פרידה רומנטית מבן או בת זוג מעולם לא הייתה דבר פשוט. היא מביאה עמה כאב נפשי, געגועים, שינוי הרגלים והסתגלות למציאות חדשה. אבל מאז שהרשתות החברתיות ושלל אפליקציות נוספות הפכו להרגל מרכזי כל כך עבורינו, התהליך הפך לקשה אפילו יותר. זאת בשל האפקט הלא טבעי שלהן, לשמר בחיינו את הנוכחות של אנשים שהתרחקנו מהם.

עוד מדריכים:

הקלישאה אמנם אומרת שאחרי פרידה צריך להראות יותר פעילות ברשתות, לשדר לאקס/ית כמה הכל נפלא בלעדיהם, וכמובן, לעקוב באובססיביות גם אחרי מה שהם מפרסמים. אבל כנראה שהתנהלות כזו היא לא בריאה במיוחד, ורק מקשה על תהליך ההחלמה.
3 צפייה בגלריה
לב שבור
לב שבור
החיים הדיגיטליים מוסיפים קשיים לתהליך הפרידה
(צילום: שאטרסטוק)
המדריך הבא יעשה לכם סדר בצעדים ויעזור לכם להתרחק מהנוכחות הדיגיטלית של האקס/ית, לקחת יותר שליטה על החיים הדיגיטליים שלכם ולהימנע מהפתעות לא נעימות. רבים מהטיפים יכולים להיות רלוונטיים גם לגבי אנשים אחרים שתרצו לצמצם את האינטראקציה הדיגיטלית איתם.

זכרונות

לפייסבוק יש פינה חמה לנוסטלגיה, והפלטפורמה מקפיצה מדי פעם פוסטים ותמונות מהעבר. אבל מה אם יש דברים שאתם מעדיפים לא להיזכר בהם בהפתעה? שינוי פשוט בהגדרות יביא לכך שפייסבוק לא תקפיץ לכם זכרונות שכוללים בתוכם אנשים או תאריכים שאתם מעדיפים להימנע מהם כרגע.
כך תעשו זאת דרך האפליקציה של פייסבוק בנייד: לחיצה על שלושת הקווים בצד ימין למעלה (צד שמאל למשתמשי האפליקציה בעברית) -> Memories -> לחיצה על גלגל השיניים בצד ימין למעלה (שמאל למשתמשי העברית) -> תחת הכותרת Hide Memories (הסתרת זכרונות) תוכלו ללחוץ על People (אנשים), ולהקליד את שם האדם שתרצו להסתיר מהזכרונות, או ללחוץ על Dates (תאריכים), ולבחור את התאריך שבו אתם מעדיפים לא להיזכר.
אם אתם משתמשים באפליקציית גיבוי התמונות של גוגל, גוגל פוטוס, גם לה יש את אותה נטייה נוסטלגית להציג רגעי שיא משנים עברו. גם דרכה ניתן לחסום תכנים שפחות תרצו לראות בהפתעה. כדי לעשות זאת היכנסו לאחד האוספים שבראש מסך הבית של האפליקציה (למשל "לפני שנה" או "לפני ארבע שנים") -> לחצו על שלושת הנקודות בצד שמאל למטה -> גללו למטה ובחרו ב"ההגדרות של הזכרונות". תוכלו לבחור ב"הסתרת אנשים וחיות מחמד" ואז ללחוץ על תמונת האדם שתרצו לסנן, או "הסתרת תאריכים" כדי להחריג תאריך מסוים.
3 צפייה בגלריה
תסכול מחשב
תסכול מחשב
לפייסבוק יש פינה חמה לנוסטלגיה, אבל מה אם לא בא לכם להיזכר?
(צילום: שאטרסטוק)

חשבונות וסיסמאות

חשבו על כל החשבונות המשותפים לשירותים דיגיטליים שאתם חולקים עם האקס/ית, כמו חשבון נטפליקס למשל. זה הזמן לפתוח חשבונות חדשים במקרה הצורך - ולשנות את הסיסמאות לחשבונות קיימים. בכלל, רצוי להחליף סיסמאות לכל חשבון שלאקס/ית עשויה להיות גישה אליו, אם למשל התחברתם אליו בעבר גם דרך המכשירים שלו/ה, כמו מיילים ורשתות חברתיות. כדאי לקחת בחשבון גם סיסמאות לאפליקציית הבנק, מחיקת פרטי אשראי מאפליקציות כמו וולט וכו'.
גוגל נותנת אפשרות להתנתק מכל המכשירים שמחוברים לחשבון כרגע, לאחר הגברת האבטחה באמצעות הפעלת אימות דו-שלבי. כדי לעשות זאת היכנסו לחשבון גוגל שלכם (אפשר דרך הלינק הזה) -> לחצו על Security (אבטחה) -> תחת הכותרת Signing in to Google (כניסה ל-Google) בחרו ב- 2-Step Verification (אימות דו-שלבי) -> עקבו אחר ההוראות, ולאחר מכן גללו למטה עד לכותרת Devices you trust (מכשירים שאתה סומך עליהם). בחרו ב- Revoke all (ביטול גורף).
אם תרצו לנתק חשבון גוגל רק ממכשיר מסוים, היכנסו לחשבון גוגל -> לחצו על Security (אבטחה) -> תחת הכותרת Your Devices (המכשירים שלך) בחרו ב-Manage Devices (ניהול מכשירים) -> בחרו במכשיר הרצוי -> Sign Out (יציאה).
אם האקס/ית נהג/ה להתחבר מהמחשב שלכם לחשבון הג'ימייל שלו/ה, כדאי להסיר אותו כדי שלא תקבלו אותו בכל פעם כהצעה כשתרצו להתחבר באמצעות גוגל לאתרים שונים. כדי לעשות זאת תצטרכו להתנתק מג'ימייל בדפדפן. כשתתחברו שוב, יופיעו מספר חשבונות ששמורים במחשב בתור אפשרויות, ולידן האופציה "הסרת חשבון" שתאפשר לנקות אותו מהתפריט מעתה והלאה.
3 צפייה בגלריה
תסכול נייד
תסכול נייד
כדאי להחליף ססמאות לאחר פרידה
(צילום: שאטרסטוק)

חשיפה ברשתות החברתיות

זהו אולי החלק הטריקי ביותר. יש מגוון דרכים ו"דרגות חומרה" איך להיחשף ולחשוף פחות אל האקס/ית ברשתות חברתיות, וכעת נעשה בהם סדר. שימו לב: בכל הצעדים הללו, הצד השני לא מקבל התראה על כך שביצעתם אותם.
הצעדים שנחשבים מרחיקי לכת יותר בפייסבוק הם הסרה מרשימת החברים (Unfriend) או חסימה (Block). חסימה כוללת בתוכה גם הסרה מרשימת החברים שמתבצעת באופן אוטומטי, ומונעת כמעט כל קשר על גבי הפלטפורמה - המשתמש החסום לא יוכל לצפות אפילו בתכנים פומביים שפרסמתם, לשלוח או לקבל מכם הודעות, ועוד. גם חסימה לא תביא לניתוק מוחלט, ואם למשל חבר פייסבוק אחר שלכם העלה תמונה שבה תייג את המשתמש החסום, עדיין תהיו עשויים להיתקל בה.
כדי "לאנפרנד" (להסיר מרשימת החברים): היכנסו לפרופיל של האקס/ית -> לחצו על כפתור Friends (חברים) מתחת לתמונת הפרופיל -> בחרו ב- Unfriend (בטל/י חברות).
כדי לחסום: היכנסו לפרופיל של האקס/ית -> לחצו על שלושת הנקודות מצד ימין (שמאל למשתמשי העברית) מתחת לתמונת הפרופיל -> בחרו ב-Block (חסום/חסמי).
הבחירה אם לחסום או לאנפרנד מישהו תלויה כמובן בשיקולים רבים, ואם היא נראית לכם קיצונית יש שורת צעדים אחרים, ו"רכים" יותר, שאפשר לעשות:
Take a break: אם כרגע הסטטוס שלכם בפייסבוק מראה כי אתם נמצאים במערכת יחסים, ברגע שתשנו אותו או תסירו אותו לחלוטין, האפשרות "לקחת הפסקה" תוצע באופן אוטומטי על ידי הפלטפורמה. ההפסקה תאפשר לכם להגדיר כי אתם מעוניינים להימנע מלראות פוסטים שהאקס/ית פרסם/ה או תויג/ה בהם, למנוע ממנו/ה לראות פוסטים שאתם פרסמתם (כל עוד הם לא פומביים, ולא תייגת בהם את האקס/ית), וגישה מהירה לעריכת מי שיכול לראות פוסטים שפרסמתם בעבר.
Unfollow: מאפשרת להפסיק לראות בפיד את מה שמפרסם משתמש מסוים, גם אם אתם חברי פייסבוק. כדי להגדיר זאת היכנסו לפרופיל של האקס/ית -> לחצו על Friends (חברים) מתחת לתמונת הפרופיל -> לחצו על Unfollow (הפסק/ הפסיקי לעקוב).
Snooze: אופציה אפילו פחות מחייבת מאנפולו, שלמעשה מבצעת אנפולו לתקופה של 30 יום בלבד. כלומר, במהלך 30 יום לא תראו פוסטים או תמונות של האקס/ית בפיד. אם תרצו לעשות זאת, תוכלו להגדיר את האופציה רק מתוך הניוזפיד. כשתראו פוסט של האקס/ית תוכלו ללחוץ על שלושת הנקודות שבצד העליון מימין לפוסט (משמאל, למשתמשי העברית) -> ולבחור ב-Snooze for 30 days (השתק/השתיקי למשך 30 יום).
אם חוץ מלהגביל את מה שאתם רואים, חשוב לכם להגביל ולשלוט על החשיפה לתכנים שאתם מפרסמים, יש דרך לעשות זאת. רק שימו לב שכדי למנוע מהאקס/ית להיחשף לפוסטים שלכם מבלי לחסום אותו, הם לא יוכלו להיות ציבוריים. בפרסום פוסט חדש, מתחת לפוסט יש שורה שמגדירה מי יכול לצפות בהם. לחצו עליה-> בחרו ב-Friends except (חברים מלבד) -> הקלידו את שם החבר ממנו תרצו להסתיר את הפוסט -> לחצו Done (סיום) -> לחצו Done (סיום) פעם נוספת. כל עוד לא תבחרו בהגדרה אחרת של קהל, היא אמורה להישמר גם בפוסטים הבאים שלכם.
דרך נוספת לבצע זאת היא באמצעות כניסה לפרופיל של האקס/ית -> לחיצה על Friends (חברים) מתחת לתמונת הפרופיל -> Edit friends list (ערוך/ערכי רשימת חברים)-> בחירה בRestricted (גישה מוגבלת).
ומה לגבי סטוריז? כדי למנוע מהאקס/ית לראות סטוריז שלכם בפייסבוק, בפעם הבאה שתרצו לפרסם בסטורי ותלחצו על Create Story (יצירת סטורי)-> לחצו על האייקון בו מופיע אדם לצד גלגל שיניים מצד ימין למעלה (שמאל למעלה למשתמשי העברית)-> בחרו ב-Friends (חברים) - שימו לב שבחירה זו תהפוך את הסטוריז שלכם לזמינים לחברים בלבד -> לחצו על Hide story from (הסתרת הסטורי מ-)-> הקלידו את השם ממנו תרצו להסתיר את הסטוריז שלכם. אם הוספתם את האקס/ית לרשימת Restricted, אין צורך בצעדים האלו, כי הסטוריז שלכם יוסתרו מהם באופן אוטומטי.
כדי להפסיק לראות סטוריז של האקס/ית: בשורת הסטוריז באפליקציה, לחצו לחיצה ארוכה על הסטורי שלו (זה לא יפתח את הסטורי) -> בחרו ב Mute Story (להשתיק את הסטורי)-> לחצו על Mute (השתק/השתיקי).
המחמירים אולי ירצו לבצע את אחד הצעדים האלו (כמו אנפולו או אנפרנד) גם עבור חברים או בני משפחה של האקס/ית שנמצאים ברשימת החברים שלכם, מאחר שיש סיכוי שהם יפרסמו תכנים שבהם הוא מופיע, או שהוא ייחשף לתכנים שלכם דרכם.
ומה לגבי אינסטגרם? כדי להפסיק לעקוב אחרי האקס/ית באינסטגרם, וכך להפסיק להיות חשופים לתכנים שלה/ו, היכנסו לפרופיל של האקס/ית -> לחצו על כפתור ה-Following (נעקבים) -> לחצו על Unfollow (הפסק/הפסיקי לעקוב).
אם תרצו, תוכלו גם להסיר את האקס/ית מרשימת העוקבים שלכם: היכנסו לפרופיל שלכם -> לחצו על Followers (עוקבים) -> מצד ימין לשמו של המשתמש הרלוונטי ברשימה (צד שמאל למשתמשי העברית) לחצו על Remove (הסר/הסירי) -> בחרו שוב ב-Remove (הסר/הסירי).
כדי לחסום באינסטגרם: היכנסו לפרופיל של האקס/ית -> לחצו על שלושת הנקודות מצד ימין למעלה (שמאל למשתמשי העברית) -> לחיצה על Block (חסום/חסמי) -> בחרו אם אתם מעדיפים לחסום את הפרופיל הנוכחי שלו/ה, או גם את כל הפרופילים שייצרו בעתיד.
חסימה באינסטגרם תמנע אפשרות לכתוב הודעות זה לזו, תסתיר את הפיד והסטוריז שלכם מהנחסם, ומסירה לייקים ותגובות שלהם מפוסטים שפרסמתם בעבר. למרות זאת, המשתמש החסום עדיין יוכל לראות תגובות ולייקים שלכם על פוסטים פומביים, או פוסטים של חשבונות אחריהם הם עוקבים.
אפשרות נוספת שאינסטגרם מספקת היא לחסום אנשים רק מלהגיב על התמונות והסרטונים שלכם. אם תבצעו זאת, רק הם יוכלו לראות את התגובות שכתבו לכם. כדי לעשות זאת היכנסו לפרופיל שלכם -> לחצו על שלושת הקווים מצד ימין למעלה (שמאל למשתמשי העברית) -> היכנסו ל-Settings (הגדרות) -> לחצו על Privacy (פרטיות) -> Comments (תגובות) -> Block Comments From (חסימת תגובות מ-) -> הקלידו את שם המשתמש הרלוונטי ולחצו על Block (חסום/חסמי) לצד השם.
אופציה נוספת באינסטגרם היא "הגבלה", מעין חסימה רכה יותר שפותחה ככלי נגד בריונות. הגבלה תמנע מהמשתמש לראות מתי אתם מחוברים, הודעות שהם ישלחו יעברו לתיקיית הבקשות, לא תקבלו עליהם התראות, והם לא יוכלו לדעת אם קראתם אותן. לא תקבלו התראות על תגובות שלהם, ורק הם יוכלו לראות את התגובות שכתבו על פוסטים שלכם (אך יש לכם את האפשרות לאשר את התגובות, ואז הן יהיו חשופות לכולם). כדי להגביל מישהו באינסטגרם: היכנסו לפרופיל שלו -> לחצו על שלוש הנקודות מימין למעלה (משמאל למשתמשי העברית) -> Restrict (הגבלה).
אם אתם רוצים להפסיק לראות את הפוסטים של מישהו בפיד, או את הסטוריז שלו בחלק העליון של האפליקציה, מבלי לבצע Unfollow, תוכלו להשתיק אותו: היכנסו לפרופיל שלו -> לחצו על following (נעקבים) -> בחירה ב- Mute (השתקה) -> בחירה ב- Posts (פוסטים), Stories (סיפורים) או שניהם.
הסתרת הסטורי שלכם: אם אתם לא רוצים שלאקס/ית תהיה גישה לצפיה בסטוריז שאתם מפרסמים, היכנסו לפרופיל שלכם -> לחצו על שלושת הקווים מצד ימין למעלה (שמאל למשתמשי העברית) -> Settings (הגדרות) -> Privacy (פרטיות) -> Story (סטורי) -> לחיצה על מספר האנשים מתחת ל- Hide Story From (הסתרת הסיפור מ-) -> הקלידו ובחרו את המשתמש ממנו תרצו להסתיר את הסטורי -> לחצו על החץ בשורה העליונה שיחזיר אתכם למסך הקודם, או על Done אם אתם משתמשי אייפון.

תמונות

זה הזמן להחליף את כל התמונות המשותפות שאולי יש לכם עם האקס/ית ברקעים של הטלפון, המחשב, בתמונת הפרופיל בווטסאפ, בפייסבוק וכו'. אם תרצו למחוק גם חלק או את כל התמונות שלכם מהעבר, תצטרכו לעבור על התמונות ברשתות החברתיות, במכשירים ובגיבויים שונים שאולי יש לכם. עם הצעד הזה אולי כדאי להמתין כדי לא לפעול בפזיזות, או להיעזר בחבר טוב אם מכאיב מדי לעבור לבד על כל אותם הזכרונות.

צ'אטים

יכול להיות שבחרתם להישאר בקשר גם אחרי הפרידה, או שאתם עדיין מחויבים להיות בקשר מסוים בגלל עניינים לוגיסטיים שלא סיימתם להסדיר ביניכם. יכול להיות מנגד, שחשוב לכם לנתק קשר לחלוטין. בכל מקרה, יש מספר הגדרות בוואטסאפ שכדאי להכיר, ולבחור בזו שמתאים לכם ליישם.
אם אתם לא רוצים לקבל התראה ברגע שהודעה מהאקס/ית נשלחת, ומעדיפים לבדוק את הצ'אט בזמן שלכם, כך תעשו זאת: היכנסו לחלון השיחה -> לחצו על שלושת הנקודות מצד שמאל למעלה (צד ימין למשתמשים באפליקציה בשפה האנגלית) -> השתקת התראות Mute notifications)-> תמיד (Always). אם אתם חברים בקבוצות וואטסאפ משותפות, כדאי לשקול לבצע את אותו התהליך גם בהן.
אם תרצו להעביר את השיחה עם האקס/ית לארכיון, כך שלא תופיע יותר במסך הראשי של האפליקציה, לחצו לחיצה ארוכה על הצ'אט מתוך המסך הראשי של האפליקציה -> בשורת האייקונים שתופיע למעלה, לחצו על האייקון עם החץ כלפי מטה.
אם תרצו למחוק את תוכן השיחה עם האקס/ית לחלוטין, היכנסו לחלון הצ'אט -> שלוש נקודות מצד שמאל למעלה (צד ימין למשתמשי האנגלית) -> עוד (More)-> ניקוי צ'אט (Clear chat) -> ניקוי (Clear).
חסימה בוואטסאפ מתבצעת באופן הבא: כניסה לחלון הצ'אט -> שלוש נקודות מצד שמאל למעלה (צד ימין למשתמשי האנגלית) ->עוד (More) -> חסימה (Block) -> חסימה (Block).
אם במקרה אתם משתמשים במתחרה טלגרם, תוכלו לבצע גם בה את הצעדים שתבחרו. לביטול התראות: כניסה לחלון השיחה -> לחיצה על שלושת הנקודות מימין למעלה -> Mute notifications -> לחיצה על Disable.
מחיקת תוכן השיחה: כניסה לצ'אט -> שלוש נקודות מצד ימין למעלה -> Clear History -> בטלגרם תוכלו לבחור האם למחוק את תכולת הצ'אט גם עבור הצד השני, ע"י סימון וי בתיבה שתופיע -> Clear history.
חסימה: לחיצה ארוכה על שם המשתמש מתוך התפריט הראשי של האפליקציה -> שלוש נקודות מצד ימין למעלה -> Block user -> בחירה ב-Block User (סמנו וי אם תרצו גם למחוק את הצ'אט).
העברה לארכיון: לחיצה על שם המשתמש מתוך התפריט הראשי של האפליקציה -> שלוש נקודות מצד ימין למעלה -> Archive.

עדיין מרגישים שזה יותר מדי?

אם ביצעתם את הצעדים שראיתם לנכון, ואתם עדיין נחשפים ליותר מדי תכנים של האקס/ית במדיות החברתיות (למשל, דרך חברים משותפים או קבוצות ששניכם חברים בהן), או מרגישים שההתעסקות בכל ההגדרות הללו היא כרגע יותר מדי בשבילכם - זה הגיוני ומובן לחלוטין. שקלו לקחת הפסקה ממדיות חברתיות או מכלים דיגיטליים שאתם מרגישים שהשימוש בהם פוגע בכם כרגע, ואולי לצמצם בכלל את השימוש במסכים לתקופה מסוימת, במיוחד בשעות הלילה שכן החשיפה לאור כחול פוגעת בשינה. והכי חשוב - זכרו שזה זמני. בהצלחה!