קלפי מיקוח חדשים - והסלמה במחאה: איראן הודיעה אמש (שישי) כי עצרה תשעה אזרחים של גרמניה, פולין, צרפת, הולנד, שבדיה ומדינות אחרות על חלקם ב"מחאת החיג'אב", שפרצה לפני שבועיים.
מוקדם יותר אתמול דווח בתקשורת הממלכתית באיראן כי בשבועיים האחרונים נהרגו במהומות כ-60 בני אדם - ואמש הודיעו בטהרן כי למניין זה נוספו עוד 19 הרוגים בעימותים אתמול במחוז סיסטאן בלוצ'יסטאן שבדרום מזרח המדינה. בין ההרוגים, צוין, גם קולונל במשמרות המהפכה. מלבדם, נפצעו עוד 20 איש בעימותים. לפי ארגון זכויות אדם איראני הפועל באוסלו, כבר יותר מ-100 נהרגו מתחילת המהומות.
באתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל", גוף במימון סעודי שמקום מושבו בלונדון, פרסמו אתמול סרטונים ובהם נראית התגובה הקשה של הרשויות להמשך המחאה. באחד הסרטונים נראתה אישה ללא כיסוי ראש קוראת "מוות לדיקטטור" בהפגנה בארדביל שבצפון מערב איראן.

באהוואז שבדרום מערב המדינה נראו כוחות הביטחון יורים גז מדמיע כדי לפזר הפגנה שבה קראו המוחים קריאות נגד המשטר. בזאהדאן שבדרום מזרח איראן נפתחה אש לעבר גברים שיידו אבנים על תחנת משטרה.
יותר מ-1,200 איש נעצרו במהלך שבועיים של עימותים עד כה. אחת מהם היא אישה שתמונתה במסעדה בטהרן ללא כיסוי ראש הפכה לוויראלית. אחותה סיפרה שגם היא נעצרה. אתרי אופוזיציה דיווחו שכוחות הביטחון עצרו גם את הזמר שרבין חג'יפור, ששירו "בראיה" - המורכב מציוצים של מפגינים - הפך לוויראלי באינסטגרם.
2 צפייה בגלריה
מחאת החיג'אב באהוואז, איראן
מחאת החיג'אב באהוואז, איראן
מפגינות בלי כיסוי ראש באהוואז
2 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
מהסא אמיני והמחאה באיראן
נשיא איראן איברהים ראיסי התייחס השבוע בריאיון בטלוויזיה למותה של הצעירה מהסא אמיני שנעצרה בטהרן על-ידי משטרת המוסר לפני כשבועיים, ושמותה הוביל למחאה ההמונית. לדברי ראיסי, "המוות שלה העציב את כל המדינה". במהלך מעצרה, שהתבצע לפי עדי ראייה בגלל שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה, איבדה אמיני את הכרתה, וביום שישי לפני שבועיים נקבע מותה בבית חולים בטהרן.
משפחתה טוענת שהוכתה במהלך מעצרה, אך משטרת טהרן מכחישה זאת ומתעקשת שהצעירה עברה אירוע רפואי כלשהו – אולי התקף לב – בזמן המעצר. אביה של אמיני טען כי בתו הייתה בריאה וכי אחרי מותה הבחין בחבלות על גופתה.
מאז מותה של אמיני נרשמו הפגנות מחאה בעשרות רבות של ערים והן מתמקדות בדיכוי חירויות הפרט במדינה, ובמיוחד בזכויות הנשים הקשורות לקוד הלבוש. נשים ממלאות תפקיד מרכזי בהפגנות הללו, ובסרטונים שהועלו לרשת הן נראו בין השאר מסירות את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו בהתרסה – ואף גוזרות את שיערן.
פורסם לראשונה: 20:24, 30.09.22