בשנת 1973 השחקן רוג'ר מור השאיר את צופי הסרט ג'יימס בונד 007 פעורי פה כשהציג לעולם מוצר חדש: שעון הרולקס הקלאסי שענד הכיל פונקציות נוספות שאיפשרו לו לקבל הודעות לתוך השעון. מדע בדיוני לתקופה זו. בסרטים הבאים השעון הלך והשתכלל עם עוד ועוד פונקציות, כשאיש לא העלה בדעתו אז ששעון כזה יהפוך יום אחד למציאות.
כיום השעונים החכמים הם כבר עניין שבשגרה. השעונים, שהחלו כפריט כושר המודד דופק וצעדים, כבר משקפים את הסלולרי, מאפשרים לנו לקבל הודעות ושיחות, לקבל מידע והתראות, ולשלוט על מכשירים אחרים סביבנו.
אבל ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות, הופכות את השעון החכם למציל חיים: אפל הייתה הראשונה ששמה דגש בשעון האפל ווטש על התחום הבריאותי והשעון כיום לא רק מודד דופק, מבצע אק"ג ובדיקות חמצן, אלא גם מזהה נפילות, מזעיק אמבולנס כשצריך, מנטר את השינה ואפילו עוקב אחר רעידות ופרקינסון.
השבוע קיבל השעון את אישור ה-FDA למעקב אחר רעד של חולי פרקינסון ומחלות נוירולוגיות אחרות. מעקב כזה חשוב מאוד הן לניטור החמרה במצב המחלה, והן לתגובתיות בטיפול.
ערכנו השוואה בין חמישה מהשעונים החכמים הנמכרים ביותר של אפל, גרמין, סמסונג, וואווי ופיטביט, יחד עם פונקציות הבריאות המתקדמות שלהם שכבר הצילו חיים.
קראו עוד:

אפל: Apple Watch

השעון החכם של אפל נותר בראש רשימת מכירות השעונים החכמים. אף שאפל אינו המכשיר הנמכר ביותר בישראל, ומכשיר האפל ווטש אינו "ידידותי" למכשירים סלולריים אחרים מלבדו, רבים מבעלי האייפון כבר עוטים על ידם את השעון הכולל יותר ויותר אפליקציות בריאותיות עליהן החברה שמה דגש רב.
עם ההשקה הראשונה של השעון, אפל התגאתה במד הצעדים והדופק, אבל כיום השעון בגרסתו האחרונה, אפל ווטש 7, כבר כולל פונקציות רפואיות משמעותיות, שכאמור הצילו חיים. מלבד התכונות הבסיסיות, השבוע, כאמור, קיבל השעון את אישור ה-FDA למעקב אחר רעד של חולי פרקינסון ומחלות נוירולוגיות אחרות. אפל מכניסה תכונה נוספת המאפשרת לנהל את נטילת התרופות, כולל תזכורות לנטילתן או לחידוש המרשמים.
בעולם ממתינים להכרזה הקרובה על שעון אפל ווטש 8, כשעל פי השמועות אפל עורכת ניסויים רבים בפיתוח מד לחץ דם או אולי אף ניטור מדדים שונים בבדיקות דם כמו רמת הסוכר (מה שאמור לחסוף דקירות יומיות במיליוני חולי סוכרת). בחברה לא אישרו זאת, אולם אין ספק שהחברה משקיעה הון עתק בפיתוח האלמנטים הרפואיים בשעון.
11 צפייה בגלריה
אפל ווטש 7
אפל ווטש 7
אפל ווטש 7. פונקציות רפואיות משמעותיות מצילות חיים
(צילום: shutterstock)
מקרה ההצלה הראשון שדווח התרחש בשנת 2018, קצת אחרי שאפל הכניסה לשימוש את פונקציית האק"ג המאתרת הפרעת קצב לב שכיחה מסוג "פרפור פרוזדורים". תושב ארה"ב פרסם כי קיבל התראה מהשעון אותו ענד על קצב לא תקין. "אשתי התעוררה והנחתי את השעון על הזרוע שלה", הוא סיפר, "השעון הראה שהקצב תקין. החזרתי את השעון ליד שלי, ושוב השעון הראה פרפור פרוזדורים. ניסיתי גם על היד השנייה, ובכל פעם התקבלה שוב ההתראה על הפרעת הקצב".
הוא פנה לרופא ובדיקת האק"ג הראתה כי הוא אכן סובל מהפרעת הקצב. הוא הופנה לקרדיולוג שאישר את האבחנה, והחל טיפול תרופתי שעשוי למנוע היווצרות של קרישי דם קטלניים, כאלה שגורמים למותם של עשרות אלפי אנשים בשנה. מאז' דווחו ברחבי העולם מקרים רבים נוספים בהם שעון האפל איתר את הפרעת קצב הלב והצילה את חייהם של המשתמשים שכלל לא ידוע על כך קודם לכן.
שעון אפל ווטש הכניס פונקציה נוספת שגם היא הצילה חיים: זיהוי נפילה. השעון באמצעות חיישן ה"אוסצילומטר" המזהה את תנוחת הגוף ושינויי הזווית שלה, מאפשר להבחין בתנודות הגוף, גם כאלה מהירות מאוד המפוענחות על ידו כנפילה.
בשנה שעברה, החיישן הזה הציל את חייו של ברנדון שניידר בן ה-25, תושב לונג איילנד שבארה"ב. שניידר, שעבד כמשווק אופני כושר, היה אדם פעיל ובריא שנהג לרוץ ולהשתתף במרתונים. הוא סבל מכאבי בטן עזים במשך מספר ימים ופנה לבית החולים שם ניגש לחדר השירותים ואיבד את הכרתו. שעון האפל זיהה את הנפילה, ושלח התראה לאביו שמיהר להזעיק עזרה. בדיקות ה-CT שבוצעו לו גילו היא הוא סובל משבר בגולגולת ושטפי דם. הוא עבר ניתוח מוח דחוף וחייו ניצלו.
11 צפייה בגלריה
ברנדון שניידר
ברנדון שניידר
ברנדון שניידר. חייו ניצלו בזכות האפל ווטש
בשנת 2020 חייה של נערה באוסטרליה ניצלו אף הם הודות לשעון החכם שלה: לקסי נורתקורט לא חשבה שהאפל ווטש שקיבלה מתנה ליום הולדתה יסייע לאיתור בעיה לבבית חמורה שעלולה להיות קטלנית. "חשבתי שזה עוד גאדג'ט מדליק" היא סיפרה, "לא חשבתי שהוא יציל את חיי".
במשך שבועות האפל ווטש לא הפסיק לרטוט. היא חשבה שמדובר בתקלה בשעון, אבל אז אימה ענדה על זרועה את השעון שהיה תקין, והבינה שמשהו רפואי אינו כשורה: השעון התריע שקצב לבה של לקסי נמוך מדי.
האם לקחה את בתה לאבחון רפואי שאיתר שהיא סובלת ממום בשם חסם הולכה מולד שמונע מהאותות החשמליים בלב לנוע מקוצב הלב אל החדרים ולא מאפשר לו להתכווץ בצורה תקינה. בתוך ארבעה ימים היא עברה ניתוח להשתלת קוצב לב. הרופאים הסבירו שהמום גרם לכך שהשעון לא קיבל את אותות קצב הלב באופן תקין, מה שגרם לו להתריע ולהציל את חייה של הנערה.

גרמין: Venu 2 Plus

מעבר ליכולות המתקדמות ביותר לשעון כושר, שכוללות בין השאר 25 אפליקציות ספורט לאימון פנים או חוץ המובנות בשעון וכוללות הליכה, ריצה, אופניים, HIIT, שחייה, גולף, טיפוס ועוד, קבלה והוצאה של שיחות טלפון בעזרת השעון, גישה מהירה לעוזרות הקולית Siri או Bixby, הדגם החדש של גרמין כולל לא מעט פונקציות בריאותיות.
כך למשל מגיע דגם זה עם פונקציה של ניטור ודירוג שינה מתקדם. אחרי שנת הלילה, השעון מסכם בעבורכם את הזמן הכולל שישנתם, מעניק לכם דירוג מספרי על מאפייני השינה השונים ומנתח כל שלב בשינה לפי שעות. בנוסף, השעון מספק הסבר לניתוח השינה, שכולל המלצות לשינה טובה יותר.
11 צפייה בגלריה
גארמין Venu 2 Plus
גארמין Venu 2 Plus
דירוג מספרי על איכות השינה ודוח מפורט על מצב בריאותכם. גארמין Venu 2 Plus
פונקציה נוספת בשעון נקראת Health Snapshot, במסגרתה, במשך שתי דקות, עוקב השעון אחר פרמטרים שונים בגופכם כמו דופק, שונות הדופק, רמת החמצן בדם, קצב נשימה ורמת הלחץ. בעזרת התיעוד ניתן להפיק דו"ח בריאות, אותו ניתן לקרוא באפליקציה של השעון בסמארטפון שלכם.
השעון גם מודד עבורכם את רמת המתח שלכם, דקה אחר דקה, על-פי פרמטרים שונים בגוף, ואף מציע תרגול נשימות קצר בן 5 דקות במקרה של מדידת מתח גבוהה במיוחד.
בנוסף, מאפשר השעון בזמן מצוקה שליחה של התראה עם מיקומכם בזמן אמת בעת הצורך (בזיהוי נפילה בפעילות חוץ) לאנשי קשר המוגדרים מראש.

סמסונג: Galaxy Watch 4

גם סמסונג לא נותרת מאחור, ובכל השקה של השעון החכם שלה, החברה הדרום קוריאנית מנסה להגיע אל הקצה. הגרסה הנוכחית היא ה"גלקסי ווטש 4", ובעולם כבר נפוצות שמועות על מגוון תכונות רפואיות מלהיבות שעשויות להופיע בגרסה הבאה - 5.
11 צפייה בגלריה
גלקסי ווטש 4
גלקסי ווטש 4
גלקסי ווטש 4. יכול למנוע את נזקי יתר לחץ הדם
(צילום: סמסונג)
הגלקסי ווטש כולל את התכונות הבסיסיות שבאפל, כמו מדידת דופק וצעדים, שינה, אימון וכושר, אבל ההתקדמות המשעותית יותר נחתה כבר בגרסה הקודמת של הגלקסי: מד לחץ דם. באמצעות פונקציה המכונה "אנליזת גל הדופק" השעון יכול לא רק למדוד את הדופק, אלא גם את לחץ הדם המכונה "הרוצח השקט" שלא נותן סימנים, עד שמתרחש נזק בלתי הפיך לאיברי הגוף.
שעון הכושר מאפשר גם למדוד את הרכב הגוף: לדעת החברה החיישן שבשעון והשבב המהיר שבו מאפשרים ללמוד על אחוזי השומן בגוף, הרכב השריר והמים. השעון גם כולל ניטור שינה מתקדם, בדומה לשעון האפל. ניטור כזה חשוב לא רק כדי לשמור על העירות והתפקוד היומיומי, אלא בעיקר משום שבשינה מתרחשים תהליכים גופניים רבים הדרושים לתפקוד התקין של איברי הגוף.

פיטביט: Fitbit Sense

בשנת 2007 הוקמה חברת פיטביט שעסקה בפיתוח מכשירי ניטור כושר, והפכה עד מהרה למתחרה משמעותית בשוק שעוני הכושר. ההצלחה העצומה הובילה את חברת גוגל לרכוש אותה בשנה שעברה.
השעון החדש שלה, פיטביט סנס, הוא הסמארט ווטש הבריאותי המתקדם ביותר שלה, הכולל תכונות בריאותיות מתקדמות שלא נופלות מאלה של השעונים החכמים המקבילים. כך למשל, השעון כולל את התכונות הבסיסיות הדרושות לפעילות הכושר – זכר לשעוני הדופק הראשונים שפיתחה החברה עם הקמתה, יחד עם תכונה חדשה שלה החברות המקבילות טרם הצליחו לתת מענה: מדידת טמפרטורת העור.
החיישן המתקדם של פיטביט מאפשר לעקוב אחר הטמפרטורה, אף שבחברה לא מצהירים בגלוי שמדובר בטמפרטורת ליבת הגוף, הנמדדת על ידי מדי חום קונבנציונליים, היא עושה שימוש בתכונה הזו כדי לנטר את הרוגע ואת הכושר הגופני. פיטביט מאפשרת גם להשוות בין חבריכם שמתאמנים איתכם, ושמחזיקים גם הם במכשיר הפיטביט.
11 צפייה בגלריה
פיטביט סנס
פיטביט סנס
פיטביט סנס. התכונות הבסיסיות הדרושות לפעילות הכושר
(צילום: shutterstock)
הגרסה הבאה של שעון הכושר של פיטביט תעשה צעד נוסף לעבר נגיסה במתחרים, ותכלול גם היא את פונקציית האק"ג. מכשיר הפיטביט מאפשר כמו יתר השעונים, לשקף את פעילות מכשיר האנדרואיד או האייפון שלכם על צג השעון - וזה כולל הודעות, ניהול שיחות, הפעלות מוסיקה וגם הפעלת סיוע של העוזרות האישיות "אלקסה" או "סירי" בזמן שהידיים שלכם עסוקות בהרמת משקולות, ריצה או פעילות מאומצת אחרת.

וואווי: Huwawei Watch 3

נתח המכירות של ענקית הטכנולוגיה ויצרנית הסלולר הסינית בתחום השעונים החכמים הוא השלישי בעולם, אחרי אפל שבמקום הראשון וגלקסי התופסת את המקום השני.
11 צפייה בגלריה
וואוי 3
וואוי 3
וואוי 3. 100 מצבי פעילות גופנית שונים
(צילום: shutterstock)
השעון huwawei watch 3 כולל את התכונות הבסיסיות המוכרות מהשעונים האחרים, חיישן GPS מובנה וניטור אחר מעל 100 מצבי פעילות גופנית שונים, מריצה ועד שחייה, שיט ושכיבות סמיכה. גם השעון הסיני כולל מד ניטור רמת החמצן וניטור השינה, מד נפילות ומד טמפרטורת העור.