חם בחוץ וגם לח, ונראה שכולנו במרדף אחרי צל או מזגן, תוך כדי שאנחנו מנסים להירגע עם משהו צונן וקר. סלט בקיץ זה פתרון מושלם לארוחה קלה ולא מכבידה. אז נכון שהטור שלי עוסק לרוב בירקות ופירות ובכל מה שבעונה, אבל הפעם אני מקדיש אותו לצונן המושלם - יוגורט.
יוגורט הוא מאכל נהדר בפני עצמו. הוא הולך נהדר עם פירות, הוא מתבל מצויין מאכלים שונים, הוא מלא בחיידיקים טובים. היוגורט הוא מאכל ים-תיכוני מובהק (היוש יוון!). הוא נוצר ממש בטעות, ומאז הוא חלק מהרבה מטבחים, מתכונים ומקררים, ולכן חשבתי שאין שום סיבה בעולם שהוא לא יהיה גם חלק מסלטי קיץ משגעים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: נדב טל)
הסלט הראשון הוא מוזלי מלוח או צזיקי קר, אתם תבחרו. הסלט הזה מוגש יחד עם גרנולה מלוחה ונגיעה של שמן זית. את הגרנולה מכינים מראש ושומרים בקופסה, ואחר כך רק משדכים אותה לשאר מרכיבי הסלט כשאתם רוצים ארוחה קלה ומהירה.
הסלט השני מורכב מחצילונים קטנים, צלוים ומתובלים, שאותם מגישים עם יוגורט ונענע קצוצה. הוא מושלם לארוחת מזאטים לצד בורקס וזיתים.
בשני הסלטים אני ממליץ להשתמש ביוגורט עיזים, אבל זו רק המלצה ולא חובה. אם אתם חושקים במרקם קרמי במיוחד תבחרו ביוגורט שבו לפחות 3% שומן.

צזיקי וגרנולה מלוחה

המצרכים:
לגרנולה מלוחה - 1/2 1 כוסות קוואקר עבה 1/2 כוס שבבי שקדים 1/2 כוס גרעיני דלעת 1/4 כוס גרעיני חמנייה 1 כפית זרעי כמון 1 כפית זרעי אניס (לא חובה) 1 כפית צ'ילי גרוס (לא חובה) 1 כפית גדושה מלח דק 1/3 כוס מים
לצזיקי - 4 מלפפונים מוצקים 10 גבעולי שמיר 3 גבעולי אורגנו 3 שיני שום 1 גביע יוגורט עיזים (3%) מיץ מחצי לימון 1/2 כפית פלפל שחור 1/4 כפית מלח גס
4 צפייה בגלריה
(צילום: נדב טל)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הגרנולה - במחבת גדולה קולים את כל מרכיבי הגרנולה, למעט המלח והמים. מקפידים לקלות אותם על להבה קטנה ולנענע את המחבת מדי כמה דקות.
  2. מערבבים את המלח הדק עם המים, וכאשר כל התערובת קלויה ושזופה שופכים את מי המלח על התערובת ומערבבים בעזרת כף עץ. התערובת נדבקת מעט בהתחלה וזה בסדר, יש לערבב עד לאידוי הנוזלים.
  3. כאשר הנוזלים התייבשו לחלוטין קולים עוד מספר רגעים עד להשחמה, ומעבירים לקירור בקערה (חשוב להוציא את התערובת מהמחבת בכדי לעצור את הבישול). את הגרנולה מאכסנים בצנצנת סגורה. חשוב לדעת: כמות המצרכים לגרנולה גדולה משמעותית מהכמות הנדרשת לסלט. אם שומרים את הגרנולה בצננצת סגורה היא תישאר פריכה וטובה בערך 10 ימים. אפשר להוסיף אותה לציזקי וגם כתערובת פיצוחים לכל סלט.
  4. מכינים את הצזיקי - חותכים את המלפפונים לגפרורים קטנטנים בצורה הזאת: פורסים את המלפפון לפרוסות אלכסניות וחותכים לרצועות דקות. אפשר גם להיעזר במנדולינה או לגרר את המלפפון בפומפייה עם להבים גדולים.
  5. מפרידים בין עלי האורגנו והשמיר ובין הגבעולים הגסים, וקוצצים דק.
  6. כותשים את שיני השום ומוסיפים את כל יתר המרכבים של הצזיקי. מערבבים ושומרים במקרר עד להגשה.
  7. ההגשה - מעבירים את הצזיקי לקערה, עורמים כמות נדיבה מהגרנולה המלוחה, ומוסיפים עוד כמה טיםות של שמן זית מלמעלה. מגישים מיד.

סלט חצילונים, יוגורט ונענע

המצרכים: 12-15 חצילונים 3 שיני שום, כתושות 1/4 כוס שמן זית 1 כפית זרעי כוסברה 1 כפית דבש 1/2 כפית צ'ילי יבש גרוס 1/4 כפית הל טחון
לרוטב - מיץ מחצי לימון 5 גבעולי נענע 2 כפות חומץ 1/4 כפית מלח גס 1/2 כפית פלפל שחור גרוס 1 גביע יוגורט עיזים (3%)
4 צפייה בגלריה
(צילום: נדב טל)
4 צפייה בגלריה
(צילום: נדב טל)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 200 מעלות.
  2. שוטפים ומייבשים את החצילונים. חותכים את החצילונים לרבעים לאורכם ומשאירים את הרבעים מחוברים יחד בקודקוד. מעבירים לקערה.
  3. כותשים את זרעי הכוסברה ומעבירים לקערית קטנה, מוסיפים את צ'ילי יבש, הל, שיני שום, דבש ושמן זית. מערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. יוצקים בעדינות בעזרת הידיים בין פלחי החצילונים. משרים את החצילונים בתערובת מספר דקות, ומעבירים לתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה.
  4. צולים כ-40 דקות בתנור, ומקפידים להפוך את החצילונים לפחות פעם אחת במהלך הצלייה.
  5. כאשר החצילונים פריכים ושזופים מוציאים אותם מהתנור ומצננים לטמפרטורת החדר.
  6. מפרידים את עלי הנענע מן הגבעול, קוצצים דק, מעבירים לקערית ומוסיפים את כל מרכיבי הרוטב.
  7. ההגשה - יוצקים את היוגורט על צלחת גדולה, מניחים עליו את החצילונים ועליהם מוזגים בנדיבות מרוטב הנענע הקצוצה. מגישים מיד.
נדב טל הוא בעל הבלוג "עושהסלט"
פורסם לראשונה: 15:10, 20.07.21