3 צפייה בגלריה
כותרת עיתון יתד נאמן
כותרת עיתון יתד נאמן
הכותרת הראשית של "יתד נאמן"
פחות מ-40 שעות נותרו עד שיפקע המנדט של יאיר לפיד, גורמים בגוש השינוי אמרו כי היום (ג') הוא צופה להודיע לנשיא "עלה בידי להקים ממשלה" - ובמטרה לסכל זאת ברגע האחרון מגבירים החרדים את הלחץ, בעיקר על חברי "ימינה".
חברי מועצת גדולי התורה של תנועת דגל התורה, הפלג הליטאי ביהדות התורה שבראשות משה גפני, פרסמה מכתב נגד הצטרפות לממשלת אחדות שכזו. בכותרת העיתון "יתד נאמן" נכתב כי "במכתב חריף, רווי דאגה וכאב על הקמת ממשלת הזדון שחלק משמעותי מתוכה מבקש חלילה לפגוע ביסודות הדת, לפרוץ פרצות חמורות בחומות היהדות ולקעקע את מורשת הדורות".
3 צפייה בגלריה
משה גפני בריאיון לעיתון יתד נאמן
משה גפני בריאיון לעיתון יתד נאמן
הריאיון של גפני
"ותגדל התמיהה ורב הכאב על חילול השם כאשר מי שעומדים בבסיס מרכזי להקמת ממשלה כזו הם חברים בסיעת ימינה המצהירים על עצמם כיהודים מאמינים בשם ושומרי מצוות", נכתב בכותרת הראשית של העיתון, המכוונת ישירות למפלגתו של נפתלי בנט, מי שאמור להיות ראש הממשלה הראשון בממשלה שכזו.
"לא יאומן כי יסופר הדבר, ואם חלילה וחס יקום ויהיה – הרי זה מעשה שהינו התרסה כלפי שמיא והוא עוון מר וקשה", נכתב עוד באותו מכתב. בעיתון גם הובא ריאיון עם ראש רשימת יהדות התורה, שבו הבהיר: "אנחנו לא הולכים הביתה, אנחנו הולכים לאופוזיציה, לא נוותר על קוצו של יוד".

גפני: "הכי 'דתי' שם זה מנסור עבאס"

בתשובה לשאלה אם ישתף פעולה עם ממשלה שכזו, ענה גפני: "קודם כל שהממשלה תקום. אני לא בטוח שהיא תקום, אבל אם כן, נשאל את גדולי התורה. אנחנו נהיה אופוזיציה, כאשר לפיד היה שר אוצר לא נתנו לו לחיות, עשינו לו את המוות ובסופו הממשלה נפלה. אנחנו יודעים להיות חלק מקואליציה אבל אנחנו יודעים להיות גם אופוזיציה".
"אני גם לא יודע מי שם שומר על יהדות, לא יודע מה הכיוון שלהם אבל זה לא יהיה מוגזם לומר שמי שהכי 'דתי' שם זה מנסור עבאס", הוסיף גפני. "אבל עוד לפני נושאי יהדות, אין ביניהם הסכמות למשל בנושאי ביטחון. נניח שיהיה מצב של מתח ביטחוני הכי קטן או בעיות הכי פשוטות, ברגע שיירד הענין של "בלפור" שזה הפך שם להיות הנושא המרכזי, ברגע שזה לא קיים, אני לא רואה את הדבק שמחבר ביניהם".
3 צפייה בגלריה
מועצת חכמי התורה של ש"ס נגד ממשלת השינוי
מועצת חכמי התורה של ש"ס נגד ממשלת השינוי
המכתב של מועצת חכמי התורה של ש"ס
גם מועצת חכמי התורה של ש"ס תקפה בחריפות את הממשלה המסמתנת: "נמצאים אנו בזמנים קשים לעם ישראל ברוחניות ובגשמיות. ניצבים אנו בפני גזירת כליה רוחנית מיידית המרחפת על כלל ישראל, סכנה רוחנית שאין דומה לה. יש לעמוד בפרץ ולעשות הכל למנוע את הסכנה ולמנוע הקמת ממשלת זדון שעיקר תכליתה הוא רדיפת הדת וכל דבר אשר ריח יהודי בו".
"כל הנותן ידו להקמת ממשלה כזו מצהיר הלכה למעשה 'אין לי חלק ונחלה עם אלוקי ישראל'", כתבה מועצת חכמי התורה של ש"ס. "אנו קוראים למפלגות אלה לחזור בהם מכוונתם ולמנוע הקטרוג הנורא והקשה של עם ישראל".
אתמול פורסם ב-ynet לראשונה כי יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בימים האחרונים בשיחות סגורות כי אם מפלגתו תישאר באופוזיציה, הוא לא מתכוון להישאר בכנסת אלא "לנהל את ש"ס מבחוץ".
כרגע דרעי אינו חבר כנסת, מכיוון שהוא מכהן כשר הפנים והתפטר כדי לפנות מקום לח"כ אחר ממפלגתו במסגרת "החוק הנורבגי". עם השבעת ממשלה חדשה, בהתאם לחוק, דרעי יכול לחזור לכהן כח"כ. אולם גורמים פוליטיים מספרים כי בשיחות האחרונות שמנהל דרעי הוא מבהיר שאין בכוונתו להישאר כחבר כנסת מן המניין באופוזיציה, ולכן יקבע מנגנון ניהול שונה.