השבעתה של ח"כ שירלי פינטו (ימינה) יצרה משמעויות רחבות: מעבר לייצוג של ציבור החירשים בכנסת ישראל, עבור רבים מכבדי השמיעה מסמנת הפרלמנטרית החדשה ניפוץ של תקרת זכוכית. צעירים, בני נוער וילדים עם לקויות שמיעה שצפו היום (ד') בהשבעה ההיסטורית והצהרת האמונים בשפת הסימנים קיבלו מסר ברור - גם אני יכול/ה.
"סוף סוף יש מישהי חירשת בכנסת, אולי פעם אהיה כמוה", אמרה עדי פרץ (9), חירשת באוזן אחת. אמה ליאת אמרה: "זה מרגש מאוד לראות אישה חירשת שדוברת את שפת הסימנים מצהירה אמונים בכנסת, זה ילווה אותנו בתקופה הקרובה".

4 צפייה בגלריה
ליאת פרץ ובתה עדי
ליאת פרץ ובתה עדי
ליאת פרץ ובתה עדי
(צילום: רווית טיורי)
האם אמרה עוד: "אנחנו עוקבים אחריה כבר תקופה, אחרי העשייה שלה. זה מראה שאין גבול, שאפשר לעשות הכול ולפרוץ הכול, וזה המסר שהייתי רוצה להעביר לבת שלי, שעם לקות השמיעה שלה היא יכולה לעשות הכול ולהגיע לאן שהיא רוצה. זה מעורר השראה".
לגבי ייצוג של לקויי שמיעה הוסיפה פרץ: "זה יפתח את ההנגשה לנושא, אין ספק. כשרואים משהו בעיניים זה שונה. זה מגביר את המודעות וזה הופך להרבה יותר נגיש. באותה מידה לראות ח"כית על כיסא גלגלים, כמו השרה קארין אלהרר זה חשוב מאוד, ומשמח שיש ייצוג בכנסת גם של זה".

"זה מאוד מרגש"

בהשבעה המרגשת צפה גם דור ודאוקר (12), בעל לקות שמיעה חד-צידית. "זה מאוד מרגש", אמר הילד אחרי שצפה בהשבעת של הח"כית שמחליפה במשכן את שר הדתות מתן כהנא במסגרת החוק הנורבגי. "היא מייצגת אנשים שלא מאמינים בעצמם בגלל המוגבלות שלהם".
שני, אמו של דור, אמרה: "לראות את שפת הסימנים בכנסת זה מרגש, מרומם את הרוח והנפש. זה הופך את לקויות השמיעה והחירשות לנוכחות בחיי היומיום, חלק מהשגרה החברתית הרחבה. השפעה חזקה וחיובית. זו הוכחה שאפשר הכול, שהמוגבלות בשמיעה היא לא מגבלה בשום צורה ובשום דבר. מעבר לזה ברמה הפרקטית - לקויי שמיעה זקוקים לייצוג הזה".
4 צפייה בגלריה
דור ושני ודאוקר
דור ושני ודאוקר
שני ודור ודאוקר
(צילום: שני ודאוקר)
גם בעמותת "מעגלי שמע", שמקדמת חירשים וכבדי שמיעה בישראל, התרגשו מאוד מהאירוע שבו כיכבה אחת ממנהלותיה במשך כמה שנים. "אנחנו שמחים וגאים בח"כ שירלי פינטו", אמרו בעמותה. "שירלי לא רק גדלה בעמותה אלא הצמיחה דור נוסף של ילדים כאשר ניהלה במשך שנים את מועדון 'שמע' תל אביב במסירות כה רבה.
"בזכותה, לראשונה בתולדות המדינה, חברת כנסת הושבעה בשפת הסימנים. לא רק כך, בזכות שירלי הונגשה מליאת הכנסת והיא תהבהב במהלך ההצבעות. אין ספק שההיסטוריה נכתבה היום מחדש במדינת ישראל. אנחנו מאחוריה".
יו"ר הכנסת מיקי לוי הורה להכין מעטפת פרלמנטרית שתאפשר לפינטו לבצע את תפקידה הפרלמנטרי באופן המיטבי. לצורך כך היא נפגשה בימים האחרונים עם צוותה של מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ ועם מומחי אגף הטכנולוגיה והמחשוב של המשכן כדי לאפיין את הצרכים הייחודיים שלה וליישם פתרונות שיסייעו לה לבצע את עבודתה היומיומית.
נקבע שח"כ פינטו תיעזר בדיוני המליאה במתורגמנית שתתרגם עבורה את הנאמר לשפת סימנים ותדבר בקולה באמצעות מיקרופון "מדונה" שיחובר למערכת ההגברה המרכזית של המליאה. עוד נקבע שמקום ישיבתה יאפשר לה לראות מקרוב את המתרגמת ויאפשר לה להיות מעורבת בנעשה בזמן אמת כדי להגיב בקריאות ביניים, להעלות שאילתות ולנאום מהפודיום ומהמיקרופון שבירכתי המליאה.
4 צפייה בגלריה
שירלי פינטו
שירלי פינטו
פינטו ברגע המרגש של השבעתה לחברת כנסת
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
רה"מ נפתלי בנט ושירלי פינטו
רה"מ נפתלי בנט ושירלי פינטו
עם ראש הממשלה ויו"ר מפלגתה בנט
(צילום: AFP)
פינטו (32), נשואה ואם לבן, הייתה פעילה חברתית לקידום זכויות חירשים, ושימשה יועצת בהתנדבות לראש העיר רמת גן, כרמל שאמה הכהן, בנושאי מוגבלויות ונגישות. לקראת הבחירות במרץ 2019 היא הצטרפה למפלגת הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד.
לאחר השבעת הממשלה ביום ראשון כתבה פינטו בדף הפייסבוק שלה: "בשעה טובה - יש לנו ממשלה. התרגשתי מאוד לראות את בנט נשבע אמונים ומושבע לתפקיד ראש הממשלה. אני יודעת ובטוחה שמדינת ישראל בידיים מצוינות. שר הדתות הנכנס, מתן כהנא, התפטר מתפקידו במסגרת החוק הנורבגי, כך שתוך 48 שעות אני אושבע כחברת כנסת. מבטיחה לפעול למענכם, כל מי שבחר בי וכל מי שלא. יש לנו הרבה עבודה לעשות, וזוהי תחילתה של דרך חדשה".