משהו טוב שהשנה האחרונה הולידה זה התעוררות הז'אנר של טיולי יין - ביקורים ביקבים, אירוח בכרמים והפיכת המדינה לאזורי יין קטנים ומסקרנים, רבי פעילות והתרחשות. עכשיו, הבילוי הזה שייך לא רק למכורים ליין אלא גם לכל מי שרוצה לנשום קצת אוויר בהרי יהודה, בגליל או ברמת הגולן.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
חוות קורנמל: פיצה, כנאפה, גבינה ונוף
(צילום: תיקי גולן)
הפעם בחרנו לצאת לטיול בין יקבים, כרמים ומחלבות באזור הר הנגב, קרוב למצפה רמון ובדרך לאילת, לסיני, ולעוד הרבה מקומות יפים אחרים. אתם יכולים לעבור משם תוך כדי תנועה ואתם יכולים גם לעשות מה שאנחנו עשינו - להקדיש יומיים כמעט מלאים לחוויה מסוג אחר.
שימו לב - יש כרמים ויש יקבים, זה לא אותו הדבר. חשוב להבין את ההבדל כי ברוב המקרים מדובר בסוגים שונים של חוויות.

כרם ננה

ערן רז, המכונה ננה, נטע את הכרמים שלו באזור המוזר של נחל צין, כבר בשנת 2007 בלי כל תשתית. מוזר אמרנו? תלוי למי: ננה עבד בעברו בכרמים שונים בהרי ירושלים וברמת הגולן, והחזון שלו היה לטעת כרמים בנגב. הוא התחיל לשוטט באזור, ראה נחלים, ראה טרסות עתיקות ושרידים של חוות חקלאיות, והבין שפעם היה פה שמח.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
כרם ננה
(צילום: תיקי גולן)
השנים הראשונות היו קשות, אף אחד לא התייחס ברצינות לכרמים בנגב, היו גם קשיים בירוקרטים וקשיים מול האוכלוסיה המקומית של הבדואים, אבל תוך שנתיים ננה והשכנים שלו נטעו באזור 800 דונם של גפנים ועוד 200 דונם של זיתים. סביר להניח שכבר שתיתם את הגפנים שלו ושל השכנים שלו, שכן הם מוכרים אותם ללא מעט יקבים מוכרים בארץ.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
(צילום: תיקי גולן)
אבל ננה לא מכר את הכל, ושמר לעצמו כמה גפנים. הבציר הראשון של יקב ננה היה בשנת 2010, ובשנת 2014 התחילו שם לייצר יין. במקום מייצרים רק מה שמגדלים, וכך כל תהליך הייצור של היין נמצא בשליטה מלאה של הכורמים והייננים.
המקום מבודד והנסיעה עד אליו היא חוויה בפני עצמה. תפנו לכם את הראש וחצי יום בשביל ביקור פה. סיור טעימות עולה כאן 60 שקל ובו מקבלים שלוש טעימות משתנות, ואפשר להזמין גם גבינות וקרקרים בנפרד. יש הרבה כוכים ופינות יפות שאפשר לקחת אליהם את הכוס ולשכוח שיש עולם בחוץ.

חוות נאות

שמה של חוות נאות התפרסם לאחרונה דווקא בשל יחידות האירוח יוצאות הדופן של לאה וגדי נחימוב: צינורות בטון עגולים ששימשו בעבר להולכת מים.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
חוות נאות
(צילום: תיקי גולן)
אבל במקום יש גם חוות עיזים וחנות קטנה שבה מוכרים את הגבינות שמייצרים במקום לצד יינות, שמני זית, ריבות ובירה - רק מהאזור. אפשר להביא יין ולהיזרק באחת הזולות או לקחת ולהמשיך בדרככם.

יקב שיזף

בשקט מופתי ובתפאורה שלא מהעולם הזה, הסופר והעיתונאי - ומעתה אמרו גם היינן - צור שיזף, מגדל כרם טבעי, שאותו שתל לפני עשר שנים. מי שהרבה לכתוב על הרפתקאותיו ומסעותיו בעולם, יוצא כאן למסע נוסף, רק שעכשיו הוא לעולם היין. 5,000 בקבוקים בלבד הוא מייצר מדי שנה, והמבנה שבו תתארחו הוא בעצם כוך אבן קטן שחצוב בתוך מצוק. וכן, זה משגע בדיוק כמו שזה נשמע.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
יקב שיזף, מצפה רמון
(צילום: תיקי גולן)
בשנת 2011 נשתלו 20 דונמים של גפנים ולפני חמש שנים הוא התחיל לייצר יין. התוויות החכמות והיפות של הבקבוקים בעיצוב חנוך פיבן, ושימו לב לזה - בחצר יש אוטובוס שמתפקד כצימר.

חוות קורנמל

קורנמל היא החווה הראשונה בהר הנגב. בחווה המשפחתית זאת גרים ענת ודניאל קורנמל כבר 24 שנים. יש להם 80 עיזים חולבות, שמהחלב שלהן הם מייצרים גבינות מטריפות - שנקראות על שם העיזים בחווה.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
(צילום: תיקי גולן)
בקורונה הם עשו משלוחים של גבינות למרכז, והחנות תפקדה כמו חנות מכולת, אבל עכשיו יש שם מרפסת מגניבה מחופה דק עץ עם נוף חד פעמי וגם פיצות מהתנור, כריכים, כנאפה ומלא דברים טעימים שאפשר לאכול במקום. מה שכן נשאר מהקורונה כאן זה הקונספט - מזמינים בקופה ולוקחים לבד. בחוץ יש צל ושולחנות פיקניק, ואין מזגן - אבל יש רוח בשפע גם בקיץ. עצירת חובה בדרך, גם אם זה רק לקפה זריז.

יקב רמת נגב

כבר 25 שנה שבקדש ברנע פועל יקב משפחתי. הכרמים נטועות על פני 140 דונם, והגפנים ליין מגיעות גם מאזורים אחרים בארץ. את היישוב הזה בכלל הקימו בסיני, ובעבר הוא היה שייך רובו ככולו למשפחות מפוני סיני (היום נשארו רק שתי משפחות כאלה ביישוב). אלון ונירה צדוק, ממפוני סיני, הם גם הבעלים של היקב.
עובדים איתם שם גם שני הבנים: בן אחד הוא יינן שלמד באויברסיטת פירנצה, והבן השני משווק את היינות של המשפחה - מבאר שבע ועד קריית שמונה. את היינות משווקים גם לשוויץ, לפולין, ולמסעדות ומעדניות. היקב גדול בכל קנה מידה והוא מייצר 220,000 בקבוקים בשנה, ו-17 סוגים של יין ב-4 סדרות, שבכולן יש גם יינות לבנים וגם אדומים.
אין כאן מסעדה או מרכז מבקרים, אבל הסיפורים של אלון הם התבלין האמיתי של כל היין הזה.

עושים פיקניק או צריכים צידה לדרך? אלה המקומות הטעימים

לשה באמצע מצפה רמון מצאנו מאפייה קטנטנה, שמצליחה לעשות קסמים מבצק. גם אם הגעתם לכאן רק בשביל להצטייד בדברים טעימים לדרך, תפנו לכם רבע שעה ומקום בבטן לקפה ומאפה או כריך. יש שם לחמי מחמצת, מאפים מלוחים מושקעים מאוד וגם יינות מהאזור ומוצרי מעדנייה מקומיים שתוכלו לאסוף משם - או בקיצור, כל מה שאתם צריכים ליד היין שלכם.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
(צילום: תיקי גולן)
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
לשה, מצפה רמון
(צילום: תיקי גולן)
בדברים הקטנים מהאזור יש את הבירה המקומית של גלנץ, מיץ טבעי מנאות סמדר ומאפים שיחריבו כל דיאטה אפשרית בעולם.
הכנענייה כריכי בשר גדולים וטעימים מאוד הם ההיי לייט של המקום הזה, הנמצא בלב מרכז מסחרי שקט במדרשת שדה בוקר. הלחם חמים ופריך והממרחים לבחירתכם. תוכלו לקחת מכאן שקית מלאה כריכים שונים להמשך היום שלכם, או לעשות ממש שופינג, כי המקום נמצא בתוך מעדנייה-חנות מהסוג שכל אחד היה רוצה מתחת לבית.
9 צפייה בגלריה
מצפה רמון
מצפה רמון
ביס בכנענייה, מדרשת שדה בוקר
(צילום: תיקי גולן)