מעגן ספינות קדום, שהיה בשימוש ברציפות במשך כ-2,000 שנה מתקופת הברונזה המאוחרת (התקופה הכנענית), במאה ה-15 לפני הספירה, ועד לתקופה הרומית והביזנטית, במאה ה-5 לספירה, התגלה בחפירה בגן הלאומי תל דור. המעגן התגלה במהלך חפירה לימודית-ארכיאולוגית תת ימית שנערכה באחרונה על ידי החוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה עם רשות הטבע והגנים, במפרץ הצפוני של האתר.


ברשות הטבע והגנים אמרו כי ממצאי החפירה התגלה כי כל קרקעית המפרץ מרוצפת באבני ניטלה (בלסט), אבנים ששימשו לאיזון ספינות עתיקות. רבות מאבנים אלו עשויות מסלעים שאינם מצויים בארץ, כשיש וצפחה, ומעידים על מקורן של הספינות שעגנו במפרץ. בנוסף נמצאו כלי חרס רבים, רובם שייכים לקנקני אגירה ולאמפורות - כלים גדולים ששימשו לתובלה ימית של שמן, יין ומוצרים אחרים.
תגלית מיוחדת נוספת היא של מספר עוגני אבן האופייניים לתקופת הברונזה ובהם עוגן אבן גדול, במשקל של כ-100 ק"ג מלפני כ-3,300 שנה. מדובר בעוגן האופייני לתקופת הברונזה המאוחרת (התקופה הכנענית המאוחרת) וכדוגמתו נמצאו גם בעיר הנמל הקדומה אוגרית שבסוריה ובמטען הספינה הקדומה שנתגלתה ליד אולובורון בטורקיה.



4 צפייה בגלריה
אזור הנמל העתיק
אזור הנמל העתיק
אזור הנמל העתיק
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
החפירה התנהלה במסגרת שיתוף פעולה בין מכון רקנאטי ללימודי ים באוניברסיטת חיפה למרכז סקריפס לארכיאולוגיה ימית באוניברסיטת סן-דייגו בקליפורניה, החוקר את השפעת הסביבה הימית על האדם ב-10,000 השנים האחרונות, ורשות הטבע והגנים. החפירה השנה התמקדה במפרץ הצפוני של דור, על גבול שמורת הטבע הבונים. מדובר במפרץ טבעי עגול בקוטר של כ-200 מטרים, שבו עומק המים מגיע כיום לארבעה מטרים. בתקופת הברונזה ותקופת הברזל, בהן היה מפלס הים נמוך יותר, עדיין היה עומק המפרץ כשני מטרים ומתאים לעגינת ספינות.
בנוסף נמצאו בחפירה כלי צור, קערת אבן ואבן שחיקה גדולה, השייכים כנראה ליישוב ניאוליתי (תקופת האבן החדשה) שהתקיים במקום לפני שהים עלה והציף אותו לפני כ-6,000 שנה.
עם סיום החפירה ובמבצע תת ימי מורכב, שבו לקחו חלק סטודנטים מהארץ ומחו"ל ואנשי רשות הטבע והגנים, עוגן האבן הקדום, שבלט בגודלו, הועלה מקרקעית הים באמצעות מצנח הרמה, וכעת מקור האבן ממנו הוא עשוי ייבדק כדי לנסות להבין את מקורו.
4 צפייה בגלריה
הוצאת העוגן הקדום
הוצאת העוגן הקדום
הוצאת העוגן הקדום
(צילום: אמיר יורמן, המכון ללימודי ים ע"ש רקאנטי, אוניברסיטת חיפה)
4 צפייה בגלריה
מוציאים את העוגן ליבשה
מוציאים את העוגן ליבשה
מוציאים את העוגן ליבשה
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
פרופ' אסף יסעור-לנדאו, ראש מכון רקנאטי ללימודי ים באוניברסיטת חיפה, שניהל את הפרויקט, אמר: "חפירות תת ימיות והכשרה של הדור הבא של הארכיאולוגים הימיים הם תמיד מבצע מדעי ולוגיסטי מסובך. שיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים ועם מנהל הגן הלאומי תל דור יוסי אוזן הוביל להצלחת הפרויקט, ופותח פתח לשיתופי פעולה עתידיים בתחום הארכיאולוגיה הימית".
ד"ר דרור בן יוסף, ארכיאולוג וממונה מורשת מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, הוסיף: "העיר דור 'נולדה מן הים' ולאורך כל תקופות קיומה הופנה מבטה לאופק המערב. הנגשת מורשת תל דור לציבור יש בה כדי לחבר סיפור בן אלפי שנות היסטוריה ימית ויבשתית של אחת הערים החשובות שהתגלו בארץ-ישראל. הגן הלאומי נפתח השנה למבקרים לאחר עבודות פיתוח והנגשה נרחבות שביצעה רשות הטבע והגנים, הכוללות הקמת מבואה למבקרים, הסדרת שבילי טיול לרבות מונגשים, נקודות תצפית ושלטי המסרה סביב מוקדי העניין הבולטים והמיוחדים של הגן הלאומי".