כנציב הכבאות וההצלה בדימוס, נחרדתי לקרוא בימים האחרונים על "גזרת הזקן" בשירותי הכבאות וההצלה של מדינת ישראל. קצרה היריעה מלפרט את מכלול ההיבטים בגזרה זו, ואי לכך "אש לתכלית" - אפרט בנקודות קצרות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במערך הכבאות וההצלה של ישראל משרתים כיום כ-3,400 לוחמי אש מקצועיים, מעולים ומסורים, ומתוכם לפחות 300 לוחמי אש בעלי זקן - שמרביתם אינם שומרי תורה ומצוות, ואינם מקפידים על קלה כבחמורה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
נפתח בדבר החשוב ביותר: אני מעיד כי שיער הפנים איננו פוגע באטימות המסכה. המסכות הן בלחץ חיובי, כך שאין סיכוי לחדירת עשן לכבאי בעל זקן עבות (מחסידות חב"ד או וויז'ניץ). פשוט, האוויר ידלוף החוצה כך שאין סכנה לחדירת עשן.
צריכים הוכחה? מערך הכבאות וההצלה הגדול בעולם, במטרופולין של ניו-יורק, מונה יותר מעשרת-אלפים כבאים ומאות רבות של בעלי זקנים. החכם לומד מניסיונם של אחרים. סוגיית מסכות האב"כ לבעלי זקנים נדונה בהרחבה במלחמת המפרץ (בשנת 1991), ואף הגיעה אז לפתחו של בג"ץ.
תשובת סגן שר הביטחון דאז, מוטה גור ז"ל, במליאת הכנסת, לשאילתא של ח"כ אברהם שפירא ז"ל מיהדות התורה, כרוכה הייתה בפיתוח מסכות אב"כ ייחודיות, עם מפוח לבעלי זקנים ובתקציבי עתק. האם בצוק עיתים זה נפנה תקציבים (לטעמי, מיותרים) לפיתוח מסכות ללוחמי אש בעלי זקנים?

למי "מרשים" לשרת במערך הכבאות?

סוגיית "החיילים המזוקנים" נדונה בצה"ל לא אחת. השבוע פגשתי באירוע ב"יד לשריון" בלטרון ארבעה לוחמים מזוקנים מיחידה מובחרת בצה"ל. אף לא אחד מהם שומר מצוות או מניח תפילין. כולם סיפרו על "פטור אישי", שמצטרף להיקף הפטורים הענק מזקן (מסיבות רפואיות או מטעמי דת), הקיימים בשורות צה״ל ועפ״י פקודות הצבא.
1 צפייה בגלריה
מחאת הזקן של הכבאים
מחאת הזקן של הכבאים
מחאת הזקן של הכבאים
(צילום: ניב ארט craft7)
על שאלת הכרחיות הגזרה החדשה, נוספות סוגיות אתיות. למשל, מיהן האוכלוסיות שמותר להן לשרת במערך הכבאות? האם לאברך חרדי ממודיעין עילית, עטור זקן עבות, או למוסלמי עטור זקן עבות מטייבה, אין כרטיס כניסה?
בתקופת כהונתי כנציב הכבאות וההצלה (1993-1990) הקמתי את מערך הכבאות באזור יהודה ושומרון, מטעמי בטיחות והצלת נפשות. כמי שרואה את ההתנדבות כערך חשוב וחינוכי, נשאלתי האם זהו קץ עידן ההתנדבות של עשרות, אם לא מאות בעלי הזקנים והכיפות באזור יהודה ושומרון, המגיעים ראשונים לכל אירוע ואירוע, בפרט נוכח טרור ההצתות.

הסכנה איננה בזקן

הראשון לציון, הרב הראשי יצחק יוסף, פסק לפני כשלוש שנים כי, "יתאפשר לכבאי השומר תורה ומצוות לגדל את זקנו באופן שהמיקום של מסגרת מסכת הפנים תהיה ישירות על העור, ללא חציצת זקן, בתנאי שיש אטימה מלאה למסכה". כלומר, הוא אישר לקצץ את הזקן בחלקים שבהם יש ממשק ישיר בין המסכה לעור, על מנת להבטיח אטימות מלאה (ניתן לשקול איוש מעצבי זקן בתחנות הכבאות בישראל).
שלמה כהן נציב כבאות לשעברשלמה כהן, לשעבר נציב כבאותבאדיבות המצולם
לאור ניסיוני, אני סבור שהפיתרון המוצע לניתוב לוחמי האש המבצעיים לתפקידי מנהלה או לתפקידי תומכי לחימה, יהווה צעד ראשוני לפיטוריהם. הרחבת מתחם הנציבות במערב ראשון לציון, על מכלול חדרי האש ותמרות העשן, בסמיכות לשכונת מגורים וחדרי הלוחמים בהכשרות, מהווה סכנה רבה יותר מאשר לוחמי האש המזוקנים, זאת על אף כל האישורים הביטחוניים למבנים החדשים חדורי הפיח ותמרות העשן. ראו הוזהרתם.
בקשתי ותחינתי לגוזרי "גזרת הזקן" – אנא חדלו מלפגוע בלוחמי האש מצילי החיים והרכוש. אמרו חז"ל: "אין גוזרים גזרה על הציבור שאינו יכול לעמוד בה".
  • הכותב, רב-טפסר בדימוס ותא"ל מיל' שלמה כהן, היה נציב הכבאות.
פורסם לראשונה: 21:46, 27.10.21