת חורף - או כל רכיבה - בהתכתבות, אבל כן אפשר לגעת במספר נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת. כאלה שיסייעו לכם להגדיל את הסיכוי לצליחת תנאים קשים. למשל, שהסבלנות משתלמת. גשם ראשון תמיד יתפוס אותנו מופתעים. וגם אם אתם מצוידים היטב כי הקשבתם לתחזית (שתפסה הפעם), אל תהססו ועצרו מתחת למחסה עד יעבור זעם. הניחו למטר הראשון לשטוף את הכביש ולנהגים בקופסאות המתכת להשתחרר מהפניקה שאחזה בהם.
בחרו קו תנועה נכון: נסו למקום את עצמכם על פיסת אספלט עם אחיזה טובה, כמה שפחות סימונים וצבע על הכביש וכמה שפחות שלוליות. המדד העיקרי: אספלט מחוספס, עם ניקוז ברור לעין. בנוסף יש לפקוח עין על רמת הניקוז. בכבישים רבים נוצרות שלוליות דווקא בקו הפנימי. ולכן בפניות "עיוורות" רצוי לשמור על קו חיצוני יחסית, גם כדי לזהות מוקדם יותר בעיה אפשרית. רוכבים בתל-אביב בתחילת עונת הגשמים? המנעו בכל מחיר מתנועה בשדרות עם העצים הנשירים שהופכים את הכביש לעיסה חלקלקה שאין דרך להינצל בה.
רכבו חלק: כמו ברכב ארבע גלגלי רק הרבה יותר, הירידה ברמת האחיזה מחייבת מיתון של פעולות בלימה, האצה ופנייה. וזה אומר שמירה על מרווחי ביטחון גדולים יותר, ומכאן גם מהירות נמוכה יותר. אין טעם לציין מספרים, כן צריך להפעיל את הראש. המדד הוא רכיבה חלקה, נטולת דרמות, ושימוש מינימלי בבלמים.
בלמו בקו ישר ומוקדם: על כביש רטוב כדאי להקפיד על בלימה כאשר האופנוע זקוף לחלוטין. והתניה זו תשפיע על בחירת קו התנועה ובעיקר על המהירות. בקטעי רכיבה בהם האופנוע נוסע ניצב ואינו נוטה, ניתן לרכב מהר יותר. לכן מומלץ לצמצם את רגעי ההטיה למינימום, ולהשאיר את ההשכבות ליום שמש. ובכל מצב תנועה בו מתחייבת בלימה, אפילו אם קיים רק חשד, כדאי להפעיל את הבלמים מוקדם ולא להשאיר את הבלימה החריפה לרגע האחרון. בלמו בשני הבלמים, במיוחד על כביש רטוב.
הזהרו מאחור: הראות הלקויה בגשם משפיעה לא רק על הרוכב, אלא גם על הנהגים שמאחור. ואם על מרחק הביטחון לפנים אנחנו אחראיים, מאחור המצב שונה. בכל מצב בו חל שינוי לרעה בתנאי הראות, כדאי להיצמד לימין. אם נדרשת בלימה חריפה, רצוי לברוח תוך כדי כך לשוליים, ולא להיקלע בין שתי מכוניות. ממכוניות שנצמדות מאחור כדאי לחמוק בהקדם האפשרי ולעולם, לעולם לא לריב עם הנהגים.
לכתבה זו 20 תגובות
הוספת תגובה
20

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
11.

רוכב על אופנוע בהוד השרון יוצא מכל הרמזורים באיזור ברכיבה על גלגל אחורי בלבד.

comment-2-comment

הוד השרון עיר פח שמלאה בערסים . מה ציפית ? העיקר הנדל"ן בשמיים

10.

9.

כל הכבוד על פרסום התוכן והדאגה לרוכבי הדו גלגלי !!!

8.

בקורסים הרעים האלה מדגימים לכם טכניקות שרוכב מקצועי מכניס אותם לאינסטינקט אחרי אימון של שעות רבות ביום , לא חודש, אולי שנה...הפריירים שיוצאים מהקורס לכביש חושבים שהם גיבורים, מעלים מהירות, ואז בום ושלום ולהתראות. מי שחשוב לו מבטיחות על אופנוע יכול לעשות רק אחת משלוש: 1. לרכב לאט, בדיוק כמו שרכב בטסט, מראות והכול. 2. יעלה על מסלול מקצועי וישתולל כמה שבא לו (לפי התקציב). תאום ציפיות: רוכבי מרוצים נקטלים למרות כל "הידע" שלהם, ובטיחות מסלול ה GP, כן גידי, נקטלים!!! 3. לא לעלות על אופנוע. גידי תפסיק לבלבל במוך על סיבוך, בכביש רטוב רוכבים עוד יותר לאט, וזהו!

7.

עברתי אצל גידי קורס רכיבה בסיסי לפני יותר מעשרים שנה, כל מה שלא לימדו אותי בדרך להוצאת הרשיון, למדתי אצלו. מי שעדיין לא עבר קורס אצלו שיעשה זאת מחר! לא יודע מה העלות של הקורס היום, אבל החיים שלכם בטוח שווים יותר.

6.

5.

חשוב ביותר לבלום כלי דו גלגלי על השורה השחורה במעבר חציה הצבע הלבן חלק מאד בגשם ממליץ שתתאמנו על זה כל השנה עד שזה יהפוך לרפלקס מותנה

comment-2-comment

4.

אבל לעולם לא לפני בדיקה שהם פנויים - מקדימה שלא יהיה רכב חונה, ומאחורה שלא טס עליהם כבר רכב אחר.

3.

אם אתם רוצים להאריך ימים בבריאות איתנה תעברו לרכב . מניסיון.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

2.

הכי קרוב לבטיחות של מכונית. יציב בחול על הכביש, שלוליות גשם, משבי רוח פתאומיים, מאפשר עצירה כמעט במקום. שומר על חייכם מנכות או ממוות, למען משפחתכם.

comment-2-comment

הקסטום היחידי תלת גלגלי של הארלי עולה 350000 ש"ח בגלל מיסים מטורפים הרבה יותר בטיחותי מדו גלגלי נכון אבל זמין רק למי שיש סכום כזה להשקיע על אופנוע

1.

להסב את תשומת לב הרכבים שמאחור. במיוחד בתנאי ראות גרועים - גשם, ערפל, חושך. כמה נגיעות קלות בברקס, רק כדי ליצור היבהוב.

comment-2-comment

נצמדים אליך מאחור?, תן לו לעקוף וסע מאחוריו

comment-2-comment

באמת, אתה יודע מה יקרה

comment-2-comment

להבהב מורס לנהגים עם הברקס, חשוב גם אחרי שדרסו אותך להמשיך להבהב להם מורס להחלפת פרטים

לכל התגובות
0