בשיתוף אסם נסטלה
מתי בפעם האחרונה חשבתם על ארוחת הערב המשפחתית כעל הזדמנות שלכם להתחבר לילדים שלכם? תודו, הפתעה. ארוחת הבוקר היא אולי החשובה ביום מבחינה תזונתית, אבל ארוחת הערב, זו בה נפגשת כל המשפחה יחד, היא לא פחות מהזדמנות להוריד מסכות, להסתכל זה לזה בעיניים, גם כשאחד מכם הוא 160 ס"מ והאחר רק 100 ס"מ. זה מה שעושה ארוחת ערב רגילה למאחדת את המשפחה.
6 צפייה בגלריה
הורים מתבגרים ילדים ארוחת ערב משפחתית ארוחה
הורים מתבגרים ילדים ארוחת ערב משפחתית ארוחה
לשים את המשפחה במרכז
(צילום: shutterstock)

בגובה העיניים

כמה פעמים ביום אתם מסתכלים לילדים שלכם בעיניים? כנראה שזה כמעט לא קורה באמת. "ארוחת הערב זה הזמן בו אנחנו רואים את העיניים של הילדים שלנו, בהתכנסות משפחתית בה כולם בשוויון ערך, בגובה העיניים", אומרת לאה שטרן, מרצה ומנחת הורים ממכון אדלר. "זה הזמן לאכול ולשבוע אבל גם המקום בו יש זמן לשתף, להקשיב, לסכם את היום, זה יכול להיות זמן, שמחזק את הלכידות המשפחתית".

הזדמנות לשיתוף הדדי

שטרן מדגישה שזמן ארוחת הערב הוא גם הזדמנות נפלאה להורים לשתף את הילדים: "זו הזדמנות ללמד את עקרונות 'התקשורת המיטיבה' – להתייעץ עם הילדים, להתלבט איתם, לקבל החלטות משותפות וזו גם הזדמנות לילדים לראות אותנו במקום שלנו – המתלבט, הפגיע, שמנרמל את המקום שלנו כבני אדם ולא כגיבורי על. זה מלמד אמפתיה, לראות את האחר, להוכיח דוגמה אישית וגם פתח לשתף אותנו ואותם בהתמודדויות שלהם בחיים וגם באלה שלנו, ההורים.
היא מוסיפה ומדגישה שאם משתפים את הילד בקושי או תסכול, חשוב לא להציף את הילד אלא גם להסביר איך התגברנו על הקושי ואיך פתרנו את הבעיה, איזה כוחות מצאנו בעצמנו לפתרון הבעיה. "זה מייצר פתרון אופטימי, שאפשר לשנות מצבים", היא אומרת.
6 צפייה בגלריה
הורים מתבגרים ילדים ארוחת ערב משפחתית ארוחה
הורים מתבגרים ילדים ארוחת ערב משפחתית ארוחה
מתי בפעם האחרונה המתבגרים שלכם סיפרו לכם משהו על חייהם?
(צילום: shutterstock)

ארוחת הערב חשובה גם לתיווך מציאות – מזו הפוליטית ועד נושאים שחשובים להורים, כמו מסכים בחיי ילדים. "כל ילד צריך לדעת שאפשר לדבר על הכל וזו ההזדמנות. זה מאפשר אווירה נעימה ולא שיפוטית במשפחה, אווירה אותנטית ויעזור לילדים לדעת שאין נושאים שהם טאבו". חשוב, היא אומרת, שההורים לא רק יכינו ויגישו אלא גם יאכלו בעצמם את הארוחה.

חוויה מהנה ומעצימה אבל גם בריאה

אורלי פיינה, דיאטנית קלינית ומנהלת תחום תזונה באסם נסטלה, ממליצה לכל משפחה לפנות לעצמה זמן כדי לקיים את ארוחת הערב: "ארוחה משפחתית יכולה להפוך לחוויה מהנה, מעצימה ובריאה לכל בני הבית. כל מה שנדרש זה קצת תכנון מוקדם לצד פינוי זמן וקשב. הקדישו לזה זמן והקפידו לקיים את ארוחת הערב המשפחתית בהרכב מלא, כמה פעמים בשבוע".
פיינה אומרת שחשוב לקבוע, אפילו מראש, יומיים או שלושה, בהם כולם פנויים מפעילויות והתחייבויות. "אם אתם משפחה עסוקה ודינמית, אפשר לפתוח יומנים ולתאם מועדים קבועים. זה ישתלם לכם", היא אומרת.
6 צפייה בגלריה
הורים ילדים ארוחת ערב משפחתית ארוחה
הורים ילדים ארוחת ערב משפחתית ארוחה
תחייבו לארוחה המשפחתית, זה יעשה לכם טוב
(צילום: shutterstock)

דוגמה לתקשורת נכונה

ארוחה משותפת מאפשרת לחלוק את חוויות היום בין בני המשפחה ולהוות דוגמה לילדים לתקשורת נכונה.
ארוחה קבועה גם מבססת את הרגלי התזונה שלהם, לטווח רחוק. "במחקרים על ארוחות משפחתיות, נמצא כי ילדים האוכלים ארוחה משפחתית משותפת בקביעות, פיתחו הרגלי אכילה נכונים יותר בבגרותם. חלק מתפקידם של ההורים בארוחות אלה הוא להגיש מיני מזונות מזינים ומגוונים, וכמובן לשמש דוגמה אישית של אכילה נכונה ללא הסחות דעת", אומרת פיינה ומוסיפה שזו דרך נהדרת לחשוף את הילדים למזונות חדשים ומעניינים, להתנסות במזונות שטרם טעמו בדרכים חדשות ובאופנים שונים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כל המשפחה יחד

כמו שטרן, גם פיינה מאמינה בשיתוף הילדים, משלב התכנון, דרך ההכנה ועד הארוחה. "שתפו את הילדים בהכנת הארוחה – תכננו איתם תפריט מאוזן ומלא, הכינו יחד את המנות השונות ושתפו אותם בעריכת השולחן. זו גם הזדמנות לחשוף את הילדים להרכב הארוחה ולחשיבות של מגוון תזונתי ואכילה נכונה. בנוסף, הילדים ודאי ישמחו לקבל מחמאות על המנות שהכינו בעצמם", היא אומרת.
פיינה מדגישה את החשיבות שאף בן משפחה לא יהיה עם מסך על שולחן האוכל: "כשאוכלים ללא הסחות, אוכלים בצורה מודעת יותר – לכמות, לאיכות ולטעמים. אכילה קשובה ומודעת מאפשרת אכילה בהתאם לתחושות רעב ושובע ומונעת אכילת יתר".
6 צפייה בגלריה
בלי מסכים
בלי מסכים
בלי מסכים
(צילום: shutterstock)

מעלים טוויסט לשולחן

כדי לא להישאר בכל ארוחה עם חביתה סלט וטוסט, מציעה פיינה להכניס "טוויסט" לארוחות הערב ולהעניק להן אופי ייחודי. "למשל, תוכלו להכריז על ארוחה איטלקית עם פוקצ'ה טעימה לצד סלט ירקות וגבינה, או ארוחה אסייתית עם סלט ירקות ונבטים לצד מנת נודלס עשירה וטעימה. תוכלו להוסיף אופי וייחוד גם בהגשה, למשל – ארוחה שלמה עם מאכלים שאפשר לאכול בידיים (מגוון ירקות חתוכים למקלות, פשטידות אישיות קטנות בצורת מאפינס ועוד). תחשבו על אלה כהזדמנות לחשוף את המשפחה למזונות וטעמים חדשים מעת לעת".
6 צפייה בגלריה
שתפו את הילדים בהכנה
שתפו את הילדים בהכנה
שתפו את הילדים בהכנה
(צילום: shutterstock)
פיינה מציעה להפוך גם את סיום הארוחה למסע משותף ולתת לילדים תחושת אחריות ושותפות בהתאם לגילם וליכולותיהם, בה יחליטו מי מפנה את השולחן, מי מסדר את המדיח או שוטף את הכלים, מי מחזיר מזון למקרר וכדומה. העיקר, תהפכו את ארוחת הערב לארוחה של כולם בגובה העיניים.
בשיתוף אסם נסטלה