בשנתיים האחרונות מנסה פייסבוק להעביר את הדגש של הרשת החברתית מהניוז פיד לקבוצות, מתוך אמונה שמדובר במרחב יותר בטוח ופחות מפלג עבור המשתמשים, וכמובן גם כזה שמעודד אותם להשתמש יותר ויותר בפלטפורמה בהתאם לתחומי העניין האישיים שלהם. אלא שבתקופה האחרונה מתברר שוב ושוב שהקבוצות האלה אינן מקום בטוח כפי שמארק צוקרברג היה רוצה שנחשוב. בתקופת הקורונה הן התגלו ככר פורה להפצת פייק ניוז ודיסאינפורמציה, והשיא היה כמובן כאשר חלק מהן שימשו לארגון המהומות האלימות בגבעת הקפיטול בוושינגטון.

עוד כתבות על פייסבוק:

3 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
(צילום: shutterstock)
כעת פייסבוק מכריזה על שורה של צעדים שנועדו להפוך את הקבוצות למרחב בטוח יותר. הדרך לשם עוברת בהגבלת ההמלצות למשתמשים על קבוצות בנושאים מסוימים, הידוק הפיקוח על התוכן בקבוצות שחבריהן נוטים להפר את כללי הקהילה וגם צעדי ענישה - כולל מחיקה לצמיתות - נגד משתמשים וקבוצות שיתגלו כמפרים עקביים של הכללים האלה. הנהלים החדשים ייכנסו לתוקף ברחבי העולם בחודשים הקרובים.
ראשית, פייסבוק תפסיק להמליץ למשתמשים על קבוצות בנושאים פוליטיים או אזרחיים, אך תמשיך לאפשר למשתמשים להזמין חברים להצטרף אליהן. המגבלה הזאת כבר נכנסה לתוקף בארה"ב ועכשיו היא תורחב לכל המדינות. המהלך הזה מצטרף להחלטה של הרשת החברתית להפסיק להמליץ למשתמשים על קבוצות בנושאי בריאות או על כאלה שמכילות דיסאינפורמציה. בנוסף, קבוצה שתתחיל להפר את כללי הקהילה תוצג במיקום נמוך יותר בדירוג ההמלצות, כך שפחות אנשים ייחשפו אליה.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג
(צילום: רויטרס)
פייסבוק מתכוונת גם להגביל את החשיפה של קבוצות ומשתמשים שמפרים את כללי הקהילה. ככל שיהיו יותר הפרות, כך תצומצם החשיפה של הקבוצה או המשתמשים הבעייתיים - עד להסרה מלאה מהפלטפורמה. "במקרים שבהם נגרם נזק חמור", מדגישים ברשת החברתית, "אנחנו נסיר את הקבוצות ואת האנשים בלי צעדי הביניים האלה".
משתמשים שיבקשו להצטרף לקבוצה שיש לה היסטוריה של הפרות, יקבלו על כך הודעה על מנת שיוכלו לקבל החלטה מושכלת בעניין. כמו כן, תוגבל כמות ההזמנות לקבוצות כאלה. החשיפה של התוכן מהקבוצות האלה תוגבל עבור משתמשים שכבר נמצאים בה, כך שהוא יבלוט פחות בניוז פיד. "אנחנו חושבים שהצעדים האלה, לצד הורדה של דירוג הקבוצות בהמלצות, יגרמו לכך שיהיה קשה יותר לגלות קבוצות שמפרות את הכללים שלנו", אומרים בפייסבוק.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
המהומות בגבעת הקפיטול
(צילום: רויטרס)
האחריות עוברת גם למנהלי הקבוצות: בקבוצות שהמשתמשים שלהן הפרו פעמים רבות את כללי הקהילה, או עשו זאת במסגרת קבוצות אחרות שכבר הוסרו מפייסבוק, המנהלים יצטרכו לאשר מראש את כל הפוסטים. אם המנהלים יאשרו באופן עקבי תוכן שמפר את כללי הקהילה, הקבוצה תוסר לחלוטין מהרשת החברתית. משתמשים שמפרים באופן עקבי את הכללים לא יוכלו לפרסם פוסטים או להגיב באף קבוצה בפייסבוק. הם גם לא יוכלו להזמין אנשים אחרים לקבוצות ולא יוכלו לפתוח קבוצות חדשות.
"הצעדים האלה נועד לעזור לבלום את החשיפה של מי שרוצה להשתמש בפלטפורמה שלנו למטרות מזיקות", אומרים בפייסבוק. בחברה מדגישים שמדובר בחלק ממאמץ מתמשך ומשאירים את הדלת פתוחה להגבלות נוספות בעתיד.