כמעט 20 שנה אחרי שאגד הוציאה משירות את אחרוני אוטובוסי הניאופלן הדו קומתיים שלה, יחזור החודש האוטובוס המזוהה עם הבירה הבריטית לכבישי ישראל. בשבוע הבא תקבל החברה את הראשון מבין ארבעה אוטובוסים דו קומתיים מתוצרת מאן. במהלך חצי השנה הראשונה לפעילותם יבחנו האוטובוסים החדשים במספר קווים, בשלב ראשון בקו מתל אביב לראשון לציון.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס קומותיים
אוטובוס קומותיים
(צילום: אודי עציון)
בניגוד ל-50 הניאופלנים שהופעלו בעבר בקווים בין עירוניים, המאן החדש מיועד לקווים פרבריים עמוסים. המטרה היא להכניס יותר נוסעים על פני פחות שטח אספלט, בהשוואה לאוטובוסים מפרקיים הנמצאים בשירות כיום וחוסמים לעתים צמתים בשעות העומס. אורכו 13 מטר, מטר אחד יותר מאוטובוס רגיל, לעומת 19 מטר באוטובוס הדו מפרקי.
הוא מצויד בשני גרמי מדרגות, מלפנים ומאחור, המאפשרים תנועה מהירה יותר של נוסעים, בין הקומה העליונה לתחתונה ובכניסה וביציאה. מכשירי רב קו מותקנים בשתי הדלתות, ובקצה גרמי המדרגות בקומה השנייה, כדי לאפשר לנוסעים לטפס למעלה ולתקף את כרטיסם, בלי לעכב אחרים.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס קומותיים
אוטובוס קומותיים
(צילום: אודי עציון)
האוטובוס החדש, שנבנה בידי יצרנית המרכבים הספרדית UNVI מבוסס על שלדת מאן. הוא מצוייד במנוע דיזל בנפח של יותר מ-12 ליטר עם 430 כ"ס ומחובר לתיבת שישה הילוכים של ZF. הוא גם מצוייד בהיגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים הפונים בכיוון הפוך לגלגלים הקדמיים במהירות של עד 60 קמ"ש מאפשרים להקטין את רדיוס הסיבוב כדי להקל על הנהג בתמרונים באזורים צפופים.
כאמור הדו קומתי יכול לשאת 84 איש, מהם 73 בישיבה, 10 בעמידה ויש בו מקום לעגלת נכים אחת, ורמפה נפתחת כדי להעלותה. הדו מפרקי יכול לשאת בעיר 133 נוסעים, מהם רק 53 בישיבה ו-80 בעמידה, כאשר משרד התחבורה מאפשר הסעת 10 נוסעים בלבד בעמידה בקווים בין עירוניים. המחיר של שניהם דומה, 350 אלף יורו, 150 אלף יורו יותר מאוטובוס בין עירוני רגיל (55 מקומות ישיבה).
3 צפייה בגלריה
אוטובוס קומותיים
אוטובוס קומותיים
אוטובוס קומותיים
(צילום: אודי עציון)
למרות שהאוטובוס מותאם לנשיאת עגלת נכים, המדרגות הפנימיות גבוהות יחסית, מה שיקשה על נוסעים מבוגרים ליהנות מהנוף של הקומה השנייה. האוטובוס ממוזג ולכל נוסע יש שקע USB לטעינה. בחלקו האחורי של האוטובוס בקומה הראשונה יש תא מטען נפרד, כולל דלת המאפשרת לאדם להיכנס ולעמוד בו.