"גוש השינוי" נמצא ברגעים המכריעים שלו, וגדעון סער החליט אמש לשחרר את הנצרה עם קריאת השכמה. בתמצית, סער אמר ללפיד שאם הוא יתעקש על קבלת המנדט - הגוש כנראה אבוד. לפיד ענה לו - המצב בדיוק הפוך: מתחילים מקבלת המנדט אצלי, וממשיכים מכאן הלאה. ובינתיים, גורמים שמעורים בעניין אומרים כי מתקיימים מגעים בין נתניהו לבנט, בערוצים אחוריים. השתיקה מבלפור היא "שתיקה של עשייה והפעלת לחץ בכל הכלים, בעיקר על בנט, אבל גם על מנסור עבאס".
המחיר של יו"ר ימינה היה ברור לאורך הקמפיין: ראשות הממשלה, ראשון, ברוטציה. יאיר לפיד הציג עמדה מורכבת יותר: באולפן ynet יומיים לפני הבחירות אמר שלמען החלפת נתניהו הוא יהיה מוכן אפילו לא להיות ראש הממשלה. החידוד הזה הוא בעל משמעות חריפה כעת: התביעה הפומבית של סער מלפיד לוותר על האגו נועדה להבהיר שאת המו"מ להקמת הממשלה צריך לקיים מיד.

1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
בנימין נתניהו נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
האם בנט בכלל מוכן לעבור לגוש הנגדי?
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
לפיד היה רוצה לעבוד לפי הפרוצדורה: דבר ראשון, גוש השינוי יטיל עליו את המנדט. הוא ייכנס למו"מ עם בנט, והשניים יסכמו מי ראשון ברוטציה – ולפיד משוכנע שזה פשוט לא יכול להיות בנט. לאחר מכן, אם בכל זאת לפיד מוותר על המנדט, הוא יבקש מהנשיא להשיב אותו, להטיל על בנט - ותקום ממשלה.
העמדה הזו לחלוטין לא מקובלת על סער וגנץ, וגם לא על בנט כמובן. הטענה המהותית שלהם היא שבנט לא יבוא ללא ראשות הממשלה. ממילא ייתכן שנגרם לו כבר כעת נזק אלקטורלי מהותי בימין, על עצם נכונותו לשקול יציאה מגוש נתניהו. הטענה הטקטית שלהם היא שככה לא מנהלים מו"מ להקמת ממשלה: צריך לסגור לפני שהולכים לנשיא וממליצים, ולא אחרי. בזמן שלפיד ידרוש מסער וגנץ להתיישר ולהמליץ עליו, נתניהו יחתום על עסקה מהירה עם בנט ואולי מנסור עבאס, ועד יום רביעי הבא הכול יהיה גמור. בנוסף, השבת המנדט לנשיא לאו דווקא תוביל לכך שהוא יעביר אותו לבנט – גם אם כך יסכמו לפיד ובנט לבסוף. לכן, אומרים 14 מנדטים בגוש השינוי, צריך להתחיל עם המנדט אצל בנט.
העמדה הזו נשמעת סדורה, אבל צריך לזכור שבחובה יש נעלם גדול: האם בנט בכלל מוכן לעבור לגוש הנגדי, גם תמורת ראשות הממשלה? בנט ולפיד יודעים לדבר כשהם רוצים, אבל הראשון לא יכול לפתוח במו"מ רשמי כי הוא ייפגע באורח עמוק בימין. הוא גם לא הצהיר שהוא מוכן ורוצה להוביל את גוש השינוי. לפיד מתבקש, אם כך, להפקיד את המנדט של מחנה שלם בידי אדם שעמדותיו ברובן מנוגדות לעמדות המצביעים שם.
"הוא יכול לקחת את המנדט, להעביר אותו לביבי, פשוט מאוד", אמר יו"ר יש עתיד בימים האחרונים. ברקע הדברים האלה - החשש היסודי שבנט רק משחק עם גוש השינוי, כדי להעלות את התמורה שיקבל אצל נתניהו. מאוד מפתה לרסק את העמדה של לפיד, או את זו של סער, ולומר מי צודק, אבל במקרה הזה לא מדובר בפלונטר אלא בסבך קוצני שמקיף דמות שבעצמה לא יודעת מה היא רוצה עדיין – נפתלי בנט.
מה השורה התחתונה? פשוט מאוד. אם נציגי לפיד ובנט לא ייכנסו לחדר ביממות הקרובות, גוש השינוי כנראה יאבד אופציה מרכזית להחלפת נתניהו, וייוותר רק עם אפשרות אחת – קואליציית 61, עם רע"מ והרשימה המשותפת, עניין ש"תקווה חדשה" לא מוכנה לקבל ממילא (ובכלל לא ברור שמנסור עבאס מוכן להשתתף בה, אגב). כל ההתפתחויות האלה משרתות כמובן את ראש הממשלה נתניהו.