בזמן שבישראל מזהירים המומחים כי נדרשות הגבלות מחמירות יותר על מנת להתמודד עם תחלואת הקורונה שממשיכה להיוותר גבוהה חרף מבצע חיסוני הבוסטר, גם בעולם ממשיכים להתמודד עם ההתפשטות המתמשכת של זן הדלתא.
ברוסיה דיווחו אתמול (שישי) הרשויות על שיא מתים יומי חדש מאז פרוץ המגפה, בארה"ב הממשל של ג'ו ביידן התעלם מעצת מומחי ה-CDC שאף היו יותר שמרנים בהמלצתם ממומחי ה-FDA בנוגע למבצע חיסוני הבוסטר – ובאוסטרליה נמשכים הסגרים על כמעט חצי מהאוכלוסייה, למרות התקדמות במבצע החיסונים שם, בעוד בנורבגיה הודיעו הרשויות על הסרת כל ההגבלות.
11 צפייה בגלריה
ביידן. מבטיח לקבל בהקדם את הבוסטר – ולהרחיב את המבצע בארה"ב
ביידן. מבטיח לקבל בהקדם את הבוסטר – ולהרחיב את המבצע בארה"ב
ביידן. מבטיח לקבל בהקדם את הבוסטר – ולהרחיב את המבצע בארה"ב
(צילום: AFP, רויטרס)

לפי רשויות הבריאות ברוסיה, שלשום מתו עוד 828 חולים במדינה, שיא ששובר את השיא הקודם שנרשם שם ועמד על 820. מניין המתים הרשמי כעת ברוסיה עומד על 202,273 – הגבוה ביותר בכל אירופה. אלו כמובן הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות הרוסי, והמספרים האמיתיים כנראה גבוהים הרבה יותר: בחודש שעבר פרסמה סוכנות הסטטיסטיקה הלאומית, Rosstat, כי מניין המתים האמיתי עומד ככל הנראה על כ-350,000.
ברוסיה אובחנו עד עתה כבר יותר משבעה מיליון נדבקים, ומספרי המאובחנים היומיים החלו לטפס בחודש האחרון כשברקע הדשדוש המתמשך במבצע החיסונים במדינה: רוסיה מתקשה לשכנע את הציבור להתחסן נגד קורונה, וסקרים של מכונים עצמאיים מראים שרוב הרוסים חוששים ולא מתכוונים להתחסן. נכון להיום, רק 28% מהאוכלוסייה הרוסית, שמונה 146 מיליון תושבים, קיבלו את שתי המנות הנדרשות. רוסיה פיתחה כמה חיסונים לנגיף, ולא מחלקת לאזרחים חיסונים מערביים.
כמו בגלים קודמים, גם כעת מוסקבה היא מוקד התחלואה החמור ביותר ברוסיה. סגנית ראשית עיר, אנסטסיה ראקובה, אמרה השבוע כי זן הדלתא משתולל שם ואחראי לכלל מקרי ההדבקה בעיר. גם בקרמלין דווח לאחרונה על התפרצות קורונה, והנשיא ולדימיר פוטין נכנס בשבוע שעבר לבידוד לאחר שלדבריו "עשרות אנשים" בסביבתו אובחנו כנשאים. פוטין מחוסן בחיסון הרוסי "ספוטניק V", ובמהלך ימי הבידוד לא דווח שחלה.
11 צפייה בגלריה
עוזרים לחולי קורונה להצביע בחירות ב רוסיה העיר טבר
עוזרים לחולי קורונה להצביע בחירות ב רוסיה העיר טבר
מצביעים במחלקת קורונה בבית חולים ברוסיה, בבחירות לפרלמנט בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
התפרצות גם בקרמלין, פוטין נכנס לבידוד. הנשיא הרוסי בביקור במחלקת קורונה במוסקבה, בשנה שעברה
התפרצות גם בקרמלין, פוטין נכנס לבידוד. הנשיא הרוסי בביקור במחלקת קורונה במוסקבה, בשנה שעברה
התפרצות גם בקרמלין, פוטין נכנס לבידוד. הנשיא הרוסי בביקור במחלקת קורונה במוסקבה, בשנה שעברה
(צילום: EPA, ALEXEI DRUZHININ / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
גם בארה"ב התחלואה נותרה גבוהה למדי, אם כי לפי רשת CNN בימים האחרונים ניכרת מגמת ירידה מסוימת בנתוני התחלואה. כך למשל, מספר החולים המאושפזים בבתי החולים, שבחודש שעבר חצה את רף ה-100,000, עומד כעת על כ-87,000. אולם לפי הספירה שעורך העיתון "ניו יורק טיימס", כעת מתים בממוצע יותר מ-2,000 חולי קורונה ביום – נתון שלא נרשם מאז סוף פברואר. בכל יום מאובחנים במדינה כ-126 אלף נדבקים חדשים.
כשברקע התחלואה הגבוהה הזו – המיוחסת בארה"ב בעיקר ללא-מחוסנים – חותר ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן להאיץ כמה שיותר את מבצע החיסונים נגד הנגיף. אולם בשבוע האחרון התקשה הממשל להוציא לפועל את תוכניתו, שעליה הכריז בחודש שעבר, ובמסגרתה אמור היה להתחיל כבר ביום שני האחרון מבצע חלוקת הבוסטר – מנת הדחף – לכל האמריקנים שחלפו שמונה חודשים מאז שקיבלו את המנה השנייה של החיסון.
מומחי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הפתיעו את הממשל כאשר החליטו לפני כשבוע שלא לאמץ את התוכנית הזו, ובמקום זאת להמליץ על מתן הבוסטר בשלב הראשון רק לבני 65 ומעלה וכאלו שנמצאים בסיכון מוגבר להדבקה, כמו עובדי רפואה, מורים וקופאים במרכולים.
11 צפייה בגלריה
מבצע החיסונים בארה"ב
מבצע החיסונים בארה"ב
מבצע החיסונים בארה"ב. 60 מיליון זכאים בשלב הראשון
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
חיסון תלמידים בלוס אנג'לס ארה"ב
חיסון תלמידים בלוס אנג'לס ארה"ב
מחכים בתור לזריקה בלוס אנג'לס
(צילום: רויטרס)
אולם גם ההמלצה הזו עמדה בסימן שאלה בימים האחרונים: ה-FDA אמנם אישר את המלצת המומחים שלו, אך במסגרת התהליך הסבוך הנדרש לפתיחת המבצע, גם אישור מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) נדרש. גם ה-CDC כינס צוות של מומחים במטרה להמליץ לו כיצד בדיוק להוציא לפועל את מבצע חיסוני הבוסטר, ואלו דרשו שהוא יהיה מצומצם אף יותר – רק לבני 65 ומעלה, ולא לעובדים בסיכון, כמו במערכות הבריאות וההוראה.
מבצע שכזה היה מצומצם הרבה יותר מכפי שקיווה לו ממשל ביידן, ובלילה שבין רביעי לחמישי הודיעה ראש ה-CDC ד"ר רושל וולנסקי כי היא לא מקבלת את המלצת המומחים של המרכז שלה, אלא את המלצת המומחים של ה-FDA, זו שכללה גם מתן חיסון לעובדים בסיכון מוגבר להדבקה. בשיחה עם כתבים אמש הסבירה וולנסקי כי ההמלצה המצומצמת יותר שקיבלו מומחי ה-CDC לא הייתה מנוגדת מאוד מבחינה מדעית להחלטה המורחבת יותר: "זו הייתה הסיטואציה, וזו הייתה ההחלטה שלי". לדבריה, מבצע החיסונים המורחב יותר נועד להגן על אותם עובדים חיוניים – וגם על קבוצות מיעוט באוכלוסייה האמריקנית, שלאורך המגפה ספגו מכה קשה יותר מאחרים.
עם האישור הסופי של ה-CDC החל אמש מבצע הבוסטר בארה"ב. לפי ההנחיות החדשות המנה השלישית – של חברת פייזר בלבד בינתיים – תינתן למי שעברו שישה חודשים מאז שקיבל את המנה השנייה, ולא שמונה כפי שהודיע בעבר הממשל. וולנסקי ציינה כי בשבועות הקרובים יבחן הממשל את הנתונים מהניסויים הקליניים של מודרנה וג'ונסון אנד ג'ונסון, והביעה תקווה לאשר בהקדם מתן מנות דחף גם למקבלי החיסונים של החברות הללו.
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בנאומו אמש לאומה. "תקשיבו ללא מחוסנים שמתחרטים בבתי החולים"
(צילום: AFP)
אמש התייחס למבצע החיסונים גם ביידן עצמו, ובנאום שנשא בבית הלבן הוא הבטיח כי יקבל את מנת הבוסטר ברגע הראשון שבו הדבר יתאפשר. לדבריו, במסגרת השלב הראשון של המבצע יוכלו כעת לקבל כ-60 מיליון אמריקנים את מנת הדחף. "זריקת הבוסטר היא בחינם והגישה אליה מאוד פשוטה", הדגיש.
בנאומו הפציר ביידן פעם נוספת בכ-70 מיליון האמריקנים שכלל לא התחסנו לקבל את הזריקה: "הקשיבו לקולותיהם של האמריקנים הלא-מחוסנים ששוכבים במיטות בתי החולים – ונושמים את נשימותיהם האחרונות. הם אומרים, 'אם רק הייתי מתחסן'". ביידן הוסיף כי בכוונת ממשלו להרחיב את מבצע החיסונים, כך שאמריקנים משכבות גיל נוספות יהיו זכאים לקבל את הבוסטר.
בינתיים, באוסטרליה גברה אתמול התקווה להשתחרר מהסגרים הממושכים שבהם נתונים כעת מיליוני תושבים במדינה, כחלק מהמדיניות הנוקשה של הרשויות במדינת היבשת – שבזכותה אמנם הן הצליחו להימנע מהתפשטות משמעותית של הנגיף לאורך רוב המגפה, אולם בחודשים האחרונים גם הן מתמודדות עם התפרצות משמעותית של זן הדלתא.
11 צפייה בגלריה
חולי קורונה ב יוסטון טקסס ארה"ב בית חולים
חולי קורונה ב יוסטון טקסס ארה"ב בית חולים
מפנים חולת קורונה ביוסטון לבית החולים. 2,000 מתים בכל יום
(צילום: gettyimages)
לפי רשויות הבריאות באוסטרליה, אתמול חצה רף המתחסנים במדינה את ה-50%, ציון דרך שמקרב את התושבים בערים שנמצאות בסגר נוקשה אל ההקלות המיוחלות: במדינות המחוז ניו סאות' וויילס ובוויקטוריה הודיעו הרשויות כבר לפני כמה שבועות כי ההקלות יתאפשרו רק כאשר שיעור המתחסנים בשטחן יגיע ל-70%. ההערכה היא שהרף הזה ייחצה מתישהו בחודש הבא.
ההגבלות הנוקשות מוטלות כעת על שתיים מהערים הגדולות ביותר באוסטרליה: סידני ומלבורן. גם הבירה קנברה נמצאת כעת בסגר, ולפי סוכנות הידיעות רויטרס כחצי מ-25 מיליון תושבי אוסטרליה נמצאים כעת תחת הגבלות נוקשות.
הסגרים הנוקשים מעוררים גם לא מעט התנגדות, ואתמול הודיעה המשטרה במלבורן כי עצרה יותר מ-200 בני אדם בחשד להפרה של הנחיות הסגר, על רקע הפגנות של קבוצות קטנות שהתאספו בכמה מוקדים בעיר. המפגינים מחו על החלטת הרשויות במלבורן להחמיר עוד יותר את ההגבלות ולהשבית את ענף הבנייה בעיר, על רקע התפשטות הנגיף בקרב עובדי הענף.
11 צפייה בגלריה
הסגר בסידני. הקלות - רק כשיגיעו ל-70% מחוסנים
הסגר בסידני. הקלות - רק כשיגיעו ל-70% מחוסנים
הסגר בסידני. הקלות - רק כשיגיעו ל-70% מחוסנים
(צילום: EPA)

ויש מי שבוחר בדרך ההפוכה: בנורבגיה הודיעו הרשויות כי מהיום יוסרו כל הגבלות הקורונה במדינה הנורדית. היא מצטרפת בכך לקבוצה קטנה אך גדלה של מדינות שכבר הסירו את כל ההגבלות הפנימיות שהטילו על תושביהן, כמו דנמרק והרשויות באזור אנגליה בבריטניה. "עברו 561 יום מאז שהטלנו את ההגבלות הנוקשות ביותר בנורבגיה בימי שלום", אמרה ראש הממשלה ארנה סולברג במסיבת עיתונאים. "הגיע הזמן לחזור לחיי יום-יום נורמליים".
הסרת ההגבלות בנורבגיה, כולל אלו שדרשו שמירה על ריחוק חברתי באצטדיונים, במסעדות ובמועדונים, מגיעה אחרי שלושה סבבי הקלות קודמים שעליהן כבר הכריזה ממשלתה של סולברג, שבבחירות שנערכו החודש הפסידה למפלגת הלייבור וצפויה בקרוב לסיים את תפקידה. שלב ההקלות הרביעי והאחרון שכעת יוצא לפועל נדחה כמה פעמים, מחשש שיביא להתפשטות מחודשת של הנגיף.
כ-76% מהנורבגים קיבלו עד עתה לפחות מנה אחת של החיסון, ו-64% קיבלו את שתי המנות הנדרשות. סולברג הזהירה בדבריה אתמול כי המגפה עדיין לא הסתיימה: "אנשים עדיין יחלו ולכן חשוב שכולם יתחסנו", אמרה. נורבגיה עדיין תטיל הגבלות על נוסעים שמגיעים ממדינות אחרות – בעיקר כאלו שמגיעים ממדינות עם רמת תחלואה גבוהה.
פורסם לראשונה: 23:48, 24.09.21