מפקד משמרות המהפכה של איראן, הגנרל חוסיין סלאמי, נאם היום (שבת) בפני קהל גדול בטקס הלוויית הרוגי הפיגוע בעיר שיראז מוקדם יותר השבוע - ושלח מסר תקיף למפגינים נגד המשטר ברחבי המדינה: "היום יהיה היום האחרון של המחאות, אל תצאו עוד לרחובות".
בהמשך הוא פנה למפגינים והאשים את המערב בהתקוממות ובגל המחאה הנוכחי. בדבריו הוא אמר: "יש מיעוט של צעירים שהמערב הצליחו להערים עליהם. אל תמכרו את הכבוד שלכם לאמריקנים, תורידו את בגדי החיילים האמריקנים מעל עצמכם (מתכוון למפגינים שמשתפים פעולה עם ארה"ב - ד"ס)".
3 צפייה בגלריה
חוסיין סלאמי
חוסיין סלאמי
"אל תצאו לרחובות". מפקד משמרות המהפכה סלאמי
(צילום: AFP/SEPAH NEWS)
3 צפייה בגלריה
איראן מחאת ה חיג'אב אופנוע בוער ב טהרן מהסא אמיני
איראן מחאת ה חיג'אב אופנוע בוער ב טהרן מהסא אמיני
המחאה בטהרן
(צילום:AFP)
עוד הוסיף הגנרל סלאמי כי גם ישראל מעורבת במחאות באיראן: "המחאות הן תוצאות של מזימה ציונית-סעודית-אמריקנית, והמזימה הזו נולדה בחדרי הבית הלבן. אנחנו ננקום במי שמבקש לפגוע בנו כפי שפגענו במי שחיסל את קאסם סולימאני".
מוקדם יותר השבוע לקח ארגון דאעש אחריות על מתקפת הטרור במקדש השיעי בשיראז. בסוכנות הידיעות של ארגון הטרור נמסר כי הטבח בוצע על-ידי "חייל של המדינה האיסלאמית". תחילה דיווחה התקשורת האיראנית ששלושה מחבלים סונים לקחו חלק במתקפה, ושלא מדובר באזרחי איראן. לאחר מכן אמר מפקד המשטרה המקומית כי מחבל בודד ביצע את הטבח, והוא נוטרל ונעצר. טהרן פרסמה תיעוד של מחבל כזה פותח באש בכניסה לאתר הקדוש בשיראז. היום דיווחה איראן אותו מחבל שפתח באש במקדש מת מפצעיו בבית חולים בשיראז.
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה במשטר באיראן
הפגנת תמיכה במשטר באיראן
"מזימה ציונית-סעודית-אמריקנית". הפגנת תמיכה במשטר באיראן
(צילום: AFP)
לפחות 15 מתפללים נהרגו במתקפת הטרור במקדש שאה ג'ראג, בהם נשים וילדים. עוד 40 נפצעו. הטבח התרחש בזמן שבאיראן ציינו 40 ימים למותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן. אמיני נעצרה אחרי ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה והמחאה על מותה - שמכונה "מחאת החיג'אב" - סוחפת בשבועות האחרונים את האזרחים ברחבי איראן. "מחאת החיג'אב" מהווה את אחד האתגרים הגדולים של המשטר האיראני מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. בכלי התקשורת באיראן קשרו את הפיגוע להפגנות ברחבי המדינה.
ב"אל-עאלם", ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית, נאמר כי "אויבי איראן ניצלו את האווירה המתוחה ואת העובדה שכוחות הביטחון עסוקים באכיפת החוק ובהענקת ביטחון לחברה, וראו בכך הזדמנות טובה לתקוף את העם האיראני". זהות היורה לא פורסמה אך צוין שהוא אינו אזרח איראני, ושייך לזרם הווהאבי-סוני. לפי התקשורת המקומית הוא נכנס למדינה והגיע לשיראז כדי לבצע את הפיגוע "נגד השלטון באיראן".