פרשת המכירה הפומבית של מוזיאון אמנות האסלאם מגיעה לסיומה: קרן אל-ת'אני, שנמצאת בבעלות משפחה קטארית, תפצה את בית המכירות סותבי'ס על ביטול המכירה הפומבית של פריטים ממוזיאון האסלאם. בתמורה, כד עתיק של המוזיאון יושאל לתצוגה של הקרן בפריז. כעת 286 הפריטים יחזרו לישראל.
כזכור, בנובמבר 2020 הגישה עמותת השבה- הפורום לאיתור והשבת יצירות אמנות שנבזזו בשואה- עתירה בדרישה לעצור את מכירת 286 מוצגים השייכים למוזיאון אמנות האסלאם בירושלים. המכירה אמנם בוטלה, אך המוזיאון נדרש לשלם קנס על ביטול המכירה וביקש למכור מספר פריטים על מנת לממן את הקנס. בעקבות העתירה נעשו מאמצים בחודשים האחרונים למצוא פתרון שיהיה מקובל על כל הצדדים, ולאחרונה הושגה פשרה.
1 צפייה בגלריה
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותבי'ס
(צילום: Sotheby's)
קרן האמנות הקטארית אל-ת'אני Al-Thani collection foundation, תתמוך כספית במוזיאון ארצות האסלאם, ובתמורה המוזיאון ישאיל כד כסף עתיק מהאוסף של ראלף הררי לתצוגה במוזיאון לאמנות בפריז שהקרן מקימה בימים אלו. לפי ההסדר, הכד יוצג שנתיים בישראל ושנתיים בפריז.
כזכור, בעקבות לחץ ציבורי בישראל נדחתה לפני מספר שבועות המכירה של 286 מוצגים השייכים למוזיאון אמנות האסלאם בירושלים, שהיתה אמורה להיערך בבית המכירות הפומביות סותבי'ס. כפי שנחשף ב ynet, המכירה בוטלה אך מכיוון שהמוזיאון יצטרך לפצות את בית המכירות בסכום של 1.4 מיליון פאונד, סוכם עם משרד התרבות כי תתאפשר מכירה מצומצמת של מוצגים שאינם בליבת המוזיאון. מומחים מטעם משרד התרבות אמורים לבחון את המוצגים ולאשר את מכירתם.
עו"ד מאיר הלר, מייסד עמותת השבה בירך על השבת הפריטים לישראל: "עמותת השבה גאה בכך שעתירתה לבג"ץ השיגה את מטרתה והביאה להשבת האוסף הנדיר ורב הערך לישראל ולהצגתו לציבור. אנו מודים לציבור הרחב, בראשות כבוד נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ולאנשי תקשורת ואמנות שהתגייסו והשמיעו קולם ודרשו יחד עם עמותת השבה, את ביטול מכירת הפריטים והשבתם לאוספי המוזיאון".
חילי טרופר, שר התרבות והספורט, מסר: "אני שמח שמאמצינו לשמר את כלל האוסף של מוזיאון האמנות לאסלאם הסתכמו בתוצאה כה מוצלחת. אני מודה לסותבי'ס ולקרן אוסף אל ת'אני, שנדיבותה היא מחווה משמעותית לשיתוף פעולה בין תרבותי".
אדוארד גיבס, יו"ר תחום המזרח התיכון בסותבי'ס מסר: "אנו שמחים שיכולנו לחבר בין שני הגופים יוצאי הדופן הללו, בשיתוף עם משרד התרבות, על מנת להגיע לפתרון יצירתי עבור האתגרים הכלכליים עמם המוזיאון לאמנות האסלאם מתמודד. הערך המוסף הנפלא של ההסכם והמהלך הפילנתרופי הנדיב של הקרן אל ת'אני, הוא שעתה לקהלים בפאריס וירושלים תהיה הזדמנות לצפות באופן בלתי אמצעי באוצרות תרבות שללא ההסדר אולי לא היו נחשפים אליהם".
מקרן אוסף אל-ת'אני נמסר: "מוזיאון L.A. Mayer לאמנות האסלאם הוא מוסד מרתק שכבש את דמיוננו. החזון המכונן שלו, שנשמר לאורך עשרות שנים, חולק רבים מהערכים שלנו, התומכים בשותפות ופתיחות בין תרבויות. זו זכות גדולה עבורנו להיות חלק משימורו של מוסד ייחודי שמחולל שינוי משמעותי בקהילות שסביבו".
ממוזיאון L.A Mayer לאמנות האסלאם נמסר: "אנו מברכים על ההסכם שהושג, אשר יבטיח את המשך פעילותו של המוזיאון לאורך זמן. החזרת הפריטים למוזיאון היא הישג אדיר, תוצאה של משא ומתן מתמשך ורצון טוב של כל הצדדים: משרד התרבות, סותבי'ס וכמובן קרן אוסף אל ת'אני, שאנו מוקירים את נדיבותה. אין ספק שזוהי התוצאה הטובה ביותר עבור מוזיאון. אנו נרגשים לשתף פעולה עם קרן אוסף אל ת'אני ולהמשיך להגשים את יעדינו המשותפים לשיתוף בין תרבויות ולאפשר למוזיאון לקדם אמנות ותרבות לטובת הציבור הישראלי וחובבי אמנות באשר הם".