בראש חוליית חמאס שתכננה להתנקש בחבר הכנסת איתמר בן גביר ולהוציא לפועל פיגועי ירי עמד ראשיד רשק, פעיל חמאס בן 23 שריצה בעבר עונשי מאסר בעקבות מעורבותו בעבירות ביטחוניות. נגדו, לעומת שלושה מעורבים אחרים, עדיין לא הוגש כתב אישום. יחד עם מנסור ספדי, פעיל חמאס מאבו תור, תכנן רשק פיגוע ירי או התאבדות בירושלים.
רשק, לפי שב"כ, הקים מערך פעילים בירושלים שמטרתו לבצע הפרות סדר בשכונות במזרח העיר ובהר הבית במהלך חודש הרמדאן, במטרה לערער את היציבות בהר הבית. לפי שב"כ והמשטרה, הפעילים - חמזה אבו נאב ומוחמד סלאמייה - העבירו זיקוקים רבים וכן דגלים וסרטי חמאס לשכונות מזרח העיר ולהר הבית לשימוש בעת הפרות הסדר במהלך חודש רמדאן. ביום חמישי צפוי להיות מוגש נגד רשק כתב אישום.
6 צפייה בגלריה
פעילי חמאס
פעילי חמאס
רשק (משמאל), ובן גביר. החוליה שהוביל תכננה להתנקש בחבר הכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
פעילי חמאס
פעילי חמאס
כתב אישום של רשק ב-2018
(צילום: דוברות המשטרה)
לרשק, מתברר, עבר ביטחוני עשיר - והוא כבר ריצה עונשי מאסר בכלא הישראלי בעקבות ניסיונות לפגוע בכוחות הביטחון, ובפרט בהר הבית. כך למשל, לפני כעשור - עוד כשהיה נער בן 15 - הוא הורשע במעורבות בפיגוע דקירה, ובין השנים 2016-2014 ריצה עונש מאסר בגין עבירה זו. כמו כן, רשק הואשם והורשע כמה פעמים בעבר בכך שתכנן לירות זיקוקים לעבר שוטרים בהר הבית.
לפי גזר דין בעניינו בשנת 2020, רשק - יחד עם שניים מחבריו - ניסה לקנות שלושה או ארבעה קרטונים של זיקוקים מחנות ביישוב אל-בירה. כשלא הצליחו השלושה, הם נסעו לכפר כובאר - וגם שם לא הצליחו לרכוש את הזיקוקים. השלושה המשיכו לנסות, ובסופו של דבר הצליחו השניים האחרים - עימאד אבו סנינה ומאלק אבו סיניה - לרכוש ארבעה קרטונים שבכל אחד מהם 250 זיקוקים.
6 צפייה בגלריה
פעילי חמאס
פעילי חמאס
היה מעורב בפיגוע דקירה כשהיה בן 15. ראשיד רשק
(צילום: דוברות המשטרה)
באותו גזר דין נכתב כי רשק, שהיה אז בן 21, למד לתואר ראשון בלימודי איסלאם באוניברסיטה הפתוחה ועבד כסדרן בבריכת בית מלון. "הנאשם בעל הישגים נאים בלימודיו התיכוניים, בוגר 12 שנות לימוד ובעל תעודה המקבילה לבגרות הישראלית", נכתב. "מיד לאחר סיום לימודיו בתיכון, החל הנאשם לעבוד וללמוד באוניברסיטה, מתוך מטרה לעבוד כמורה בבית ספר".
בגזר הדין צוין גם כי בשיחה עם שירות המבחן שלל רשק עמדות התומכות בטרור ושלל את האפשרות שמעשיו נעשו מתוך מניעים אידיאולוגיים או לאומניים, למרות הרשעותיו הקודמות. הוא גם טען, על אף הרשעותיו הקודמות, כי לא תכנן לירות את הזיקוקים לעבר כוחות הביטחון. שירות המבחן לא גיבש המלצה כלשהי לגבי רשק.
"הנאשם תיאר תחושות מורכבות של כעס ותסכול עקב הפליה שחש מצד המשטרה כלפיו, ולדבריו לאורך שנים, נהגו שוטרים באלימות כלפיו ועצרו אותו גם כאשר לא הייתה לו יד בדבר", נכתב בגזר הדין. "הנאשם חש כי המשטרה מונעת ממנו להותיר את עברו הפלילי מאחוריו ולשקם את חייו".
השופטת ג'ויה סקפה שפירא הדגישה כי הקשר שקשר רשק עם חבריו טומן בחובו פגיעה אפשרית בסדר הציבורי בושמירה על שלמות גופם של שוטרים. היא גם ציינה שהשלושה "ביצעו שורה של מעשים שתכליתם לממש את הקשר ולהוציא את תוכניתם העבריינית אל הפועל". עם זאת, היא אמרה כי חלקו של רשק היה הקטן ביותר - שכן לא הצליח לרכוש את הזיקוקים בסופו של דבר, וגם לא רכש עמם טלפון שנועד לסייע להם להוציא את התוכנית אל הפועל.
6 צפייה בגלריה
עיד אל פיטר בירושלים
עיד אל פיטר בירושלים
חוליית פעילי חמאס בהובלתו חילקה דגלים ותמונות בהר הבית
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
פעילי חמאס
פעילי חמאס
מנסור ספדי
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
פעילי חמאס
פעילי חמאס
מוחמד סלאיימה וחמזה אבו נאב
(צילום: עמית שאבי)
"הנאשם ושני האחרים תכננו לירות את הזיקוקים שביקשו לרכוש לעבר שוטרים המאבטחים את הר הבית, שהוא מקום רגיש ונפיץ מטבעו, בלילת אל- קאדר, שבו מצוין אירוע חגיגי, ובדרך כלל- רב משתתפים, והפרת הסדר במהלכו היא בעלת פוטנציאל להוביל להתפרעויות קשות ולאירועי אלימות מסוכנים", כתבה השופטת. "למרבה המזל, במקרה דנן הזיקוקים נתפסו לפני שהשלושה הצליחו לממש את תכניתם עד תום ולא נעשה בהם שימוש לצורך הפרת הסדר ותקיפת שוטרים".
היא ציינה כי רשק לא לקח כל אחריות במעשיו, על אף שהודה בחלקו בכתב האישום, והדגישה: "דברים אלה מלמדים כי הנאשם מתקשה להפנים את הפסול שבמעשיו, ומחייבים מתן משקל של ממש לשיקולי הרתעה אישית".
"שיקולים אלה מתעצמים לנוכח עברו הפלילי של הנאשם", הוסיפה. "הגם שהנאשם הוא צעיר כבן 21, לחובתו עבר פלילי מכביד הכולל שלוש הרשעות קודמות בעבירות קשירת קשר לפשע, שיבוש מהלכי משפט, סיוע לשימוש פחזני באש, פציעה וחבלה בכוונה מחמירה. הוא ריצה מספר עונשי מאסר ונראה כי ההליכים הקודמים והעונשים שהוטלו עליו לא הרתיעו אותו מלשוב ולקשור קשר לביצוע עבירות דומות ואף לנסות לממשו. כישלון ההרתעה של ענישה קודמת מחייב מתן משקל לא רק לשיקולי הרתעה אישית, אלא גם לשיקולי הגנה על הציבור".
היא ציינה כי היא נותנת משקל לרצונו של רשק לשוב לנהל אורח חיים מתפקד של לימודים ועבודה, אך לצד זאת שקלה גם את ויתורו על קבלת המלצה טיפולית משירות המבחן ואת עברו הפלילי העשיר. לכן, גזרה עליו השופטת את העונש המצוי בשליש העליון של מתחם העונש ההולם עבור הרשעתו - עשרה חודשי מאסר, לצד מאסר על תנאי.
במקרה אחר בשנת 2018, רשק נעצר בחשד שירה זיקוקים ויידה בקבוקי תבערה לעבר בתי יהודים בעיר העתיקה בירושלים. רשק- יחד עם פעילים נוספים ובהם פעיל החמאס עמאד אבו צביח, בנו של מחבל שביצע פיגוע ירי רצחני בירושלים - גם רכש זיקוקים שהוברחו לשטח הר הבית. מהפרות הסדר שהתפתחו נפצעו ארבעה שוטרים, והר הבית נסגר לכמה שעות.