מיליון נסיעות פחות ברכב פרטי מדי יום. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי, הציגה היום (ה') תוכנית חדשה שצפויה לזכות באישור הממשלה ביום ראשון הקרוב, ובבסיסה צמצום השימוש ברכב פרטי בעזרת תמריצים למעבר לתחבורה הציבורית. על-פי מיכאלי, בישראל נערכות מדי יום 14 מיליון נסיעות, 2 מיליון בתחבורה ציבורית ו-12 מיליון ברכב פרטי.
1 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי )
לדברי השרה, התכנית תאפשר להקטין את מספר הנסיעות ברכב פרטי במיליון נוסף. במקרה כזה יש לזכור כי מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית המדשדשת כיום, זו הסובלת ממחסור חמור באוטובוסים ונהגים, צפיפות בלתי נסבלת לעיתים ומפת קווים בעייתית, יגדל בהתאם בלא פחות מ-50%.
התוכנית הנשענת על שלושה פרמטרים - שיפור מערך התחבורה הציבורית, ביטול התמריצים להחזקת רכב פרטי ושינויים בעולם העבודה (כגון יותר עבודה מהבית) - גובשה יחד עם משרד ראש הממשלה ומשרדי ממשלה וגופים ציבוריים נוספים, ומעוגנת בהחלטת ממשלה הכוללת עשרות צעדים שיאפשרו לתקן עיוותים ההמתמרצים שימוש ברכב פרטי - כך לפי המשרד. זאת לצד חיזוק הזרועות המרכיבות את מערך התחבורה הציבורית והאצת פרויקטים להפחתת הנסיעה ברכב הפרטי.
למרות סמיכות הזמנים להכרזתו של ראש הממשלה על פירוקה, במשרד התחבורה הדגישו כי התוכנית אינה קשורה לבחירות המתקרבות וכי מספר משרדי ממשלה עמלים עליה כבר קרוב לשנה.
לאחר אישורה יתווספו כ-120 ק״מ של נת״צים (נתיבי תחבורה ציבורית) בכל רחבי הארץ. בחודשים הקרובים יופנה יותר כוח אכיפה לנת״צים, שתתבצע לראשונה על ידי יחידה מיוחדת שתפעל בנתיבים הבין-עירוניים. עד הקמתה הקציב משרד התחבורה שמונה מיליון שקלים - שהועברו למשרד לביטחון פנים - לטובת פקחים שיפעלו באופן מיידי.
מהלכים נוספים שינקטו במשרד כדי להעביר נוסעים לתחבורה הציבורית כוללים ביטול תמריצים להחזקת רכב פרטי, קידום תוכנית לעידוד נסיעות שיתופיות, תשלום מופחת למי שאינו עושה שימוש יומיומי ברכב ועידוד עבודה מהבית לרבות הקמת מרכזי עבודה שיתופיים.