"התקווה" נוגנה הערב (שישי) באצטדיון האתלטיקה בקאלי שבקולומביה, לאחר שבלסינג אפריפה עלה על ראש הפודיום וקיבל את מדליית זהב ההיסטורית, פחות מיממה לאחר שהוכתר כאלוף העולם עד גיל 20 בריצה ל-200 מ'.
אפריפה חצה אתמול בלילה ראשון את קו הסיום בתוצאה דמיונית של 19.96 שניות - שיא אליפות חדש, שיא ישראלי חדש, והפעם הרביעית בלבד בהיסטוריה שרץ מתחת לגיל 20 יורד מ-20 שניות (אחד מהם הוא יוסיין בולט!). אחד ההישגים הגדולים בתולדות הספורט הישראלי, ומדובר בבחור בן 18 בלבד שהרגע סיים תיכון.
6 צפייה בגלריה
בלסינג אפריפה
בלסינג אפריפה
אפריפה (במרכז) על הפודיום
(צילום: איגוד האתלטיקה)
6 צפייה בגלריה
בלסינג אפריפה
בלסינג אפריפה
אחד ההישגים הגדולים בתולדות הספורט הישראלי. אפריפה, הדגל והמדליה
(צילום: איגוד האתלטיקה)
באליפות העולם בניירובי בשנה שעברה אפריפה סיים במקום השביעי, עם תוצאה של 21.03 שניות. תוך שנה הוא חתך יותר משנייה שלמה מהתוצאה, כשבאליפות הנוכחית בקולומביה הוא פירק את השיא שלו שלוש פעמים - מ-20.55 ל-20.37 במוקדמות, אחרי מספר שעות 20.17 בחצי הגמר, ואתמול תוצאה שנוגדת את ההיגיון עבור הישראלי, ובסך הכל 59 מאיות תוך קצת יותר מ-24 שעות.
"לא חשבתי שיילך לי כל כך טוב, אבל בזמן הריצה הבנתי שאני חזק בתמונה", סיפר הבוקר אפריפה הנרגש. "רצתי נגד יריבים נהדרים. בסיום הייתי במתח כשחיכיתי לפוטו פיניש, אבל ידעתי שהשארתי הכל על המסלול. אני מקדיש את הניצחון למשפחה שלי בתל אביב, למאמן שלי ולכל עם ישראל".
6 צפייה בגלריה
בלסינג אפריפה
בלסינג אפריפה
אפריפה ושיא האליפות החדש
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
בלסינג אפריפה
בלסינג אפריפה
אפריפה מאושר על ראש הפודיום
(צילום: איגוד האתלטיקה)
ניקי פאלי היה הישראלי הראשון שזכה במדליה באליפות העולם עד גיל 20, כאשר סיים עם מדליית הכסף בקפיצה לגובה ב-2006. בשנה שעברה הגיע הזהב האדיר של יונתן קפיטולניק, גם הוא בקפיצה לגובה. כעת מגיעה הפעם הראשונה שישראל מביאה הישג יוקרתי שכזה בריצות קצרות.
בכך נמשך הקיץ המדהים של האתלטיקה הישראלית. אחרי אליפות ישראל איכותית במיוחד, הגיעה מדליית הארד של לונה צ'מטאי סלפטר במרתון באליפות העולם באורגון. זו הייתה תחרות בה קפיטולניק הרשים עם עלייה לגמר (סיים במקום ה-11), ורץ המרתון מארו טפרי דורג גם הוא 11.
6 צפייה בגלריה
פוטו פיניש בלסינג אפריפה אליפות העולם עד גי 20
פוטו פיניש בלסינג אפריפה אליפות העולם עד גי 20
על חוט השערה. צילום הפוטו פיניש מקו הסיום - אפריפה בחזית מימין
(מתוך הטוויטר של איגוד האתלטיקה העולמי)

בן המהגרים שהפך לכוכב אתלטיקה

אפריפה נולד בישראל לעובדים זרים שהגיעו לארץ מגאנה והשתקעו כאן. אחותו מרסי, הצעירה ממנו בשלוש שנים, נחשבת גם היא לאצנית מוכשרת. הוא נאבק זמן רב כדי לקבל אזרחות, מה שהיה מסובך לפי החוקים: הוא קיבל ב־2010 יחד עם משפחתו מעמד של תושבי קבע, בעקבות החלטת ממשלה שלא לגרש ילדי עובדים זרים שנולדו בישראל ועומדים בקריטריונים מסוימים, והחזיק בתעודת זהות כחולה – אך לא יכול היה לייצג את המדינה.
באותם ימים הוא אמר ל"ידיעות אחרונות": "אני ישראלי, גדלתי כאן, החברים שלי מכאן ואני לא מכיר שום אפשרות אחרת. אני גם לא שונה בכלום מהחברים שלי שהם אזרחי הארץ. אני רוצה לייצג את ישראל ולהביא מדליות".
6 צפייה בגלריה
שער ידיעות אחרונות בלסינג אפריפה פברואר 2020
שער ידיעות אחרונות בלסינג אפריפה פברואר 2020
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", פברואר 2020: מאבקו של אפריפה, אז בן 16, לקבל אזרחות ישראלית
האזרחות הוענקה לו לבסוף לפני שנתיים, בגיל 16, בעזרת עו"ד תומר ורשה, על-ידי שר הפנים דאז אריה דרעי. מאז הוא זכה פעמיים ברציפות בדאבל באליפות ישראל לבוגרים בריצות 100 ו-200 מטר.
אחרי שסיים לאחרונה את לימודיו בתיכון "אהל שם" בר"ג אמור אפריפה להתגייס לצה"ל בעוד כחודשיים. בראיון ל"ידיעות אחרונות" שהעניק בחודש יוני, סיפר אפריפה על הגאווה הגדולה שהוא חש לקראת ההגעה לבקו"ם: "הייתי ממש מאושר לקבל את הודעת הגיוס. ככה אהיה כמו כל ישראלי צעיר, ואוכל להחזיר למדינה על כל מה שנתנה לי. ארגיש כמו שווה בין שווים".
אפריפה הוסיף באותו ראיון: "לפני שהתאזרחתי הייתי במצב רוח באסה לגמרי. תמיד הייתי שונה ונמנעו ממני תחרויות רשמיות. האזרחות תרמה לי מנטלית ועשתה ממני ספרינטר שרוצה להגיע לעוד ועוד הישגים, לטרוף את החיים ואת המסלול. היום אני אדם גאה, מאוד מחובר למדינה. מאמין שאנסה לשבור שיאים בכל תחרות".