6 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
(Photo by Seb Day - UEFA via Sportsfile)
כאשר בוני גינצבורג הצטרף, יחד עם משה סיני, לצוות שיעבוד לצד המנהל הטכני של הנבחרות הצעירות, ילה חוס, היו לא מעט ביקורות. תהו איך יכול להיות שגינצבורג מוצנח לתפקיד בלי שיתעסק בכך בשנים האחרונות, אך האחרון כל הזמן אמר: "הייתי יכול להישאר באזור הנוחות שלי בתקשורת, אבל אני רוצה לעשות פה משהו אחר, לגדל את דור העתיד, לפתח את הכדורגל הישראלי".
וגינצבורג הפך את בית הנבחרות בשפיים לביתו השני. הוא גם החל לחרוש את הארץ והראה שהוא הגיע כדי לעבוד קשה ולא לתפוס איזה ג'וב. בינתיים ההצלחה היא אדירה, ונכון - ההעפלה של נבחרת הנוער אמש לגמר היורו אחרי ה-1:2 הגדול על צרפת היא הישג ענק, אבל כעת צריך להראות שיש פה באמת שינוי גדול וזו לא איזו הבחלה חד פעמית.
לאחר ההעפלה המפתיעה לגמר אליפות אירופה, גינצבורג מסכם את ההישג בראיון ל-ONE והוא כמובן רוצה לחזור לישראל עם הגביע, מספר מה עבר עליו ברגעים האחרונים של המשחק אמש מול צרפת. וגם: מה ההבדל בין הניצחון המפורסם של נבחרת ישראל הבוגרת על צרפת למול ההישג הכביר של נבחרת הנוער?
6 צפייה בגלריה
הנבחרת תחזור עם הגביע?
הנבחרת תחזור עם הגביע?
הנבחרת תחזור עם הגביע?
(Photo by Seb Day - UEFA via Sportsfile)
בוני, השגת כל כך הרבה בכדורגל, איפה אתה שם את הרגע הזה בין כל הרגעים שעברת? ”אין ספק שההישג הזה הוא אדיר. עכשיו אני כבר רואה את הישורת האחרונה - אם נצליח לעשות את זה, זו בכלל תהיה סנסציה מטורפת. האמת שאני מנסה לחשוב על רגעים מאוד משמחים בקריירה שלי, נגיד ה-2:3 בפאריס (הניצחון של הנבחרת הבוגרת), במשחק שהצלחנו לנצח כנגד כל הציפיות, יש משהו סימבולי בזה שניצחנו פה את צרפת שהיא נבחרת אדירה”.
בלי לפגוע בהישג שלכם, אז, הניצחון על צרפת היה מבחינתם בג’ארבג’ טיים כי כבר עלו למונדיאל, ופה זה הישג חשוב שהביא אותנו לגמר. ”אני מרגיש שעברו כמעט 30 שנה, אבל בסופו של דבר הייתי בהרבה מאוד צמתים משמעותיים בכדורגל וזה בהחלט אחד השיאים. כשעזבתי את המקום המאוד נוח שלי בטלוויזיה, מה שעמד לנגד עיני זה פיתוח הכדורגל בישראל, התחלנו את התהליך ואנחנו עובדים מאוד קשה. אני חייב להודות שההישג הזה של נבחרת הנוער מגיע מאוד מהר, אבל לצורך העניין, מה שמעניין ומוביל אותנו זה לבנות יסודות משמעותיים שיניבו פירות בשנים הקרובות ולאורך זמן. לכן, מה שחשוב לנו אלו האקדמיות, מרכזי הפיתוח, הכשרת המאמנים וכמובן הנבחרות”.
6 צפייה בגלריה
"הייתי בהרבה צמתים משמעותיים בכדורגל וזה אחד השיאים". גינצבורג עם חוס וסיני
"הייתי בהרבה צמתים משמעותיים בכדורגל וזה אחד השיאים". גינצבורג עם חוס וסיני
"הייתי בהרבה צמתים משמעותיים בכדורגל וזה אחד השיאים". גינצבורג עם חוס וסיני
(רדאד ג'בארה)
בוא רגע ניגע בהישג. מה עבר עליך בדקות האחרונות של המשחק כאשר הצרפתים לחצו אותנו? ”הדקות האחרונות היו מאוד קשות כי קיווינו שלא יחזור ה-2:2 מול סרביה ושנצליח ללמוד את הלקח הזה ו’להרוג’ את המשחק. הצלחנו כי השחקנים הביאו כוחות אדירים, צריך להבין מול מי הם שיחקו ואיך הם הרגישו בטוחים בעצמם. אנחנו יושבים בחוץ ואנחנו גם גאים, אבל מצד שני המתח גדול מאוד כי אנחנו רוצים שהם יצליחו ומגיע להם. אין ספק ש-10 הדקות האחרונות היו מאוד מותחות ותוסיף את תוספת הזמן של שש דקות – זה הרגיש נצח. אבל בסוף הסיפוק שלנו הוא אדיר, אתה יודע, אנחנו יחד עם ילה (חוס, ג.ל) ומשה (סיני, ג.ל.) כל היום - יושבים, עובדים וחושבים איך אנחנו יכולים לעשות הכי טוב לכדורגל הישראלי”.
אנחנו בדרך כלל סופגים את הגול הזה בדקה ה-90 והפעם הצרפתים ישבו עלינו, אבל הרגיש שלילדים האלה יש אופי. יש בהם משהו אחר. ”יש משהו שמייחד את החבר’ה האלו – הם צברו משחקים במסע שהתחלנו לפני עשרה וחצי חודשים והם מאמינים בעצמם. הם פוגשים את כל הנבחרות הגדולות באירופה והם יכולים להן. השחקנים האלה צברו הרבה מאוד ניסיון וזה אולי הלקח הכי חשוב בהתפתחות של השחקנים הישראלים. הם צברו הרבה משחקים, הם מוכשרים. את הצרפתים פגשנו פעמיים וסיימנו איתם פעם אחת בתיקו. נכון שהם עדיפים, יש להם יתרון פיזי עלינו - הם מהירים וחזקים, רק שלנו יש את החוכמה ואת הגאווה הלאומית לייצג את נבחרת. מעבר לזה, הם מאוד צנועים. מאוד קל ללמד אותם ומאוד קל לעבוד איתם, וזה מאוד משמח. בכל התהליך הזה בסופו של דבר, מה שלנו חשוב זה שבעוד כמה שנים ליוסי בניון ולאלון חזן יהיו שחקנים שמכירים את הזירה הזו ויוכלו לתפקד בלי כל מיני מהמורות”.
6 צפייה בגלריה
יוסי בניון ואלון חזן
יוסי בניון ואלון חזן
יוסי בניון ואלון חזן
(ראובן שוורץ)
איך משלימים את המשימה בגמר. ראינו כבר את אנגליה ומדובר בנבחרת אדירה. ”אנגליה נבחרת אדירה וזה יהיה קשה מאוד. הם כמובן פייבוריטים ואני לא אומר את זה כדי לברוח מגודל המשימה. זו באמת נבחרת פייבוריטית, אבל אנחנו נעשה את המקסימום. נקווה שבסופו של דבר המסע הזה יסתיים עם איזה משהו בלתי נתפס. למרות שגם עכשיו אנחנו בכיוון מאוד חזק וחיובי”.
אם הייתי אומר לך לפני היורו שנגיע לגמר, היית בטח חושב שאני לא נורמלי. ”כן, חד משמעית, אבל חשבתי שיש לנו סיכוי להגיע לחצי הגמר. חשבתי שאנחנו יכולים לעשות את זה כי מה שעניין אותנו זה לנסות לסיים בבית המוקדם במקום השני, והמקום השלישי היה חובה מבחינתנו כדי שתהיה לנו אפשרות להגיע למונדיאל (עד גיל 20) דרך הפלייאוף. עשינו את כל התהליך הזה בצורה מצוינת. אני לא חושב שהיה משחק שניצחנו או תוצאה שלא הגיעה לנו”.
6 צפייה בגלריה
אור ישראלוב ואל ים קנצפולסקי חוגגים
אור ישראלוב ואל ים קנצפולסקי חוגגים
אור ישראלוב ואל ים קנצפולסקי חוגגים
(Photo by Seb Day - UEFA via Sportsfile)
מה מייחד את אופיר חיים? ”הוא בחור מדהים. ברמה האישית אני מאוד אוהב אותו, וכשאתה עובד איתו ביום יום, אתה לומד להכיר אותו גם כבן אדם וגם כמאמן. אופיר התפתח בתהליך הזה ויש דברים שכמאמן כדורגל - או שיש לך או שאין לך את זה. אני מכוון לכך שהאינטואיציות שלו והבנת המשחק שלו ברמה מאוד גבוהה. על הבסיס הזה, ברגע שיש תמיכה אדירה מתוך המחלקה הטכנית שמגבה, נותנת, תומכת ומכוונת, בלי להתערב בניהול השוטף, הוא מביא את האיכויות האדירות”.
לדעתך אופיר חיים יוכל לאמן בעתיד את הנבחרת הבוגרת כמו המסלול שעשה אלון חזן? ”אני מקווה עבורו, אני מאמין שאופיר קורץ מהחומר הזה. יש הבדל בין לאמן קבוצה לבין לאמן נבחרת, וברגע שאתה מתחיל להכיר בדבר הזה ולטעום מהזירה הבינלאומית, זה סיפור אחר לגמרי. יש הבדל עצום בין להיות מאמן ליגה למאמן נבחרת, מבחינת הפעילות. אלה שתי חיות שונות”.
אולי זה הזמן לנצל את התקופה שלפני הבחירות? שהפוליטיקאים ישלפו את הכסף לטובת הכדורגל הישראלי כי להמשיך לפתח פה? ”כשאתה מסתכל על ההשקעה של הכדורגל שזה 0.08 אחוז מהתקציב, אז הפוליטיקאים צריכים להבין שמגרש הכדורגל תרתי משמע והספורט זאת פלטפורמה אדירה לקידום החינוך, וצריכים להשקיע הרבה יותר כסף בספורט ובכדורגל בפרט. אני אשמח שיעשו את זה”.
6 צפייה בגלריה
אופיר חיים חוגג
אופיר חיים חוגג
אופיר חיים חוגג
(Photo by Seb Day - UEFA via Sportsfile)
כמה מהשחקנים של הנבחרת שלנו יגיעו לאירופה לדעתך? ”אני מקווה שרובם. כשאנחנו מדברים איתם, אנחנו אומרים להם שזאת צריכה להיות השאיפה שלהם. לשחק כדורגל אינטנסיבי יותר, מהיר יותר וטוב יותר, ואז באופן טבעי הנבחרת תהנה מזה”.
סימנת וי על ההחלטה לצאת מאזור הנוחות שלך ולהגיע לכאן? “בשבילי זה פרויקט חיים. פיתוח הכדורגל זה לא זבנג וגמרנו. אני מאמין שזה צריך לקחת כמה שנים טובות ואנחנו צריכים להיות מעורבים יותר. אני מאמין בשחקן הישראלי”.
בנבחרת הבוגרת, כשמגיעים להישגים או לפני מטרות יש בונוסים. אתה חושב שיש צורך לצ’פר את המאמן ואת מי שעובד איתו? ”מי שמכיר אותי יודע שאני אדם מפרגן ואני שמח, ואם אפשר לתת אז לתת כמה שיותר. אי אפשר לרכוש בכסף את מה שעשינו פה. גם הניסיון, גם החוויה והתגמול האישי שאתה מקבל כאשר אתה מגיע לדבר כזה, הוא מדהים ויש לכולם רק מה להרוויח. גם השחקנים וגם המאמנים, זו חשיפה גדולה שמגיעה להם וכל אחד ימנף את זה בדרכו, אבל מה שאותי מעניין זאת הקריירה השלישית שלי.
"הייתי 20 שנה שחקן, ועוד 20 שנה בטלוויזיה ועכשיו אני משנה למנהל הטכני ואני שמח שקיבלתי את ההחלטה והבחירה הזאת. אני כמובן רוצה להודות ולפרגן ליו”ר ההתאחדות לכדורגל ולחברי הנהלת ההתאחדות, וגם לחברים שלי במחלקה הטכנית, ילה חוס המנהל וגם משה (סיני) שהוא ראש מערך הסקאוטינג. אנחנו עושים המון עבודה יחד, שעות על גבי שעות. המשימה שלנו היא לפתח את הכדורגל הישראלי".