זה שובר לב, ובלתי נתפס, אבל בישראל של שנת 2021 יש הורים שלא יכולים להרשות לעצמם לרכוש תחליפי חלב (תמ"ל) עבור התינוקות שלהם. אימהות שנאלצות להשכיב לישון תינוקות בני חודשים ספורים - רעבים, שצריכות להתמודד בכל יום, וכמעט בכל שעה, עם כאב הלב שנובע מהתחושה שהן לא יכולות להעניק לילדים שלהן את הדבר הבסיסי ביותר - תזונה.
"זה בכלל לא פשוט", מספרת ליזה לאנדה, אם יחידנית לבת שנה, "הייתי בזוגיות אלימה עם אביה של הילדה שלי, כך שאפשר להבין שהוא לא תומך בי מבחינה כספית. אין לי הרבה תמיכה מהמשפחה, כי אני בת לאימא עם מוגבלות שהיא חד-הורית בעצמה, ולא יכולה לעזור לי כלכלית. מהמדינה אני מקבלת הבטחת הכנסה של 2,850 שקלים בחודש, ובכסף הזה אני אמורה לרכוש דברים לילדה, וגם לשלם חשבונות ולקנות דברים בסופר".
3 צפייה בגלריה
"אי אפשר להגיד לתינוק שיהיה בקבוק עוד שבוע". אילוסטרציה
"אי אפשר להגיד לתינוק שיהיה בקבוק עוד שבוע". אילוסטרציה
"אי אפשר להגיד לתינוק שיהיה בקבוק עוד שבוע". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
בריאיון לאולפן ynet לאנדה משתפת במצבים שבהם היא נאלצה לעשות וויתורים רבים רק כדי לרכוש תמ"ל עבור התינוקת שלה. "קופסת מזון עולה 80-70 שקלים, והיא לא מספיקה אפילו לשבוע. ולא מדובר רק תחליפי חלב לתינוק - הרי יש צורך גם בחיתולים, במגבונים, בכל מיני משחקי התפתחות. מצאתי את עצמי בסיטואציה שבה אני ממש סופרת כל שקל, מצמצמת בכל מה שאפשר - אבל לא בילדה".
ולא מדובר במקרה נקודתי. נשים רבות מוצאות את עצמן במצבים דומים, אם אחרי שיצאו ממערכת יחסים בעייתית, אם משום שהן נמצאות בתהליך גירושין מורכב, ואם מסיבות אחרות.
א', אם יחידנית מאזור המרכז, נמצאת כעת בעיצומו של הליך גירושין קשה. בנוסף, היא סטודנטית ובשלב זה לא עובדת. גם היא חוותה בחודשים האחרונים תחושות של פחד וחרדה כלפי השאלה אם תצליח לקנות תמ"ל עבור התינוק שלה.
"אנחנו מקבלים עשרות פניות ביום שבהן זעקה לעזרה. אנחנו משתדלים להגיע לאימהות כמה שיותר מהר, כי אי אפשר להסביר לתינוק - 'החלב שלך יגיע עוד שבוע'. הוא לא בחר להיוולד לסיפור הזה"
עם אותה מצוקה מתמודדת ש', גם כן מאזור המרכז, שמתמודדת עם לקות ראייה - וגם מגדלת את בתה בת 11 החודשים, שסובלת מחולי כרוני עקב בעיה במערכת החיסונית שבאה לידי ביטוי בעלייה חדה בחום ובירידה במשקל. היא עובדת בגן ילדים, אך מספרת כי השכר שלה לא מספיק לה משום שהיא נמצאת הרבה עם הילדה בבתי חולים - ומחסירה ימי עבודה.
ל׳, נמצאת כרגע במקלט לנשים נפגעות אלימות במשפחה. היא מגדלת את בנותיה בנות השנתיים והחמישה חודשים, והיא מתמודדת עם קשיים כלכליים משום שבין היתר אין לה אפשרות לצאת לעבוד - מחשש שהאב ימצא אותה. גם ה', שבעלה עזב את הבית בסך הכול כחודש אחרי לידת התינוקת, ולא מכיר בבתו החדשה, מתמודדת עם קשיים דומים - וללא כל הכנסה, הדמי הלידה נכנסו ישירות למינוס.
3 צפייה בגלריה
ליטל שטיין-דבי
ליטל שטיין-דבי
"עשרות פניות זועקות לעזרה". ליטל שטיין-דבי
(צילום: יח"צ)
"מדובר בתופעה רחבה מאוד", מסבירה ליטל שטיין-דבי, מנהלת פרויקט "תינוקות של החיים", שמעניק סיוע מיידי לתינוקות ממשפחות חסרות אמצעים ואימהות חד-הוריות במצב סוציואקונומי נמוך בשנה הראשונה ללידה, בין היתר על ידי אספקת חבילות אוכל וציוד בסיסי. "כתוצאה מהקורונה, התעצמה המצוקה אצל האימהות", היא מציינת, "אנחנו מקבלים עשרות פניות ביום שבהן הן זועקות לעזרה. אנחנו פה בשביל אותם תינוקות שלא יכולים לצעוק, ולא לצעוק את הכאב. אנחנו משתדלות להגיע לאימהות הללו כמה שיותר מהר, כי אי אפשר להסביר לתינוק 'אוקיי, עוד שבוע יגיע החלב שלך'. הוא לא בחר להיוולד לסיפור הזה".
עוד אומרת שטיין-דבי: "לכל תינוק יש את החלב שהוא צריך, זה משתנה לפי צרכים בריאותיים ופיזיים. יש לי קופסאות שעולות מאה שקלים ויותר מזה בשביל 400 גרם. זו השנה הכי חשובה בחיי התינוק - שנה שתשפיע על העתיד שלו. היו תינוקות שסבלו מפגיעות נוירולוגיות בגלל מחסור בתזונה ומצער מאוד לראות את זה".
3 צפייה בגלריה
אמילי מואטי בריאיון לאולפן ynet
אמילי מואטי בריאיון לאולפן ynet
להכניס את תחליפי המזון לתינוקות אל סל המוצרים המפוקחים. ח"כ מואטי
(צילום: דנה קופל)
ואכן מדובר בתופעה מחרידה שנראה שלא נעשה מספיק כדי למנוע אותה: מחירי תחליפי החלב מרקיעים שחקים, ובהיעדר מנגנון פיקוח - עבור משפחות רבות המוצרים האלה הופכים לפריבילגיה. כדי לשנות זאת, בימים אלו הגישו ח"כ אמילי מואטי (עבודה) וח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) הצעת חוק שלפיה תחליפי המזון לתינוקות יוכנסו לסל המוצרים המפוקחים.
"שערוריית מחירי תחליפי החלב לתינוקות היא מהחמורות שידעה החברה הישראלית", מסבירה ח"כ מואטי, "הורים שידם אינם משגת שותקים מבושה במשך שנים, חלקם מופקרים לחסדים של אחרים. אין לקובעי מדיניות, שדוחקים בני אדם למצוקה כה גדולה, זכות קיום. המצב הזה צריך לגרום לכל נבחר ציבור עם לב מתפקד להתבייש, ולפעול באופן מיידי כדי להכניס את תחליפי המזון לתינוקות אל סל המוצרים המפוקחים. החרפה היא על הראש של כולנו".