1. חתונה בתוך השבט

כולנו מכירים את ט"ו באב בתור חג האהבה העברי. במשנה מצוין כי ט"ו באב הוא תאריך שווה בחשיבותו ליום הכיפורים ושבשני תאריכים אלה היו נשים יוצאות לחולל בכרמים. בתלמוד מופיעים שישה הסברים לשאלה מה כל כך מיוחד ביום זה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ההסבר הכי רומנטי מתחיל לפני כ-3,300 שנים. אחרי שבני ישראל יצאו ממצרים ונכנסו לארץ ישראל, אסרו על נישואים בין 12 השבטים. הסיבה לאיסור המקורי היא שלכל שבט הייתה נחלה משלו בארץ. מנהיגי השבטים לא רצו מצב שבו בעקבות חתונה, החלקה תעבור לשבט אחר.
קראו עוד בערוץ יהדות:
בשלב מסוים בט"ו באב לפני הרבה מאוד שנים, הוחלט שתקנה זו תקפה רק בדור של אלו שנכנסו לארץ - ושמעתה אפשר להתחתן עם מי שרוצים (ולא משנה אם המשפחה אוכלת בשבת געפילטע פיש, חריימה או אינג'רה).

2. הפלונטר של הרווקות

בתקופת המשנה (המאה הראשונה והשנייה לספירה) רווקות התחתנו ביום רביעי היות ובתי הדין נהגו להתכנס בימי חמישי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הסיבה: אם הבעל גילה שלרעייתו הטריה היה קשר זוגי לפניו הוא יכול למהר לבית הדין כבר בבוקר שאחרי החתונה כדי לדרוש ביטול של הנישואים.
הפתרון: אלמנות היו מתחתנות בימי חמישי, כדי שהבעל יוכל להישאר בבית ולשמח את רעייתו לפחות שלושה ימים (חמישי, שישי ושבת) וביום בראשון לחזור לעבודה.

3. "על החתן להשקיע בסעודת החתונה"

הרמב"ם שחי במאה ה-12 קבע שאפשר להתחתן בכל אחד מימי החול, למעט בראשון ושישי. הסיבה: החשש מפני מצב שבו החתן יחלל שבת במהלך ההכנות לסעודת החתונה. הרמב"ם גם חידד כי על החתן להשקיע בסעודת החתונה, במשך כל שלושת הימים שלפני תאריך היעד.
במאה ה-19 החרדים האשכנזים שהתגוררו בירושלים התחתנו דווקא בימי שישי. הנימוק: הם היו עניים ולא הייתה להם יכולת לממן סעודת חתונה. הפתרון היה חתונה נערכה בשישי אחה"צ. מי שהשתתפו בטקס קיבלו פרוסת עוגה ואז החתן והכלה התיישבו לאכול את ארוחת השבת, שהייתה הכי מושקעת בשבוע.

4. חופה שחורה כסגולה

בשנת 1909 ד"ר משה ארלנגר תיעד בהר הזיתים שבירושלים, "חופה שחורה"; מדובר בטקס שבו הציבור מחתן על חשבונו יתום ויתומה, כשהטקס נערך בבית עלמין.

הדבר נערך כסגולה לעצירת מגפה, כאשר באותה שנה, השתוללה בירושלים כולרה. אליעזר בן יהודה שתיעד את הטקס בעיתון "הצבי", ציין שבמהלך האירוע החתן ברח עד לשער האריות, כשהבין שלא יקבל את 14 מטבעות ה"נפוליאון" שהובטחו לו. הנוכחים רדפו אחריו, אספו את הסכום וטקס החתונה הושלם.
בגל הראשון של הקורונה, אחוז הקשישים החרדים שמתו מהנגיף היה גדול פי ארבעה בהשוואה לבני גילם החילונים. לכן בסוף מרץ 2020 נערכה "חתונה שחורה" של חתן יתום, בבית העלמין של בני ברק, בחלקה בה טמונים בוגרי ישיבת פוניבז'.

5. הטבעת מספיקה

בניגוד לנצרות שם חייבים כומר כדי לקיים את טקס החתונה, אצל היהודים אין צורך ברב שינהל את טקס החתונה. על פי ההלכה, מספיק שהבעל מעניק את הטבעת לכלה ואומר בנוכחות שני עדים: "הרי את מקודשת לי, בטבעת זו, כדת משה וישראל".

6. שבירת הכוס, זכר לחורבן

טעות נפוצה שחייב לתקן: לפני כ-1,600 שנים נולד מנהג שבירת הכוס בחתונה, במטרה להזכיר בעזרת שבירת חפץ יקר את חורבן בית המקדש.
3 צפייה בגלריה
כלה חתונה אילוסטרציה
כלה חתונה אילוסטרציה
שבירת הכוס על ידי החתן בחתונה
(צילום: shutterstock)

עם השנים, רוב הציבור לא מכיר את הסיבה למנהג ולכן בחתונה ובכל פעם שמלצר שובר כוס בטעות, התגובה הפבלובית היא להתלהב ולצעוק בשמחה "מזל טוב".

7. כשאבא ואמא אחיינים

על פי ההלכה היהודית לאדם אסור להתחתן עם הדודה שלו, מכיוון שמדובר ב"גילוי עריות". לעומת זאת ההלכה מתירה להתחתן עם אחיינית, כשהמקרה הבולט ביותר היא "מלכת אסתר" שלפני החתונה עם אחשוורוש, הייתה נשואה למרדכי, הדוד שלה. עם השנים בזכות התקדמות המדע והרפואה, נישואים של בני דודים הפכו נדירים, למעט בחלק ממשפחות האדמו"רים החסידיים.

8. "כן" נלהב מצד הכלה

בספר "בראשית" מתואר כי כאשר יצחק עמד להינשא לרבקה, הבת של בתואל בן-דודו, אמר האח של הכלה: "נקרא לנערה ונשאל את פיה". רש"י, גדול פרשני התנ"ך שחי במאה ה-11, קבע על סמך פסוק זה הלכה חשובה: אסור לחתן אישה, אלא אם היא מסכימה לכך.

9. הכלה המנמנמת

בקרב רבים מהחרדים, בשעת החתונה הכלה מכסה את פניה בהינומה אטומה לגמרי. הוויכוח האם ומדוע צריך הינומה, מתנהל ביהדות מתקופת התלמוד. רב בשם סורחב בר פפא, ציטט הסבר ולפיו הסיבה לכך שקוראים לפיסת הבד הזו "הינומה" היא שלפעמים הכלה עוצמת עיניים ומנמנמת מתחת להינומה!

10. ה"פלופ" של החתן:

בקרב יהודים חרדים בארה"ב מקובל שהורי הכלה נושאים בכל ההוצאות ואילו החתן משלם רק על "FLOP" ראשי תיבות של המילים "פרחים, ליקר (כלומר אלכוהול), תזמורת, צלם" (Flowers, Liquor, Orchestra, Photographer). מדובר כמובן בכינוי ממזרי, מכיוון שבאנגלית, משמעות המילה "FLOP" היא כישלון.
3 צפייה בגלריה
(צילום: הספרייה הלאומית)

לסיום: מה הקשר בין אהבה, חתונה וט"ו באב? התשובה הנכונה היא שאין קשר. יש האומרים שט"ו באב מתקשר לאהבה ואחדות העם ובכך מהווה תיקון של תשעה באב, בו נחרב בית המקדש בגלל שנאת חינם.
בישראל, לאחר קום המדינה, חודש מעמדו של החג ונחוג באופנים שונים לפי סוג הציבור. בחלקם ניתן לראות בו גרסה ישראלית של הוולנטיין (Valentine's Day). לחג זה יש עדנה גם בציבור הדתי, ונהוג לקיים בו אירועי פנויים ופנויות שונים וכמובן - חתונות.